اپل در سال 2024 از کدام مک های M3 رونمایی خواهد نمود؟

به گزارش وبلاگ مویک، اپل در سال 2023 از آی مک 24 اینچی مجهز به چیپست M3 رونمایی کرد و مک بوک پرو 14 و 16 اینچی هم با تراشه های سری M3 از راه رسیدند. اما باقی های مک های اپل هنوز به تراشه های M3 مجهز نشده اند. در این مطلب بر اساس شایعات منتشر شده، به تمام مک های اپل که قرار است در سال 2024 تراشه های M3 را دریافت نمایند، می پردازیم.

اپل در سال 2024 از کدام مک های M3 رونمایی خواهد نمود؟

مک بوک ایر M3

اپل در حال حاضر سه مدل مک بوک ایر به فروش می رساند. مقرون به صرفه ترین نسخه، مک بوک ایر 13 اینچی با چیپست M1 است و در کنار آن باید به مک بوک ایر 13 و 15 اینچی با تراشه M2 هم اشاره کنیم. اما در این میان سوال اصلی این است که اپل چه زمانی فراوری مک بوک ایر M1 را به طور کامل متوقف می نماید و برای دو مدل دیگر به استفاده از M3 روی می آورد؟

مدل 15 اینچی مک بوک ایر در ژوئن 2023 عرضه شده که با توجه به زمان بندی عرضه مک ها، مدت زیادی محسوب نمی گردد. از سوی دیگر، مک بوک ایر M2 با نمایشگر 13 اینچی در ژوئن 2022 راهی بازار شد که این یعنی قدیمی ترین مک M2 محسوب می گردد که هنوز به روز رسانی نشده است. بر اساس اعلام خبرگزاری بلومبرگ، اپل میخواهد مک بوک ایر M3 را تا دو ماه دیگر رسما معرفی کند. تراشه M3 استفاده شده برای مک بوک های ایر، از نظر تعداد هسته پردازشی پردازنده و پردازنده گرافیکی تفاوتی با M2 موجود در نسل های فعلی ندارد.

مک مینی

اپل حدود یک سال قبل از مک مینی مجهز به تراشه های M2 و M2 پرو رونمایی کرد. در این میان مارک گورمن، یکی از مشهورترین تحلیلگران محصولات اپل، اعلام نموده این شرکت در حال آزمایش مک مینی M3 است. با وجود اینکه این تحلیلگر قبلا گفته بود مک مینی M3 اواخر 2024 از راه می رسد، ولی با توجه به انجام تست، ممکن است زودتر از زمان تقریبی معرفی گردد.

مک استودیو و مک پرو

آخرین باری که نسل نو مک استودیو و مک پرو معرفی گردیدند، در ژوئن 2023 بود که هر دو با تراشه های سری M2 از راه رسیدند. کاربران برای خرید مک استودیو می توانستند بین M2 مکس و M2 اولترا دست به انتخاب بزنند ولی مک پرو فقط با M2 اولترا معرفی گردید.

بر اساس گزارش های منتشر شده، به احتمال زیاد در نیمه دوم سال 2024 با نسل نو مک استودیو روبرو می شویم. ظاهرا این کامپیوتر مانند نسل قبلی، با دو تراشه M3 مکس و M3 اولترا راهی بازار می گردد که در این میان M3 اولترا هنوز معرفی نشده است. همانطور که احتمالا می دانید، تراشه اولترا سری M اپل از دو برابر هسته های مدل پرو بهره می برد و بنابراین با پردازنده مبتنی بر حداکثر 32 هسته و پردازنده گرافیکی مجهز به 80 هسته روبرو خواهیم شد. ممکن است نسل نو مک پرو هم معرفی گردد ولی در خصوص آن هنوز گزارش های زیادی منتشر نشده است. یکی دیگر از منابع هم اعلام نموده اپل میخواهد مک استودیو مجهز به M3 اولترا را در رویداد WWDC معرفی کند.

مک بوک پرو 13 اینچی

اپل فراوری مک بوک پرو 13 اینچی M2 را متوقف کرد و در عوض مک بوک پرو 14 اینچی مجهز به M3 به عنوان جانشین از راه رسید. بعلاوه این لپ تاپ نسبت به نسل قبلی با ارتقاهای جذابی روبرو شده و بنابراین می توانیم کار مک بوک پرو 13 اینچی را تمام شده در نظر بگیریم و به احتمال زیاد هیچوقت با یک مک بوک پرو 13 اینچی نو روبرو نخواهید شد.

تفاوت عملکردی تراشه های سری M3

تراشه های سری M3 با استفاده از فناوری ساخت 3 نانومتری TSMC فراوری شده اند. این در حالی است که تراشه های سری M2 همگی 5 نانومتری هستند. برای سری M1 و M2، در کنار مدل استاندارد با نسخه های پرو و مکس هم روبرو شدیم. در این میان مدل اولترا تعداد هسته ها را به دو برابر مدل مکس رسانده و بنابراین قوی ترین مدل به شمار میرود. در ادامه به ویژگی ها و تفاوت عملکردی نسبت به نسل قبلی می پردازیم.

M3

تراشه M3 در مک بوک ایر نو و مدل پایه مک مینی مورد استفاده قرار می گیرد. حداقل برای مک بوک ایر، این تراشه از نظر تعداد هسته های پردازنده و پردازنده گرافیکی با تغییری روبرو نخواهد شد که ممکن است این موضوع برای مک مینی هم صدق کند.

بر اساس بنچمارک های اجرا شده، این تراشه روی هم رفته حدود 20 درصد سریع تر از M2 است که با ادعاهای مطرح شده از طرف اپل همخوانی دارد.

M3 پرو

با توجه به آنالیز های اجرا شده، چیپست M3 پرو نسبت به نسل قبلی تفاوت عملکردی چشمگیری ندارد. به طور تعیین، در تست های تک هسته ای حدود 17 درصد سریع تر است و در تست های چندهسته ای حدود 7 درصد سرعت بیشتری ارائه می نماید. ضمناً باید خاطرنشان کنیم پهنای باند مموری M3 پرو 150 گیگابیت در ثانیه است ولی نسل قبلی آن پهنای باند 200 گیگابیت در ثانیه ارائه می نماید.

M3 پرو و M2 پرو موجود در مک بوک پرو 16 اینچی هر دو دارای پردازنده 12 هسته ای هستند اما در کمال تعجب تعداد هسته های پردازنده گرافیکی M2 پرو بیشتر است. با این وجود، اپل اعلام نموده گرافیک M3 پرو حدود 10 درصد سریع تر از نسل قبلی محسوب می گردد که عدد بالایی نیست.

M3 مکس

اپل به چیپست M3 مکس توجه ویژه ای نشان داده و تقریبا عملکرد مشابه M2 اولترا را در اختیار کاربران قرار می دهد. به عبارت دیگر مک بوک پرو 16 اینچی مجهز به M3 مکس، نسبت به مک پرو و مک استودیو دارای M2 اولترا توان پردازشی بیشتری ارائه می دهد که چنین چیزی ارزش خرید مک پرو را به طور قابل توجهی پایین می آورد زیرا گران تر هستند و از نمایشگر و کیبورد و باتری هم بهره نمی برند.

M3 اولترا

همانطور که گفتیم، M2 اولترا عملا از دو چیپست M2 مکس تشکیل شده و پهنای باند مموری آن هم دوبرابر شده است. بنابراین طبیعتا انتظار داریم برای M3 اولترا هم همین رویکرد تکرار گردد و عملکرد فوق العاده ای برای کاربران ارائه کند. بنابراین اگر این رویکرد تکرار گردد، این تراشه با پردازنده 32 هسته ای و پردازنده گرافیکی 80 هسته ای معرفی خواهد شد.

منبع: MacRumors

منبع: دیجیکالا مگ

به "اپل در سال 2024 از کدام مک های M3 رونمایی خواهد نمود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل در سال 2024 از کدام مک های M3 رونمایی خواهد نمود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید