خانه خلاق و نوآوری هنر و فرهنگ فعالیت خود را شروع می نماید

به گزارش وبلاگ مویک ، رئیس مؤسسه فرهنگی، هنری و پژوهشی صبا، ضمن اعلام شروع به کارِ خانه خلاق و نوآوری هنر و فرهنگ در این مؤسسه، سرفصل برنامه ها و فعالیت های این خانه خلاق را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، بهنام زنگی، رئیس مؤسسه صبا، درباره هدف تشکیل این خانه ذیل فعالیت های مؤسسه گفت: خانه های خلاق و نوآوری گونه ای از نهادهای مدیریت دانش و تجربه و فناوری اند که وظیفه شناسایی و تشویق و حمایت از ایده ها، نوآفرین ها (استارت آپ ها)، شرکت های خلاق و افراد یا فرایندهای خلاق و نوآور را بر عهده دارند تا به وسیله خود خانه و شتاب دهنده های مستقر در آن، با مجاورت و در کنار هم قرارگرفتن آموزش و راهنمایی، بتوانند به کسب وکار و فراوری محصول و در نتیجه خلق ارزش و ثروت دست یابند.

خانه خلاق و نوآوری هنر و فرهنگ فعالیت خود را شروع می نماید

خانه های خلاق می تواند به شناسایی بازار، بازارسازی و توسعه بازار منجر گردد

به گفته زنگی، ظرفیت های چشم گیری در حوزه صنایع خلاق در ایران وجود دارد که احتیاجمند مدیریت و شناسایی و حمایت اند. اقتصاد مقوله ای به روزشونده و علمی است؛ لذا مطالعه و ارزیابی اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق و زیربخش های متنوع آن به وسیله مراکزی چون خانه های خلاق می تواند به شناخت و تحلیل احتیاج ها، شناسایی بازار، بازارسازی و توسعه بازار منجر گردد.

او با اشاره به جایگاه و مسئولیت فرهنگستان هنر و به تبع آن، مؤسسه صبا در سپهر فرهنگ و هنر ایران تأکید کرد: راه اندازی خانه خلاق و نوآوری هنر و فرهنگ در مؤسسه صبا می تواند شناسایی و سامان دهی و مدیریت نوآوری های مرتبط به هنر و فرهنگ ایران را تسریع کند و به وسیله خدمات آموزشی، مشاوره ای، دفتری و تجهیزانی، ایده های خلاق را تا مرحله بلوغ آن ها، که تبدیل شدنشان به شرکت های مستقل است، همراهی کند.

زنگی به ویژگی هایی خانه خلاق هنر و فرهنگ اشاره و توضیح داد: خانه خلاق و نوآوری هنر و فرهنگ جزء خانه های خلاق بسیار جوان در میان بیش از صد خانه ای است که با مجوز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأسیس شده اند. ما ضمن آسیب شناسی فعالیت خانه های موجود کوشش نموده ایم از تجارب پیروز یا ناکام این خانه ها، در تدوین راهبردها و برنامه های عملیاتی خانه هنر و فرهنگ، بیشترین بهره را ببریم.

از تجارب دیگر خانه ها برای تقویت این خانه بهره بردیم

او اضافه نمود: با توجه به غنای فرهنگی و هنری ایران، یکی ظرفیت های بسیار امن کشور، در ایجاد ثروت و اشتغال و فراوری، توجه به حوزه صنایع نرم به ویژه صنایع فرهنگی است. تنوع و تکثر دستاوردهای بومی حوزه صنایع فرهنگی در میان اقوام و خرده فرهنگ های ایران، زمینه ای بسیار ارزشمند است که با مدیریت مناسب می تواند به توزیع عادلانه فرصت های اشتغال و ایجاد ثروت در اقصی نقاط کشور یاری کند. از طرف دیگر، از آن جا که در محصولات و فراوریات حوزه هنر و فرهنگ نوعی زبان و بیان مشترک در جوامع انسانی وجود دارد، هر گونه یاری به توسعه صنایع فرهنگی و نرم می تواند به ارتقای حضور فعالان فرهنگی ایرانی در جامعه بین المللی منجر گردد. این امر طبعاً علاوه بر خلق ثروت و افزایش سهم کشور از بازار جهانی صنایع فرهنگی، به تقویت حضور فرهنگ غنی کشور در عرصه های خارجی یاری می نماید.

از پشتوانه پُر ارزش فرهنگستان هنر برخورداریم

به گفته رئیس مؤسسه صبا، از جمله امتیازات خانه هنر و فرهنگ و وجه تمایز آن با دیگر خانه های خلاق موجود تمرکز بر حوزه اختصاصی فرهنگ و هنر است. دیگر مزیت رقابتی خانه خلاق و نوآوری هنر و فرهنگ این است که ما از پشتوانه پُرارزش فرهنگستان هنر برخورداریم. فرهنگستان هنر سرمایه اجتماعی و فرهنگی بی همتایی دارد. این سرمایه که تا به امروز در راستای اهداف سازمانی فرهنگستان، در جهت توسعه و تعالی هنر و فرهنگ قرار داشته است، به وسیله خانه خلاق می تواند برای توسعه صنایع خلاق فرهنگی نیز به کار گرفته گردد. از این طریق، شرکت های نوپا، ایده ها، افراد خلاق، نوآفرین ها و شرکت های خلاق حوزه هنر و فرهنگ و حتی شتاب دهنده ها می توانند از سرمایه فرهنگستان هنر برای تقویت خود استفاده نمایند.

منشور فعالیت ها، ساختار و اساسنامه این خانه تدوین شده است

او از انتها طراحی ساختار، تدوین منشور فعالیت، تدوین اهداف و منظره خانه خلاق هنر و فرهنگ اطلاع داد و گفت: در مراحل تهیه اسناد بالادستی خانه هنر و فرهنگ، بر شناسایی احتیاجها و ضرورت ها و جنبه های مغفول یا مهجور حوزه صنایع فرهنگی کشور، که بخش خصوصی توان یا تمایلی برای ورود جدّی به آن ها نداشته، تأکید نموده ایم؛ لذا ضمن تهیه نقشه ای از نقاط آسیب پذیر و شنماینده موجود در این حوزه، فهرستی از اولویت ها که خانه هنر و فرهنگ می تواند در پایدارسازی و تداوم حیات آن ها نقشی مؤثر ایفا نماید تهیه شده است.

حدود ده شتاب دهنده با ما همکاری خواهند کرد

زنگی اضافه نمود: به همین منظور، دَه شتاب دهنده پیش بینی و طراحی شده اند که با توجه به امکان سنجی و احتیاجسنجی در حوزه صنایع فرهنگی اولویت بندی شده اند. بر همین اساس، از بین دَه شتاب دهنده، سه شتاب دهنده به شرح زیر در اولویت قرار گرفتند: نخست، شتاب دهنده اسباب بازی و تفریح که مذاکرات اولیه برای استقرار آن اجرا شده است. دوم، شتاب دهنده بسته بندی است که جزء احتیاجهای ضروری صنعت و بازار صنایع فرهنگی است و دچار فقدان و ضعف آنیم؛ در حالی که می تواند ارزش اضافه نموده بالایی برای محصولات فرهنگی ایرانی ایجاد کند. سوم، شتاب دهنده هنرهای تجسمی است که تقریباً بزرگ ترین گردش مالی را در میان صنایع فرهنگی در جهان دارد و به نظر می رسد می تواند با ظرفیتی چشم گیر به اقتصاد هنر و فرهنگ کشور یاری کند.

رئیس مؤسسه صبا، در این باره که مخاطبان خانه های خلاق چه کسانی و در چه گروه سنی می توانند باشند، مطرح کرد: طبیعتاً هیچ محدودیت سنی در خانه های خلاق وجود ندارد و هر فرد، با هر شغل و سن و تحصیلاتی، می تواند در این خانه فعالیت کند. در خانه های خلاق، مبنا ایده های نوآوارانه و خلاقانه است و از آن جا که بروز و ظهور خلاقیت عمدتاً در دوره جوانی و نوجوانی صورت می گیرد، پیش بینی می کنیم خانه خلاق هنر و فرهنگ به زودی میزبان ده ها و صدها جوان خلاق و نوآور در حوزه صنایع فرهنگی باشد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیت خانه هنر و فرهنگ بیشتر در حوزه تجسمی است یا می تواند در دیگر حوزه های هنری نیز باشد، اعلام کرد: اینکه صبا بیشتر در زمینه هنرهای تجسمی فعالیت می نماید به علت ساختار کالبدی و ظرفیت های نمایشگاهی آن است؛ اما اساسنامه و مأموریت سازمانی ما شامل آموزش و پژوهشِ هنر نیز هست. طبیعتاً برای تخصصی ترشدن فعالیت ها، فضای تجسمی فضای بهتری بوده و صبا تجارب درخشانی در این حوزه دارد. بر همین اساس، کوششمان برای تخصص گرایی و تمرکز خانه بر حوزه هنرهای تجسمی است. هر یک از شتاب دهنده ها نیز به نحوی با هنرهای تجسمی مرتبط اند. به عنوان مثال، بسته بندی در چارچوب هنرهای تجسمی جای می گیرد و اسباب بازی نیز، از منظر زیبایی شناسی، ماهیتی تجسمی دارد و بخش مهمی از آن، از جمله شکل و طراحی سازه، در پیوند با هنرهای تجسمی واقع شده است. اساساً خانه خلاق هنر و فرهنگ کوشش می نماید پیوندهای ناگسستنی گرایش های مختلف هنر را روشن تر و مستحکم تر و ضرورت آن ها را بیش از پیش برای فعالان صنایع فرهنگی معین کند.

نشان خانه خلاق هنر و فرهنگ طراحی و تابلوهای آن نیز نصب شده است

بهنام زنگی درباره طراحی نشان خانه خلاق هنر و فرهنگ شرح داد: در طراحی نشان خانه، کوشش شده است تا علاوه بر جنبه های زیبایی شناختی نشان، پویایی و تکاپو و تنوع و تکثر در آن تداعی گردد و مجموع پویش های فرمی داخل نشان به هویتی منسجم مانند خانه ختم گردد. این نشان روی تابلوهای روبه بیرون خانه خلاق نصب شده و گرافیک محیطی داخلی خانه نیز در حال طراحی و پیاده سازی است.

او بعلاوه درباره اساسنامه این خانه شرح داد: کتابچه ای برای این کار تدوین شده و خانه خلاق و نوآوری هنر و فرهنگ اولین خانه ای است که برنامه ها، ظرفیت ها، منظره و اهداف خود را تدوین و در قالب یک کتاب منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "خانه خلاق و نوآوری هنر و فرهنگ فعالیت خود را شروع می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه خلاق و نوآوری هنر و فرهنگ فعالیت خود را شروع می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید