آبیاری هوشمند گیاهان در زمان مسافرت بدون برق و باتری ، با این روش ها بدون نگرانی از خشک شدن گل هایتان به سفر بروید ، 6 ترفند برای آبیاری گیاهان در سفر

به گزارش وبلاگ مویک، اگر شما هم قبل از سفر نگران گل و گیاهانتان هستید، باید بدانید که برای برطرف این دغدغه راهکارهایی وجود دارد که خیالتان را از آبیاری گیاهان جمع می نماید.

آبیاری هوشمند گیاهان در زمان مسافرت بدون برق و باتری ، با این روش ها بدون نگرانی از خشک شدن گل هایتان به سفر بروید ، 6 ترفند برای آبیاری گیاهان در سفر

به گزارش وبلاگ مویک، یکی از دغدغه های مهم بعضی افراد هنگام سفر آبیاری گیاهان است. شاید شما هم جزو همین دسته از افراد هستید که همواره موقع سفر نگران گلدان های زیبایتان هستید؛ به ویژه سفرهای نوروزی که زمان بیشتری برای مسافرت دارید، اما نمی خواهید در نبودتان گیاهان تشنه بمانند و نابود شوند.

روش های مختلفی برای آبیاری گیاهان در نبود شما وجود دارد که احتیاج شما را برای نسپردن کلید خانه به دیگران برطرف می نماید. ما به 5 روش در گذشته پرداخته ایم که با زدن بر روی لینک زیر می توانید این روش های کم هزینه وآسان را اجرا کنید:

  • ببینید | ترفندهایی برای خشک نشدن گل ها در زمان مسافرت | با این روش ها بدون نگرانی برای گل هایتان به سفر بروید

اما جالب است بدانید که یک روش دیگر هم برای آبیاری وجود دارد؛ آبخوان هم شما را برای همواره چه در زمانی که سفر هستید و چه زمانی که در محل کار یا حتی در خانه هستید خیالتان را از آبیاری گیاهان راحت می نماید.

این وسیله است بدون احتیاج به برق و باتری، بر اساس رطوبت خاک به گلدان های شما آب می دهد.

آبخوان به شکل یک استوانه سفالی یا سرامیکی است که به برترین شکل گیاه را بر اساس احتیاجش آبیاری می نماید. اگر بیش از حد احتیاج یا کمتر از حد احتیاج به گل آب بدهیم، دچار تنش آبی می گردد. اما آبخوان وسیله ای است که به طور اتوماتیک بسته به احتیاج گیاه و رطوبت خاک، به گلدان های شما آب می دهد. در کل استفاده از این وسیله برای گیاهانی که نسبت به آبیاری حساس هستند، شما را از مسائل آبیاری رها می نماید. در واقع با آبخوان آب مورد احتیاج همواره در اختیار گیاه قرار می گیرد.

چگونگی استفاده از آبخوان

برای چگونگی استفاده از آبخوان ویدئویی با این مطلب قرار داده شده که می توانید ببینید، اما طریقه استفاده از آبخوان را در اینجا هم برایتان شرح می دهیم.

ابتدا آبخوان ها را یک ساعت یا بیشتر در آب غوطه ور کنید. هر دو لوله مخزن را از داخل نی عبور دهید. به صورتی که سر لوله ها کاملا به ته بطری برسد. لوله بین اولین گلدان و مخزن را زیاد کوتاه نکنید تا برای هواگیری امکان بلند کردن بطری وجود داشته باشد، بعلاوه بهتر است لوله بین گلدان ها را بلندتر برش دهید تا در صورت احتیاج بتوانید گلدان ها را به طرف نور بچرخانید و لوله ها را به شاخک های آبخوان وصل کنید و از قسمت سرامیکی تا ابتدای شاخک ها یا بیشتر در خاک گلدان فرو ببرید.

توجه کنید که امکان وصل کردن لوله همه گلدان ها به صورت تکی و یا گروهی با یک منبع آب وجود دارد. ضروری است تمامی گلدان ها و بطری آب بر روی یک سطح قرار بگیرند. در واقع کف گلدان ها باید همسطح باشند بزرگ و کوچک بودن گلدان ها و ترتیب قرار گرفتن آنها مهم نیست. بنابراین گلدان های با ارتفاع متفاوت و گیاهان با احتیاج آبی متفاوت را نیز می توانید با یک منبع آبیاری کنید.

نحوه هواگیری

بطری را پر از آب کنید و در سطحی بالاتر از گلدان ها قرار دهید. درپوش لاستیکی را خیس کنید و با فشار دست بر روی بطری نصب کنید. حلقه کورکن انتهای لوله را باز کنید و با دمیدن در لوله هواگیری یا فشار دادن بطری آب از مسیر لوله آب جریان پیدا کند و از انتهای مسیر خارج گردد. بعد از تخلیه کامل هوا لوله انتهای مسیر را تا زده و داخل حلقه فلزی قرار دهید. بعد بطری را پایین بیاورید و کنار گلدان ها قرار دهید.

جرم گیری

6 تا 12 ماه بعد از نصب آبخوان ها چنانچه رطوب خاک گلدان کافی نبود آبخوان را از خاک گلدان خارج کنید و با آب شست و شو دهید و آب داخل آبخوان را خالی کنید. سپس آبخوان ها را به مدت 24 ساعت در وایتکس خالص غوطه ور کنید. در نهایت آبخوان ها را خالی و با آب شست و شو دهید. البته بهتر است برای 2 تا 3 ساعت هم در آب غوطه ور کنید تا اصلا اثری از وایتکس باقی نماند.

نکته 1

بهتر است برای گیاهان با احتیاج آبی کم مانند سانسوریا، کاکتوس، زاموفیلیا و ... از خاک مناسب همان گیاه بهره ببرید و منبع آب را دو الی چند روز بعد از خالی شدن پر کنید و در صورت زیاد بودن رطوب خاک با قرار دادن گلدان در سطحی بالاتر حدود 5 الی 10 سانتی متر بالاتر از کف منبع رطوب را کاهش دهید.

نکته 2

معمولا برای گلدان هایی که ارتفاع خاک یا عمق خاک گلدان ها از 11 سانتیمتر تا 15 سانتیمتر است و قطر دهنه آن ها 19 یا کوچک تر از 19 سانتیمتر است یک عدد آبخوان احتیاج است و برای گلدان های با قطر دهنه 20 تا 27 سانتیمتر 2 عدد آبخوان و برای گلدان های با دهنه 28 تا 33 سانتیمتر 3 عدد آبخوان و برای گلدان های بزرگ تر 4 عدد آبخوان احتیاج است. میزان آبخوان ها هم بسته به قطر گلدان فرق دارد.

منبع: همشهری آنلاین

به "آبیاری هوشمند گیاهان در زمان مسافرت بدون برق و باتری ، با این روش ها بدون نگرانی از خشک شدن گل هایتان به سفر بروید ، 6 ترفند برای آبیاری گیاهان در سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبیاری هوشمند گیاهان در زمان مسافرت بدون برق و باتری ، با این روش ها بدون نگرانی از خشک شدن گل هایتان به سفر بروید ، 6 ترفند برای آبیاری گیاهان در سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید