حیوانات بوی ترس را حس می نمایند؟

به گزارش وبلاگ مویک، از مدت ها پیش دراین باره بحث می گردد که آیا حیوانات می توانند بوی ترس را در انسان حس نمایند یا نه؛ اما پاسخ به این سوال قدیمی ساده نیست.

حیوانات بوی ترس را حس می نمایند؟

به گزارش وبلاگ مویک ، برای رسیدن به ریشه سوال، پژوهشگران تا حد زیادی حضور انسان را از معادله حذف نموده اند، زیرا حیواناتی مانند سگ ها به حالت چهره و شرایط بدنی ما واکنش نشان می دهند. درعوض، پژوهشگران بر چگونگی واکنش حیوانات ازجمله اسب ها و سگ ها به بوهای مختلف منتشرشده از انسان حین دیدنی ویدئوهای شاد و ترسناک تمرکز نموده اند.

به نقل از زومیت، در مطالعه ای روی اسب ها که سال 2023 در مجله Scientific Reports منتشر شد، پژوهشگران از شرکت نمایندگان خواستند یک روز کلیپ هایی از فیلمی کمدی و روز بعد کلیپ های از فیلمی ترسناک دیدن نمایند. پس از دیدنی هر ویدئو، پژوهشگران نمونه های عرق زیربغل شرکت نمایندگان را با پدهای پنبه ای جمع آوری کردند و از آن ها خواستند مقدار ترس یا شادی خود را هنگام دیدنی هر کلیپ گزارش نمایند. آن ها سپس، اسبی را درمعرض نمونه های هر فرد قرار دادند تا ببینند که آیا می تواند بین بوهای فراوریشده به وسیله انسان در زمان شادی و آشفتگی تمایز قائل گردد.

اسب ها بسته به اینکه کدام پد پنبه ای به آن ها نشان داده می شد، واکنش متفاوتی نشان دادند. وقتی اسب ها نمونه های شادی را بو کردند، فقط از سوراخ سمت راست بینی خود استفاده کردند. وقتی نمونه های جمع آوری شده در طول دیدنی فیلم ترسناک به اسب ها عرضه شد، آن ها واکنش متفاوتی نشان دادند و نه تنها به مدت طولانی تری نمونه ها را بو می کشیدند، بلکه برای بو کردن از هر دو سوراخ بینی خود استفاده می کردند.

به گفته نویسندگان، این واکنش لزوما به این معنا نیست که اسب ها می دانند ترس چیست. این طور نیست که اسب ها با شنیدن بوی حیوان دیگر کلمه ترس به ذهنشان بیاید. اما اکنون می دانیم اسب ها می توانند بین بوهای ناشی از حالت عاطفی مختلف در انسان ها تمایز قائل شوند. یافته ها موجب طرح این سوال می گردد که انسان ها چه ترکیبات خاصی را در عرق خود فراوری می نمایند که موجب تغییر رفتار اسب ها می گردد؟

سیگنال های شیمیایی یا مواد شیمیایی فراوریشده به وسیله حیوانات که می توانند بر رفتار حیوانات دیگر تاثیر بگذارند، می توانند دلیل واکنش اسب ها باشند.

در انسان، ترکیبات مختلفی مانند آدرنالین یا آندروستادینون (پروتئینی شبیه فرومون) در عرق وجود دارد که می تواند موجب تغییر بو در مواقع ترس گردد. این ترکیبات بعلاوه می توانند اطلاعات عاطفی را بین گونه ها منتقل نمایند.

در مطالعه ای که سال 2018 در مجله Animal Cognition منتشر شد، دانشمندان به سگ های لابرادور رتریور این وظیفه را محول کردند که نمونه های جمع آوری شده از زیربغل شرکت نمایندگان مرد را که فیلم شاد یا ترسناک دیده بودند، بو نمایند. پژوهشگران نمونه را درون جعبه ای با دریچه گذاشتند و جعبه را در اتاق در بسته ای با دو فرد قرار دادند: یک نفر غریبه و صاحب سگ.

مشابه مطالعه اجرا شده روی اسب ها، سگ ها بسته به اینکه بوی انسان ترسیده یا شاد را استشمام می کردند، واکنش متفاوتی نشان می دادند. وقتی سگ ها بوی انسان شاد را می شنیدند، تعامل خود را با فرد غریبه افزایش می دادند. اما با شنیدن بوی انسان ترسیده واکنش متفاوتی نشان می دادند. آن ها با شنیدن بوی ترس، یا به سمت صاحبشان می رفتند یا اینکه به سمت در می رفتند و سعی می کردند اتاق را ترک نمایند.

پژوهشگران به نتیجه ای مشابه با مطالعه اسب ها رسیدند: واکنش سگ ها احتمالا ناشی از سیگنال هایی شیمیایی و نشانگر این موضوع است که تعامل عاطفی بین گونه ای در جریان است.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "حیوانات بوی ترس را حس می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیوانات بوی ترس را حس می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید