بخوان تا قلیانی نشوی!

به گزارش وبلاگ مویک، شاید یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که ممکن است هر یک از ما مرتکب شویم این است که اوقات فراغت را به فصل تابستان و به ویژه تعطیلات تابستانی دانش آموزان و دانشجویان محدود کنیم در این صورت اوقات فراغت یک کارمند، کارگر، پزشک و ...و بعلاوه اوقات فراغت بانوان خانه دار دیگر چه معنایی از نظر زمانی خواهد داشت؟

بخوان تا قلیانی نشوی!

به گزارش وبلاگ مویک، شاید یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که ممکن است هر یک از ما مرتکب شویم، این است که اوقات فراغت را به فصل تابستان و به ویژه تعطیلات تابستانی دانش آموزان و دانشجویان محدود کنیم. در این صورت، اوقات فراغت یک کارمند، کارگر، پزشک یا هر فرد شاغل دیگر و بعلاوه اوقات فراغت بانوان خانه دار دیگر چه معنایی از نظر زمانی خواهد داشت؟! به همین علت باید گستره زمانی اوقات فراغت را بسیار بیشتر از تعطیلات تابستانی و حتی تعطیلات یکی دو روز آخر هفته در نظر بگیریم.

اتفاقا کتاب اوقات فراغت اثر دکتر حسین پورسلطانی و آزاده غیبی زاده این موضوع را به شکلی علمی آنالیز نموده است.

معنای لغوی اوقات فراغت چیست؟

برای این که به معنای دقیق اوقات فراغت دست یابیم، ابتدا باید کلمه فراغت را معنا کنیم. در کتاب اوقات فراغت این گونه درباره معنای کلمه فراغت شرح داده شده است: فرهنگ عمید واژه فراغت را آسودگی و آسایش از کار و شغل معنی نموده است. در فرهنگ تعیین در تعریف این واژه آمده است: پرداختن به فراغت، آسایش، استراحت، آسودگی و آرامش، بی اعتنایی، وارستگی، فرصت و مجال. در لغتنامه دهخدا نیز فراغت چنین معنا شده است: آسایش و استراحت، ضد گرفتاری از کار و مشغله. فراغت، فرصت و زمانی است که پس از کار موظف روزانه باقی می ماند و فرد به هنگام آسودگی با شوق و رغبت به سرگرمیات، سرگرمی ها و توسعه مطلعی و فعالیت های مورد علاقه خود می پردازد تا تنو قوا نموده و رشد و شخصیت خود را تعالی بخشد.

به یقین چنین معناهایی از کلمه فراغت باعث می گردد که واژه اوقات فراغت نیز همه افراد را با هر سن، سطح تحصیلات، موقعیت اجتماعی، شرایط عایدی مالی و نوع گرفتاری و حتی اندازه سلامت و معلولیت بدنی دربر بگیرد. جالب این که در فرهنگ انگلیسی وبستر نیز کلمه فراغت به معنای آزادی به دست آمده پس از یک فعالیت یا زمان آزاد پس از کار و وظیفه معنا شده است.

بار دیگر باید این سوال را از خودمان کنیم که معنای اوقات فراغت در قاموس زندگی من و شما چیست؟ آیا اساسا واژه ای به معنای اوقات فراغت در فرهنگ لغات زندگی ما وجود دارد؟! بسیاری از ما اگر به دقت به زندگی خودمان نگاه کنیم، جایی برای اوقات فراغت نگذاشته ایم و تعریفی برای این واژه ارزشمند در کتاب لغت زندگی مان نداریم یا این که آن را با اوقات بطالت اشتباه گرفته ایم. شاید کتاب اوقات فراغت که از سوی نشر ورزش منتشر شده است، بتواند ما را در دستیابی به تعریفی صحیح از این واژه و بعلاوه پیدا کردن نگرشی علمی نسبت به آن، کارنمودهای چنین اوقاتی و رابطه آن با سلامتی جسم و روان یاری کند.

6فصل با یک هدف مشترک

کتاب اوقات فراغت از شش فصل مجزا تشکیل شده و هریک از این فصل ها با محور قرار دادن اوقات فراغت، از زاویه ای خاص به آن می نگرند اما در مجموع می توان این فصل ها را دارای یک هدف مشترک دانست؛ آن هم معنا بخشیدن به اوقات فراغت به شکلی ریشه ای، علمی و کاربردی است تا پس از این، دیگر بین اوقات فراغت و اوقات بطالت فرق قائل شویم و اساسا جایی برای آن در فکر مان در نظر بگیریم.

فصل نخست کتاب به تعریف و تشریح مفاهیم اوقات فراغت می پردازد و پس از معنای لغوی این واژه دو کلمه ای، ویژگی های فراغت، انواع فراغت و فعالیت های فراغتی، سرگرمی و انواع آن را آنالیز می نماید.

در فصل دوم، تاریخچه اوقات فراغت بیان می گردد و پس از آنالیز تفاوت های میان اوقات فراغت در جوامع اولیه، دنیا قدیم و دنیا نو و عصر میانه، نگاهی هم به اوقات فراغت در جوامع مدرن انداخته می گردد. نگاهی به تاریخچه فراغت در سایر نقاط دنیا و ویژگی های فراغت در عصر حاضر، خاتمه دهنده فصل دوم کتاب است.

شما پس از این که در فصل سوم با مقوله اوقات فراغت و سرگرمی در اسلام آشنا می شوید، نوبت به آنالیز دیدگاه ها و نظریات درباره فراغت در فصل چهارم می رسد. در این فصل مطالب بسیار جالبی آورده شده که ازجمله آن ها می توان به جامعه شناسی و اوقات فراغت، دیدگاه های فلسفی و آرا و نظریات فلاسفه درباره اوقات فراغت و بعلاوه نگرش روانشناسان در این باره اشاره نمود.

فصل پنجم شما را با کارنمودهای مختلف اجتماعی، روان شناختی، فردی و شخصیتی، مالی و محیطی اوقات فراغت آشنا می نماید و بعد هم به تشریح موانع شرکت در فعالیت های سرگرمیی پرداخته می گردد.

مطالعه این پنج بخش، مخاطب خود را آماده ورود به مبحث ورزشی اوقات فراغت می نماید، آن جایی که صحبت از اوقات فراغت و فعالیت های جسمانی به میان می آید. در این فصل پس از آنالیز تاثیر بهره گیری از فعالیت های جسمانی در اوقات فراغت به ویژه در جنبه های سلامت روانی، سلامت جسمانی و سلامت اجتماعی، از بازی به عنوان هسته مرکزی اوقات فراغت و سرگرمی نام برده می گردد.

واقعیت این است که این کتاب با قلمی روان و به دور از هر نوع تکلفی مخاطب خودش را از اهمیت جایگاه اوقات فراغت در زندگی روزمره و بعلاوه ضرورت انجام فعالیت های دلخواه مفید به ویژه فعالیت های ورزشی و بدنی در چنین اوقاتی مطلع می سازد. به یقین مطالعه این کتاب دیگر به من و شما اجازه نخواهد داد تا هنگامی که به پرکردن اوقات فراغت خودمان و خانواده مان مثلا در یک روز تعطیل می اندیشیم و راهی بوستان یا یک منطقه خوش آب وهوا می شویم، اول از همه قلیان را در سبد لوازم لازم برای پرکردن اوقات فراغت قرار دهیم؛ چیزی که متاسفانه این روزها به وفور در هر گوشه و کناری از بوستان های محل زندگی ما به چشم می آید!

کتاب اوقات فراغت از سوی نشر ورزش با شمارگان 2هزار نسخه، منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "بخوان تا قلیانی نشوی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخوان تا قلیانی نشوی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید