ادغام محیط زیست و منابع طبیعی منتفی شد

به گزارش وبلاگ مویک، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ادغام 2 سازمان فعلا از دستور کار خارج شده است.

ادغام محیط زیست و منابع طبیعی منتفی شد

به گزارش وبلاگ مویک، ادغام 2سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی برای چندمین بار از دستور کار دولت خارج شد. دولت ابراهیم رئیسی نیز مثل دولت های پیشین دست به چنین جراحی ای نزد. اصلی ترین بخش این جراحی خارج کردن سازمان منابع طبیعی به عنوان یک نهاد اجرایی در مدیریت منابع طبیعی از دل وزارتخانه ای است که اساسا بهره برداری حداکثری از منابع طبیعی به منظور بالا بردن بیلان های سالانه و خودکفایی در فراوری محصولات کشاورزی، اصلی ترین دستور کارش است. سپس ادغام بخش هایی از 2سازمان منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست در قالب یک وزارتخانه مستقل با همچنان 2حق رأی در دولت است.

ادغام به ضرر محیط زیست است؟

محمد درویش فعال محیط زیست و رئیس کرسی محیط زیست و توسعه پایدار یونسکو به وبلاگ مویک می گوید: به نظر می رسد همواره اراده ای بوده که ترجیح می دهد بخش محیط زیست و منابع طبیعی چندان اقتدار نداشته باشد تا بتوانند با دور زدن آنها، کارهای به ظاهر توسعه ای خود را انجام دهند. هر از چندگاهی به همت جماعتی از دانشگاهیان و فعالان محیط زیست که خواستار استقلال بخش منابع طبیعی هستند، این موضوع مطرح می گردد، ولی دولت ها به بهانه کوچک کردن دولت، عملا اجازه ادغام این دو را ندادند.

او البته موافق بیرون آمدن منابع طبیعی از دل وزارتخانه کشاورزی است، ولی از سوی دیگر مخالف ادغام آن با سازمان حفاظت محیط زیست است و توضیح می دهد: ادغام این دو به ضرر محیط زیست ایران است؛ ضمن اینکه هم اکنون در استان ها 2رأی از اداره کل منابع طبیعی و اداره کل حفاظت محیط زیست داریم و ادغام این دو به معنای کاهش یک رأی بود.

یک اشتباه راهبردی

پیش از این علی سلاجقه اعلام نموده بود که اولویت اول ادغام این است که بخش انفال و منابع طبیعی برای همواره از زیرمجموعه یک بخش تصدی گری به نام کشاورزی جدا گردد. اولویت دوم این است که وزارت منابع طبیعی ایجاد گردد و سازمان محیط زیست در جایگاه معاون رئیس جمهوری باشد. در این صورت محیط زیست 2حق رأی در دولت خواهد داشت. اولویت سوم تشکیل وزارت منابع طبیعی و محیط زیست و اولویت آخر نیز ادغام 2مجموعه در جایگاه معاونت رئیس جمهوری است.

آنچه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پی آن بود تا حدودی شبیه به دوران طلایی وزارتخانه منابع طبیعی است، اما به اعتقاد محمد درویش، علی سلاجقه در بیان پیشنهادش اشتباه راهبردی نموده است. او می گوید: درخواست نابهنگام در ادغام صددرصدی از نظر من اشتباه بود؛ چنین عجله ای باعث ایجاد اختلاف بین اردوگاه ادغام صددرصدی و ایجاد وزارتخانه منابع طبیعی شد. تشکیل مرحله به مرحله وزارت منابع طبیعی با توجه به تجربه های پیشین ممکن نیست. باید تشکیلات ناکارآمد کنونی با دیوانسالاری های موجود (حتی اگر مقدور باشد که شیلات، آب و شهرداری را به آن ملحق کرد) به یکباره تغییر کند.

شورای عالی محیط زیست پیشنهاد ادغام محیط زیست، منابع طبیعی، شیلات، بخش آب وزارت نیرو و... و در نهایت سازمان برنامه و بودجه و ایجاد سازمان مدیریت سرزمین ایران را داده است.همچنان که فرصت جدایی سازمان منابع طبیعی از وزارت کشاورزی از دست رفت، تهدید الحاق منابع طبیعی به سازمان حفاظت محیط زیست هم از بین رفت. نامه ای که سلاجقه 6ماه پیش به رئیس جمهوری نوشته بود هم اکنون از دستور کار خارج شده است تا بازدر زمانی دیگر، شاید به وسیله دولت بعدی دوباره در دستور کار بیاید.

تکدر خاطر کارشناسان

علی سلاجقه، در واکنش به دیدگاه ها و نقدها وارد شده به طرح ادغام این دو سازمان می گوید: موضوع ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی تنها در قالب پیشنهادی از سوی سازمان امور اداری استخدامی کشور در شورای عالی اداری کشور نهاده شد و رئیس جمهوری با توجه به موضوعات مطرح شده ماموریت دوماهه دادند تا موضوع دوباره به طور کامل آنالیز گردد؛ بنابراین فعلا اتفاقی نیفتاده است. دیدگاه های کارشناسی بسیاری درباره این موضوع وجود دارد که آیا وظایف کل سازمان منابع طبیعی و محیط زیست با یکدیگر اشتراکاتی دارد یا خیر؟

خوشبختانه همه معتقدند که توضیح وظایف هر دو سازمان به یکدیگر نزدیک است، اما همواره موضوع پشتوانه فراوری به ویژه فراوریات کشاورزی وجود دارد. معتقدیم که سرزمین پشتوانه تمام انواع فراوری چه در حوزه کشاورزی و صنعتی و چه حتی بخش خدمات است و در این میان نیازی به تکدر خاطر کارشناسان نیست. میدان بحث کارشناسی در کشور فعال است و کارشناسان می توانند نظرات کارشناسی خود را ارائه دهند. موضوع ادغام 2سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی فعلا از دستور کار خارج شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "ادغام محیط زیست و منابع طبیعی منتفی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادغام محیط زیست و منابع طبیعی منتفی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید