جای خالی ضوابط توسعه شهری ارائه شده به وسیله وزارت میراث فرهنگی

به گزارش وبلاگ مویک، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین اخبار واصله، موضوع جای خالی ضوابط توسعه شهری ارائه شده به وسیله وزارت میراث فرهنگی مطرح گشت.

جای خالی ضوابط توسعه شهری ارائه شده به وسیله وزارت میراث فرهنگی

سلسله نشستهای میراث فرهنگی (گذشته، حال و آینده) با موضوع معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی آنچه که هست و آنچه که باید باشد و با همکاری معاونت میراث فرهنگی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری امروز در ساختمان ارگ آزادی برگزار گردید.

در این برنامه جمعی از کارشناسان به همراه مهدی چمران نیز حضور داشتند و محمد حسن طالبیان معاون سابق میراث فرهنگی گفت: معماران و مشاوران با تاریخ بیگانه هستند. قبل از اینکه باغ ایرانی ثبت جهانی گردد؛ هر زمان کسانی می خواستند پارک یا باغی ایجاد نمایند شبیه به باغ ژاپنی می ساختند. اما الان به معماران و پیمانکاران می گویند که باغ ایرانی می خواهیم. اگر ما در این زمینه درست ترویج کنیم و آموزش بگذاریم خیلی مهم است.

وی بیان نمود: متأسفانه دانشگاه ها با دستگاه های اجرایی فاصله زیادی دارند اما وزارت میراث فرهنگی می تواند به این موضوع ورود کند. قانون حمایت از بازسازی و احیای بافت های تاریخی فرهنگی مهم است یک بار دیگر این قانون را بخوانید. برای دستگاه های مختلف وظیفه گذاشته شده که هر کدام باید چه کار نمایند. اتفاقاً دغدغه همین است که شهرهای تاریخی بتوانند با خلاقیت مردم ادامه پیدا نمایند اگر این اجرایی گردد سندهای دیگر اتفاق می افتد.

طالبیان با بیان اینکه حفظ الگو مهم است گفت: ما برای ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامان رفته بودیم. این پرونده نواقص زیادی داشت ما شانس آوردیم که ثبت شد، چون به دلایل زیادی می خواستند این پرونده را رد نمایند. ارزیاب می گفت این ساختمانها چیست چند اداره و بانک بودند که معماری آنها اصلاً شبیه به معماری خشکه چین نبود. ارزیاب می گفت که اداره ها این منظر را بهم ریخته اند. آیا معمار این بناها نمی توانسته از همین معماری خشکه چین الگو بگیرد؟ آیا کور بوده که این بانک را با معماری غیر همخوان ندیده است؟

نادیه ایمانی، عضو هیأت علمی دانشکده معماری و شهرسازی در این برنامه گفت: به صورت فطری درس معماری با درس های دیگر فرق دارد. شاید در دانشگاه هیچ کاستی نداشته باشیم اما اتفاقی که در بیرون می افتد مهم است. دانشجو به ما می گوید حرف هایی که شما در اینجا می زنید با خارج از دانشگاه در محیط کار فرق دارد و ما می گوئیم موظف هستیم آنچه هست را به شما بگوییم.

وی گفت: ما در زمینه نقد معماری کم کار نموده ایم و آنچه که می گذرد را ارزیابی و ارزشیابی ننموده ایم. اگر بتوانیم محله به محله آنچه رخ داده را ثبت و بعد نقد کنیم به این معنا که ساختمان چطور ساخته شد؛ شاید جواب الگوسازی ها باشد باید این را در معرض عموم قرار دهیم و به بحث گذاشته گردد.

محمدرضا حائری مازندرانی، معمار و استاد دانشگاه بیان نمود: بحث امروز جبران رسالت از دست رفته این وزارتخانه است که به نظرم متولی معماری ایران است. ای کاش زمانی که طرح های جامع شهری شکل می گرفت؛ از طرف وزارت میراث فرهنگی ضوابط توسعه شهری داده میشد.

وی به تحقیقات جامعه شناسی و گورها اشاره نمود و گفت: از سال 83 تا امروز درباره گورستان های تهران کار کردیم. متوجه شدیم تهران روزی 200 گورستان داشته است 120 گورستان ثبت شده و درباره 80 تا کتاب نوشتیم. بنیان حرکت گورستان نه بر الگوهای شهرسازی بلکه بر اقتصاد مرگ است. وگرنه گورستان تخت فولاد اصفهان فخر بشریت در معماری گورستان است اما چون امروز می توانیم یک متر از گورستان را میلیاردها تومان بفروشیم به مدل دیگری از ساخت و ساز دست پیدا نموده ایم عین همین را در ساختمان سازی داریم. ایوان یا حیاط یعنی یک الگو و ما برای هر چیزی که به زندگی آدم ها ربط دارد الگو داریم. از نظر مبانی چیزی کم نداریم بلکه از نظر مبادی دچار اشکال هستیم.

حائری بیان نمود: هر ساختمانی که ایجاد می گردد در مرحله پیش کارگاهی 60 درصد کار پیش می رود. اینجاست که بیشترین اتفاق در ساخت و ساز می افتد به این بخش باید توجه بیشتری گردد.

در ادامه این نشست عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی پس از شنیدن سخنان کارشناسان گفت: دبیرخانه ای باید برای موضوع این نشست ایجاد گردد. بخشی از کار ما باید تعامل با افرادی باشد که این موضوع را دنبال می نمایند با بقیه اساتید هم جلساتی برگزار گردد.

وی با اشاره به سفرش به تاجیکستان گفت: اتفاقی در میدان استقلال افتاده بود که به نظرم خوب بود وسط میدان برج با هویتی وجود داشت و دور تا دور آن را این بار که رفتم صاف نموده بودند من گفتم شما چطور این کار را انجام دادید، چون ما در ایران یکی از مشکلاتمان تملک است آنها گفتند که صاحب زمین در تاجیکستان دولت است نه مردم. اگر تصمیم به انجام کاری بگیرد زمین معوض می دهد و آنجا را خراب می نماید من نمی گویم مثل آنها باشیم ولی باید موانع را آنالیز کنیم.

ضرغامی بیان نمود: مشکل جدی ما در حوزه میراث فرهنگی این است که معمولاً خیلی از موضوعات به جبهه بندی تبدیل می گردد و بعد دیگر نمیتوان به سمت آن رفت و موضوع را حل کرد. یکی از موانع همین است و دیده می گردد گاهی می بینید مسئولی دنبال کاری بوده است و آن قدر فضا تغییر نموده که خودش مدعی ما شده است در حالی که پیشنهاد اولیه را برای بعضی از کارها داده بود. مانع جدی ما در رسانه این است که افراد در جبهه بندی ها تعریف می شوند اما اگر همدلی باشد و کارشناسان روی چند موضوع همفکری نمایند بهتر می گردد نتیجه گرفت.

وی بعلاوه به این موضوع اشاره نمود که در هشت ماه گذشته از اول سال تا به امروز یک ریال از بودجه عمرانی به وزارت میراث فرهنگی تخصیص پیدا ننموده است.

منبع: همگردی

به "جای خالی ضوابط توسعه شهری ارائه شده به وسیله وزارت میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جای خالی ضوابط توسعه شهری ارائه شده به وسیله وزارت میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید