تهدید تسلیحات هوش مصنوعی علیه موجودیت بشر

به گزارش وبلاگ مویک، خبرگزاری صدا و سیما نوشت: در حالیکه بعضی بر این باورند که چین در حوزه هوش مصنوعی آمریکا را مغلوب نموده است، یک کارشناس هوش مصنوعی در چین گفت: نگرانی عمده وی از روی آوردن کشورها به رقابت در حوزه تسلیحاتی است که به هوش مصنوعی تکیه دارند، زیرا چنین جنگ افزارهایی، تهدیدی برای موجودیت نوع بشر خواهد بود.

تهدید تسلیحات هوش مصنوعی علیه موجودیت بشر

به گزارش شبکه تلویزیون ان بی سی نیوز در حالی که گفته می گردد یکی از اصلی ترین میدان های تنش ساز رقابت بین آمریکا و چین بر سر هوش مصنوعی است، یک مقام سابق پنتاگون گفت: آمریکا در این نبرد از هم اکنون مغلوب شده و چین پیروز این میدان است. ماه گذشته اولین افسر برجسته نرم افزاری در پنتاگون در اعتراض به فرایند کندی که پیشرفت فناوری در ارتش آمریکا داراست، از مقام خود استعفا داد. وی به فایننشال تایمز گفت چین هم اکنون پیروز نبرد در حوزه هوش مصنوعی به شمار می آید.

وی گفت: ما هیچ بختی در جنگ علیه چین در پانزده تا بیست سال آینده نداریم و از هم اکنون معامله اجرا شده به نظر می رسد.

کای -فو- لی، کارشناس هوش مصنوعی در پکن و مدیر موسسه ساینو اینوویشن و رئیس سابق گوگل چین و نویسنده کتاب هوش مصنوعی در 2012 و ده منظره برای آینده ما درباره اینکه چین هم اکنون نیز پیروز میدان نبرد در حوزه هوش مصنوعی به شمار می آید گفت: من این باور را ندارم؛ به باور من آمریکا پیشتازی روشنی در حوزه دانشگاهی برای هوش مصنوعی را داراست. با این حال چین در تجاری سازی این فناوری سریعتر عمل نموده است و داده هایی به مراتب بیشتر دارد. این مسئله در کتاب اول من با عنوان ابرقدرت های هوش منصوعی ذکر شده است، در کتاب دوم خود با عنوان هوش منصوعی در 2012 نیز آینده بیست سال آینده را در این حوزه شرح داده ام؛ آینده ای که در آن آمریکا و چین پیشتاز فناوری در جهان خواهند بود، اما قطعا رقابت سرانجام یافته به حساب نمی آید.

وی درباره اظهارات افسر سابق پنتاگون که گفته بود آمریکا حدود یک دهه تا پانزده سال از چین در این حوزه عقب مانده است گفت: اگر به حوزه دانشگاهی نگاه کنید، همه شانزده گیرنده اصلی در حوزه هوش مصنوعی در واقع آمریکایی یا کانادایی هستند و هیچ گیرنده اصلی در این حوزه به چین تعلق ندارد. اگر به یک درصد اصلی کتاب های چاپی نگاه کنید، درمی یابید که اصولا بیشتر آن ها آمریکایی هستند، ولی اگر به پانزده درصد نخست کتاب های منتشر شده نگاه کنید، چین به آمریکا رسیده است. درست است که دانشگاهی های جوان چینی پیشرفت چشمگیری به دست آورده اند و شمار آن ها نیز بسیار زیاد است، و اگر نگاه تجاری به هوش مصنوعی داشته باشید، می بینید که چین به مراتب از آمریکا جلوتر افتاده است. برای مثال در شرکت من ما روی 9 شرکتی سرمایه گذاری می کنیم که شرکت های میلیارد دلاری هستند و روی هوش مصنوعی تمرکز دارند و موفقیت تجاری آن ها نیز چشمگیرست. شکی نیست که هر کشوری که بیشترین داده ها را داشته باشد، مزایایی خواهد داشت، ولی این ها بیشتر برای استفاده تجاری هستند و به نظر من، چون جمعیت چین به مراتب بیشتر است، کاربران و در نتیجه داده های آن ها به مراتب بیشتر خواهد بود.

وی درباره نگرانی آمریکا از استفاده چین از هوش منصوعی در حوزه نظامی و به صورت خاص موشک های هایپرسونیک گفت: همانطور که اشاره کردید من کارشناس نظامی نیستم، اما یک مسئله نگران نماینده برای دانشمندان حوزه هوش مصنوعی در سراسر جهان استفاده از تسلیحات اتوماتیک (خودمختار) است، یعنی سلاحی که به مراتب سریعتر از انسان ها ماشه را می چکاند، می تواند روی هدف قفل کند، می تواند تروری دقیق انجام دهد و افرادی که در جامعه هوش مصنوعی فعالیت می نمایند بسیار نگران هستند که کشوری بخواهد در حوزه تسلیحات خودمختار، وارد رقابت گردد. چنین رقابت تسلیحاتی می تواند تهدیدی موجودیتی به شمار بیاید؛ چیزی که من در کتاب خود با نام هوش مصنوعی 2021 در آن شرح داده ام، نمی دانم رقابت چین و آمریکا در فضا به کجا رسیده است، ولی این را می دانم که هر دو کشور تا جایی که امکان دارد در این خصوص رازداری به خرج می دهند.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "تهدید تسلیحات هوش مصنوعی علیه موجودیت بشر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدید تسلیحات هوش مصنوعی علیه موجودیت بشر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید