آخرین فرصت رصد مشتری در آسمان هفته دوم اردیبهشت 1403

به گزارش وبلاگ مویک، در هفته دوم اردیبهشت 1403 می توانید شاهد رخ نمایی بامدادی ماه در آسمان باشید و هم نشینی صبحگاهی زحل و مریخ را دیدن کنید اما مشتری کم کم تا چندین هفته آینده از آسمان پنهان می گردد و بنابراین برای رصد آن در این شب ها، شاید آخرین فرصت را در اختیار داشته باشید.

آخرین فرصت رصد مشتری در آسمان هفته دوم اردیبهشت 1403

ماه در آسمان هفته دوم اردیبهشت 1403 فاز کامل را پشت سر گذاشته است و به سمت تربیع آخر پیش می رود و طلوع آن بامدادی خواهد بود. این موقعیت خوبی برای رصد اجرام اعماق آسمان و ستاره های درخشان در اختیارتان قرار می دهد. از سویی سیارات منظومه شمسی موقعیت چندان مناسبی برای رصد ندارند و این هفته آخری فرصت تماشای غول گازی یعنی مشتری هم هست.

رویدادهای نجومی هفته دوم اردیبهشت 1403

شنبه 8 اردیبهشت

ستاره نسر واقع که به عنوان یک ستاره تابستانی شناخته می گردد و قدری برابر صفر دارد، پس از غروب در سمت شمال شرقی آسمان، در ارتفاعی برابر با ستاره بهاری سماک رامح (Arcturus) قرار می گیرد. هر چه در عرض های جغرافیایی شمالی تری قرار داشته باشید، ارتفاع آن بیشتر خواهد بود.

با پیشروی شب و سر برآوردن ماه هم اگر به سمت جنوب شرقی آسمان نگاه کنید، می توانید چشم انداز تماشایی ماه را در کنار ستاره قلب العقرب (Antares) ببینید.

یکشنبه 9 اردیبهشت

صورت فلکی دراز و کم نور مار باریک (Hydra) تقریبا در سراسر آسمان جنوبی گسترده شده است. سر او را در جنوب غربی پیدا کنید که تقریبا در میانه فاصله بین ستاره شعرای شامی (Procyon) تا قلب الاسد (Regulus) جای گرفته است. سمت چپ یا پایین سمت چپ سر هیدرا، می توانید ستاره قلب الفرد (Alphard) نارنجی رنگ با قدر 2 را ببینید که قلب این مار محسوب می گردد.

بدن و دم تیره و نامنظم مار تا صورت فلکی شلیاق که در جنوب شرقی آسمان بالا آمده، کشیده شده است. اگر تلسکوپ قدرتمندی با یک آسمان تاریک در اختیار داشته باشید هم می توانید در جنوبی ترین بخش این صورت فلکی برای رصد ابرنواختر نو قدر 12 در کهکشان قدر NGC 3621 کوشش کنید.

دوشنبه 10 اردیبهشت

درست بعد از تاریک شدن هوا رو به سوی شمال آسمان داشته باشید و به ارتفاع زیاد نگاه کنید تا مجموعه نشانگرها، یعنی ستارگان انتهایی کاسه صورت فلکی دب اکبر را ببینید. از این مجموعه تا ستاره قطبی، حدود سه مشت فاصله است.

سه شنبه 11 اردیبهشت

ماه حدود ساعت 2 تا 3 صبح بسته به عرض جغرافیایی شما، در جنوب شرقی آسمان و در صورت فلکی کم نور جدی طلوع می نماید. اگر سحرخیز باشید می توانید حضور تماشایی آن را در سکوت شب به نظاره بنشینید.

چهارشنبه 12 اردیبهشت

تربیع آخر ماه، در ساعت 14:57 روی می دهد. اگرچه در ابتدای اردیبهشت قرار داریم اما هنوز می توانید ستاره زمستانی شباهنگ را در انتهای گرگ و میش در غرب و جنوب غربی آسمان ببینید. برای یافتن آن بسیار پایین تر از شعرای شامی (Procyon) را نگاه کنید.

پنج شنبه 13 اردیبهشت

هنوز هفت هفته تا تابستان به جای مانده است، اما ستاره های مثلث تابستانی یکی پس از دیگری آغاز به ظاهر شدن در شرق آسمان می نمایند. نخستین موردی که مشاهده می گردد، نسر واقع درخشان است که در حال حاضر در شمال شرقی آسمان پس از غروب می توانید آن را در ارتفاع پایین ببینید. ستاره دنب (Deneb) هم در سمت چپ پایین آن قرار گرفته و الطیر (Altair) هم تا نیمه شب در پایین سمت راست آن ها ظاهر می گردد.

آدینه 14 اردیبهشت

پس از غروب خورشید، از دوربین دوچشمی یا تلسکوپ میدان وسیع بهره ببرید تا آخرین نگاه به مشتری را داشته باشید. این سیاره دقیقا بالای افق غرب و شمال غربی آسمان پس از غروب واقع شده است. اگر پیروز شوید آن را ببینید، جزو چند نفر آخر روی زمین خواهید بود که این سیاره غول پیکر را بسیار نزدیک به انتها نمایش اخیر آن می بینید. کمی بالاتر سمت راست آن هم می توانید خوشه پروین را مشاهده کنید.

شرایط سیارات در هفته دوم اردیبهشت 1403

این روزها تمام هفت سیاره، به جز زمین، در نزدیکی خط دید ما به سمت خورشید تجمع نموده اند و بنابراین رصد آن ها سخت است.

عطارد، زهره و نپتون کاملا در تابش خیره نماینده طلوع خورشید پنهان شده اند.

مریخ و زحل، هر دو با قدر 1.2+، در ابتدای سحر طلوع می نمایند و برای تماشا آن ها باید حدود 60 تا 50 دقیقه قبل از طلوع خورشید ارتفاع پایین سمت افق شرق و جنوب شرقی آسمان را نگاه کنید. زحل در سمت راست بالا بهتر دیده می گردد. فاصله آن ها از 11 درجه در ابتدای هفته به 16 درجه در انتها هفته افزایش پیدا می نماید.

مشتری با قدر 2.1- در میانه گرگ ومیش غروب، در افق غرب و جنوب غربی آسمان با ارتفاع کمی قرار گرفته است. برای رصد بهتر آن می توانید از دوربین دوچشمی یاری بگیرید.

اورانوس هم با قدر 5.8 در گرگ ومیش غروب و نزدیک به مشتری حضور دارد اما رصد آن که فقط با ابزار رصدی ممکن است، بسیار سخت است.

منابع: Sky and Telescope

منبع: دیجیکالا مگ

به "آخرین فرصت رصد مشتری در آسمان هفته دوم اردیبهشت 1403" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین فرصت رصد مشتری در آسمان هفته دوم اردیبهشت 1403"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید