شوره سر چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

به گزارش وبلاگ مویک، شوره سر یکی از بیماری های مزمن و ناخوشایندی است که با ورقه ورقه شدن لایه های پوستی سر به وجود می آید. خوشبختانه این بیماری خطر خاصی ندارد و مسری نیست، اما با این حال می تواند از لحاظ زیبایی و نظافت مشکلاتی را برای افرادی که به آن مبتلا هستند به وجود بیاورد. اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که دائما با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید تا انتهای این مطلب همراه مان باشید چراکه قرار است به آنالیز دلایل مختلف ایجاد شوره سر و راهکارهای درمانی آن بپردازیم.

شوره سر چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

دلایل و عوامل ایجاد شوره سر

همان طور که گفتیم شوره سر یکی از بیماری های مزمن پوست سر است که متاسفانه حالت نازیبایی به موهای افراد می دهد. پوسته پوسته شدن پوست سر می تواند معمولی یا مزمن باشد. اگر این بیماری پیشرفت زیادی نموده باشد به راحتی می توان پوسته های سر را روی شانه و لباس مشاهده کرد. مطمئنا هیچ کسی دوست ندارد که به علت شوره سر ظاهری ناآراسته و نامنظم داشته باشد. شوره سر ممکن است گاهی اوقات باعث خارش شدید پوست سرتان شده و پس از مدتی تبدیل به بیماری های خطرناک دیگر گردد، از همین رو بهتر است قبل از پیشرفت این بیماری در پی راهکار مناسب درمانی باشید.

شوره سر یا Dandruff با نام علمی (Pityriasis simplex capillitii) به عارضه ریخته شدن سلول های سطح سر گفته می گردد. سلول های سطح پوست در خارجی ترین قسمت خود دارای پروتئینی به نام کراتین بوده که به همین دلیل به طور دائم و منظم در حال بازسازی سلولی است. سلول های سطح سر با توجه به قرار گرفتن در فضای اطراف از بین می روند و سلول های نو جایگزینشان می شوند. اگر این روند در سطح سر به طور مداوم ادامه پیدا کند، سلول های مرده را به شکل شوره سر مشاهده می کنیم. شوره سر بر اثر دلایلی خاصی می تواند بیشتر تحریک گردد و جلوه غیرطبیعی و نازیبایی به سطح سر و موها بدهد.

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد شوره در سر رعایت نکردن بهداشت و نشتن کافی سطح سر و موها است. نشستن دراز مدت موها و رعایت نکردن بهداشت، سبب چرب شدن سطح سر و موها می گردد که این چربی و کثیفی به مرور باعث می گردد سلول های بیشتری از بین بروند و پوست سر به شدت کثیف و دچار شوره گردد. از همین رو اولین اقدامی که برای جلوگیری از شوره سر می توانید انجام دهید رعایت بهداشت و شست وشوی کافی سرتان است. سعی کنید سرتان را با آب ولرم و با شامپوی مخصوص شوره مو بشویید.

یکی دیگر از عواملی که می تواند شوره مو را تشدید کند یا سبب ایجادش گردد حساسیت پوست سر به یک سری از لوازم بهداشتی یا آرایشی مو است. به عنوان مثال طبق مطالعات اجرا شده، اینگونه به نظر می رسد که 80٪ از افرادی که از تافت استفاده می نمایند بیشتر در معرض بیماری شوره سر هستند. از همین رو سعی کنید از لوازم آرایشی بی کیفیت کمتری روی سطح سرتان بهره ببرید و قبل از استفاده از هر شامپو یا محصول بهداشتی سر، از نوع پوستتان به شناخت کافی برسید و اگر محصوصلی سبب ناراحتی و ایجاد پوسته روی سرتان شد دیگر از آن استفاده نکنید. علاوه بر این دو مورد دلایل متعدد دیگری نیز وجود دارند که می توانند سبب ایجاد و افزایش شوره سر شوند که عبارت اند از:

  • خوب آب نکشیدن موها و باقی ماندن شامپو یا مواد شوینده روی مو
  • عدم تعادل هورمون های بدن
  • ضعف سیستم دفاعی بدن
  • چربی پوست
  • بیماری های پوستی مثل اگزما یا پسوریازیس
  • افزایش سن و خشکی سطح پوست سر
  • تغذیه نادرست
  • هیجان، نگرانی و استرس
  • هوای گرم و مرطوب
  • هوای خیلی سرد و خشک
  • تعریق زیاد

البته گاهی اوقات به علت عدم خالص بودن آب هم احتمال وجود به چنین بیماری وجود دارد. در یک سری از مکان ها آب آنگونه که باید پاک و تمیز نیست و در نتیجه وقتی افراد حمام می نمایند، سرشان به جای اینکه تمیز گردد، بیشتر در معرض آلودگی قرار می گیرد. همین موضوع سبب می گردد پوسته سر تشدید گردد.

علائم شوره سر

همان طور که گفتیم، زمانی که تکه های کوچک از پوسته های سر را روی موها، شانه و یا لباستان ببینید مبتلا به شوره سر هستید، اما زمانی که این بیماری اندکی بپیشرفت کند علائمی دیگری را خواهید دید که به محظ دیدنشان باید به فکر چاره باشید؛ زیرا ممکن است این بیماری به پوست سرتان آسیب بزند یا باعث بیماری های پوستی دیگری مثل اگزما گردد. البته در بسیاری از مواقع پوسته سر شما را مجبور نمی نماید حتما به پزشک مراجعه کنید اما پیشنهاد می کنیم برای اینکه از شامپو یا شوینده سر مرغوب بهره ببرید، حتما سری به پزشک بزنید تا بتوانید اطلاعات دقیق و درستی از وی دریافت کنید. به صورت کلی بعضی از علائمی که ممکن است نشان دهنده پیشرفت بیش از حد شوره سر باشد عبارت اند از:

  • خارش شدید پوست سر
  • قرمز شدن و درد پوست سر
  • احساس وجود زخم یا جراحت در سطح سر
  • احساس سوزش در سطح سر
  • ریزش موی موقت
  • پوسته پوسته شدن ابرو یا ریش در مردان

اگر این نشانه ها را دارید، نباید نگران باشید زیرا این بیماری درمان دارد و به محض اقدام برای درمان بیماری وضعیتتان قطعا بهتر خواهد شد، اما پیشنهاد ما این است که قبل از امتحان کردن هر راهکار درمانی پیشنهادی به دکتر متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا با توجه به وضعیتتان نسخه درمانی مناسبی را برای نوع پوست و موی سر شما بنویسد.

شوره سر چگونه تشخیص داده می گردد؟

یک متخصص پوست معمولاً می تواند شوره سرتان را به سادگی با نگاه کردن به پوست سر شما تشخیص دهد. البته برای تشخیص پوسته سر حتما احتیاجی به مراجعه به متخصص هم نیست چون خودتان کاملا از این موضوع آگاه خواهید شد. معمولا وقتی از خواب بیدار می شوید، لباس مشکی می پوشید یا به آیینه نگاه می کنید، به راحتی می توانید ببینید که چقدر پوسته روی سر شما وجود دارد. به گفته کلینیک کلیولند، اگر شوره سر شما شدید و مزمن باشد به گونه ای که شما را آزار می دهد، باید در انتظار آزمایش های مختلف و درمان جدی باشید.

به عنوان مثال شوره سر ناشی از درماتیت سبورئیک، که یک بیماری مزمن است احتیاج به درمان مکرر و طولانی مدت دارد. اما اگر شوره سرتان نرمال بوده و مزمن نباشد معمولا با استفاده از شامپوهای مخصوص شوره سر و تغییر عادت های خود به سرعت از بین می رود. اینجاست که می گوییم مراجعه به پزشک می تواند بسیار مفید باشد، چراکه وی بهتر تشخیص می دهد شوره سر از چه نوعی است و چه درمانی احتیاج دارد.

آسیب های شوره سر

اگر شوره سر درمان نگردد و به مقدار کافی پیشرفته گردد می تواند سبب ایجاد مسائل خطرناکی گردد که شاید به بدنتان آسیب جدی برسانند. در اینجا به بعضی از این آسیب ها اشاره می کنیم:

  1. ریزش مو؛ یکی از بارزترین مشکل افرادی که از شوره سر رنج می برند، ریزش مو است. وقتی سرتان شوره دارد به شدت دچار خارش و التهاب می گردد، در این حالت موها آهسته آهسته از سطح پوست سر شل شده و دچار ریزش می شوند. بعلاوه به خاطر خارش پوست سر، احتمال اینکه سرتان را به شدت بخارانید زیاد است. خاراندن پوست سر با شدت زیاد می تواند به شکل قابل توجهی به موها آسیب برساند.
  2. آکنه یا جوش؛ اگر مستعد آکنه هستید و یا زود جوش می زنید خیلی مراقب باشید تا موهایتان روی صورتتان نریزد زیرا ممکن است پوست صورتتان به شدت با آن واکنش نشان داده و جوش بزند. بعلاوه اگر موهای بلندی دارید که ناچارا روی صورت تان می ریزد، سعی کنید آن ها را با گیره ببندید یا با هر بار برخورد اجتناب ناپذیر، صورت خود را با آب بشویید.
  3. جوش روی پشت و شانه؛ یکی دیگر از مسائلی که ممکن است به خاطر شوره سر رخ دهد ایجاد جوش روی شانه و پشت بدن است. یکی از بارزترین دلایل ایجاد جوش در این نواحی شوره سر است که حتما روی نواحی پشت و شانه می ریزند.
  4. پسوریازیس یا اگزما؛ شوره مو اگر به شدت پیشرفت کند و سطح سرتان خارش بگیرد به مرور این خارش و سوزش سطح سر می تواند به بیماری های پوستی خطرناک منجر گردد. از جمله این بیماری ها می توان به پسوریزانس یا اگزما اشاره نمود که برای درمان آن ها احتیاج به مراجعه به پزشک متخصص و طی کردن راه های درمانی مختلف و شاید طولانی دارید.
  5. عفونت چشم؛ عفونت چشم هم یکی دیگر از مسائل خطرناکی است که ممکن است در اثر شوره سر رخ دهد. در این حالت چشم ها عفونت نموده و به شدت قرمز می شوند و خارش می گیرند. شما باید مراقب باشید موها زیاد روی صورت نریزند چون در این صورت ممکن است شوره سر به داخل چشم ها نفوذ نموده و باعث التهاب شوند.
  6. قارچی شدن پوست سر؛ التهاب های ناشی از شوره باعث می گردد سلول های پوست سر سریع تر از قبل تقسیم شوند و محیط مناسبی برای رشد قارچ های پوستی فراهم گردد.

راهکارهای درمانی شوره ی سر

اگر پوست سرتان پوسته پوسته می گردد و به شوره مبتلا شدید نگران نباشید زیرا امروزه با توجه به پیشرفت روزافزون علم پزشکی، درمان های بسیار زیادی برای از بین بردن این بیماری وجود دارد که در اینجا به آن ها اشاره می کنیم.

1. شستن موها با شامپوی مخصوص شوره مو

اولین قدمی که می تواند برای از بین بردن شوره سرتان بردارید این است که به مقدار کافی موهایتان را بشویید، به خصوص اگر موهای چربی دارید چون موهای چرب حتی در حالت عادی هم باید زود به زود شسته شوند تا مسائلی نظیر ریزش مو را برای افراد به وجود نیاورند. همان طور که پیشتر گفتیم، چربی مو سبب جذب بیشتر آلودگی های اطراف می گردد و از همین رو سطح سر سنگین، چرب و آلوده می گردد که این مسئله سبب ایجاد و افزایش پوسته سر می گردد. از همین رو به مقدار کافی و با استفاده از شامپوهای مخصوص شوره سر موهایتان را بشویید و آرام خشک کنید. دقت کنید که نباید موهایتان را با آب داغ یا سرد بشویید.

2. برس کشیدن موها

برس کشیدن موها در این زمان می تواند بسیار تسکین دهنده و کارساز باشد. برس کشیدن موها سبب افزایش جریان خون در سطح سر شده و باعث می گردد تا سلول های سطح خارجی پوست تغذیه شوند. اگر این اتفاق بیافتد بی شک پوسته و شوره سر نیز کاهش پیدا می نماید. حتما روزانه 3 الی 4 باز موهایتان را به مدت 5 دقیقه شانه کنید. این کار حتی به رشد مجدد موها و بعلاوه جلوگیری از ریزش آن ها هم یاری شایانی می نماید.

3. تغییر رژیم غذایی

همان طور که پیشتر اشاره نمودیم یکی از دلایل ایجاد شوره در سطح سر می تواند رژیم غذایی نامناسب و سرشار از چربی و شیرینی باشد. از همین رو پیشنهاد می کنیم از خوردن چربی های مضر، شیرینی ها، شکلات، آجیل های پر چرب، غذاهای سرخ شده و پر از ادویه پرهیز کنید تا سلامت به پوست سر و موهایتان بازگردد. در پیش گرفتن رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه هم می تواند در داشتن زندگی سالم بسیار موثر باشد که البته قبل از هر اقدامی پیشنهاد می گردد حتما به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید.

4. درمان خانگی و سنتی

درمان خانگی و سنتی برای شوره مو استفاده از آب سیب است که فواید بسیار زیادی هم برای موهایتان دارد. آب سیب با توجه به خواص و اسیدهای طبیعی خود سلول های مرده سطح سرتان را به سرعت از بین می برد و موهایتان را بسیار درخشان و شاداب می نماید. آب سیب را روی کف سرتان بریزید و به مدت 5 دقیقه آن را ماساژ دهید. علاوه بر این می توانید بعد از شامپو زدن به موها در حمام، کمی آب سیب روی سطح سرتان بریزید و آن را ماساژ دهید. آب سیب می تواند همچون یک شامپوی ضد شوره مو عمل کند و به شکل موثری مقدار آن را کاهش دهد.

5. درمان دارویی

اگر هیچ کدام از راهکارهای درمانی ذکر شده برایتان کارساز نبود باید به سراغ راهکارهای درمانی دارویی بروید که برای این کار پیشنهاد می کنیم حتما به پزشک مراجعه کنید. معمولا برای شوره شدید سر کرم ضدشوره موی سر فولیکا با دارا بودن عصاره های سابال، رزماری، کالاندولا، آلوئه ورا، روغن درخت چای و روغن بادام پیشنهاد می گردد که دارای خواص ضدقارچ و ضدباکترى هستند و توانایی مقابله و برطرف کامل شوره های چرب و خشک شدید را دارند و از پیشرفت و بازگشت مجدد آن ها جلوگیری می نمایند. البته در ادامه به معرفی برترین و موثرترین شامپوهای موجود در وبلاگ مویک در این زمینه می پردازیم.

معرفی 5 مورد از برترین شامپوهای ضدشوره

1. شامپو ضد شوره مو روزانه فولیکا حجم 200 میلی لیتر

یکی از برترین و ارزان ترین شامپوهای موجود در وبلاگ مویک که هم از کیفیت خوبی برخوردار است و هم مقدار رضایت مندی افراد از آن بسیار بالاست، شامپو ضد شوره مو روزانه فولیکا حجم 200 میلی لیتر است که به لطف بهره مندی از عصاره آویشن، می تواند به شکل بسیار موثری از ترشحات سبوم پوست سر جلوگیری نموده و مانع از چرب یا کثیف شدن زودهنگام کف سر گردد. این شامپو از دسته شامپوهای ملایمی است که جهت مصرف مستمر و روزانه در افرادی که احتمال بروز مجدد شوره در آن ها زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

این شامپو از ویتامین B5 هم بهره می برد و هم برای افرادی دارای پوست سر چرب و هم خشک مناسب است. بدین ترتیب با خیالی راحت می توانید از این محصول بهره ببرید و از نتیجه خارق العاده آن شگفت زده شوید. گفتنی است که هم بانوان و هم آقایان می توانند بدون مشکل از این شامپو استفاده نمایند.

2. شامپو ضد شوره مو نئودرم مدل Nutrisol حجم 300 میلی لیتر

شامپو ضد شوره مو نئودرم مدل Nutrisol حجم 300 میلی لیتر یک شامپوی بسیار محبوب در وبلاگ مویک است که ساخت ایران بوده و در نتیجه از قیمت بسیار مناسبی هم بهره می برد. در این شامپو هیچ عصاره ای به کار گرفته نشده تا اگر پوست سر بسیار حساسی هم دارید، هیچ خطری شما را تهدید نکند و مسئله ای هم در طول استفاده از آن به وجود نیاید. اما یکی از عواملی که سبب شده این شامپو به یکی از برترین گزینه ها برای افرادی با شوره سر تبدیل گردد، ترکیبات حاوی ضدقارچ کلیمبازول به همراه ایکتیول است که باعث می گردد پوست سر به محلی ناامن و نامناسب برای قارچ ها تبدیل گردد تا بدین ترتیب دیگر خبری از بیماری های پوستی سطح سر نباشد. بعلاوه این شامپو از ایجاد شوره سر هم جلوگیری می نماید و حتی در صورت ابتلا به این بیماری، با برطرف خارش و التهاب پوست سر، شما را از عوارض خسته نماینده شوره سر نجات خواهد داد. این شامپو علاوه بر خاصیت ضدشوره، نرم نماینده هم هست و برای آقایان و بانوان گزینه مناسبی محسوب می گردد.

3. شامپو ضد شوره هگور مدل کلیمبازول 50 حجم 150 میلی لیتر

شامپو ضد شوره مو هگور مدل کلیمبازول 50 حجم 150 میلی لیتر خفیف ترین نوع ضد شوره محسوب می گردد که علاوه بر برطرف تدریجی شوره، ضدقارچ و ضدخارش بوده و PH پوست را هم تنظیم می نماید. تمامی این تاثیرات به خاطر وجود دو ماده بسیار موثر در ترکیبات این شامپو یعنی کلیمبازول 0.5 درصد و اسید لاکتیک است. شرکت سازنده اعلام نموده تأثیر این شامپو در برترین حالت زمانی است که به مدت 4 هفته و هر هفته حداقل 3 بار شست وشو استفاده گردد.

برای اثربخشی بیشتر، این شامپو را باید روی موهای مرطوب و نم دار ماساژ داد. پس سعی کنید قبل از آن موهای خود را حسابی خیس کنید تا شامپو کف دهد. پس از آبکشی، موهای سر را بشویید و دوباره از شامپو بهره ببرید با این تفاوت که این بار شامپو باید به مدت 2 الی 3 دقیقه روی سر باقی بماند و سپس آبکشی گردد. این محصول ساخت فرانسه بوده و هیچ عصاره ای هم در آن به کار نرفته است. از جمله فوائد این محصول می توان به قابلیت درمان نمایندگی شوره های خفیف، خاصیت ضدشوره، ضدقارچ و مرطوب نماینده و مهار نماینده قدرتمند باکتری اشاره نمود. این محصول برای موهای چرب مناسب است.

4. شامپو ضد شوره مو سریتا مدل Oily Dandruff مناسب برای موهای چرب حجم 200 میلی لیتر

شامپو ضد شوره مو سریتا مدل Oily Dandruff مناسب برای موهای چرب حجم 200 میلی لیتر یک شامپوی ایرانی ارزان است که توانسته نظر مثبت بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. در این محصول از عصاره های بید، زینک اومادین و کلیمبازول استفاده شده تا بدین ترتیب علاوه بر خاصیت ضدشوره، ضدخارش و ضدقارچ هم باشد. بدین ترتیب شما نه تنها از شر شوره های سر نجات پیدا خواهید کرد بلکه باید با سایر بیماری های مرتبط با پوست سر هم خداحافظی کنید. این شامپو برای موهای چرب بسیار مناسب است و چربی مو و پوست سر را هم تنظیم می نماید.

5. شامپو ضد شوره اویدرم مدل Ciclozinc حجم 250 میلی لیتر

شامپو ضد شوره اویدرم مدل Ciclozinc حجم 250 میلی لیتر هم مثل مدل بالا ساخت ایران بوده و از عصاره کالاندولا و چای سبز بهره می برد. به لطف همین عصاره ها، هم بوی مطبوعی دارد و هم جهت برطرف شوره های بسیار شدید و مقاوم به درمان عملکرد بسیار خوبی دارد. این شامپوی پرطرفدار بعلاوه حاوی ترکیبات ضدشوره و ضدقارچ قوی مانند سیکلوپیروکس، پیریتیون زینک، اسید سالیسیلیک، روغن درخت چای و عصاره های گیاهی ضدشوره و ضدخارش (گزنه، مورد، آویشن، گل ختمی، آلوئه ورا، کالاندولا، دم اسب، فنوگریک، چای سبز و آرنیکا) هم هست و با قیمت مناسبی هم که دارد، یکی از برترین گزینه های موجود برای خرید به شمار میرود. این شامپو هم برای بانوان مناسب است و هم آقایان و بعلاوه برای انواع موها کاربرد دارد.

شوره سر؛ کلام پایانی

اگر جز آن دسته افرادی هستید که با شوره سر دست و پنجه نرم می نمایند، جای نگرانی نیست. شوره سر جز در مواقعی که علائم شدیدی از خود بروز ندهد، به سادگی و با خرید شامپوهای مرغوب و باکیفیت قابل درمان است اما اگر از حد بگذرد و باعث ناراحتی گردد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا راهکار درمانی مناسب را برای شما در نظر بگیرد.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر را بخوانید.

منبع: EverydayHealth

منبع: دیجیکالا مگ

به "شوره سر چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوره سر چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید