خرابی وایر چه نشانه هایی دارد؟ ، هر آنچه درباره خرابی وایر باید بدانید

به گزارش وبلاگ مویک، وایر تجهیزی است که برق را از کوئل به سر شمع انتقال می دهد. وایر در موتورهای درون سوز بنزینی و گازسوز نقش مهمی دارد و خرابی یا اختلال کارکرد آن باعث مختل شدن کارکرد کامل موتور می گردد. اما نشانه های خرابی وایر چیست و چه زمانی آن را تعویض کنیم؟

خرابی وایر چه نشانه هایی دارد؟ ، هر آنچه درباره خرابی وایر باید بدانید

بیت ران - رضا نوروزی: وایر از جمله قطعات مصرفی محسوب می شود و دارای طول عمر تعیینی است. البته این قطعه در خودروهای مختلف با توجه به سطح تکنولوژی و نوع طراحی، دارای عمر متفاوت و قیمت متفاوتی است.

نحوه عملکرد وایر شمع

شمع وظیفه ایجاد جرقه در فرایند احتراق موتورهای درون سوز بنزینی و گاز سوز را برعهده دارد. برق مورد احتیاج برای ایجاد جرقه در شمع را کوئل به وسیله وایر به شمع می رساند. در خودروهای قدیمی این وظیفه را دلکو انجام می داد.

در سیکل احتراق با پایین رفتن پیستون از نقطه مرگ بالا به سمت نقطه مرگ پایین، مخلوط هوا و سوخت وارد محفظه احتراق می شود. سپس با بالا آمدن پیستون، مخلوط سوخت و هوا متراکم می شود.

با رسیدن پبستون به نقطه مرگ بالا، زمانی است که باید مخلوط سوخت و هوا مشتعل شود. اینجاست که شمع وارد عمل می شود. شمع به یاری الکتریسیته ای که از کوئل به واسطه وایر دریافت نموده، جرقه می زد و باعث انفجار مخلوط سوخت و هوا شده و انرژی زیادی را آزاد می نماید.

این انرژی، نیروی رو به پایینی ایجاد می نماید که به کورس قدرت پیستون معروف است. کورس قدرت در واقع همان اتفاقی است که قدرت خروجی موتور را می سازد.

برای عملکرد صحیح موتور،‭ ‬باید‭ ‬انتقال ‬الکتریکی‭ ‬مناسب‭ ‬برای‭ ‬شمع ها‭ ‬فراهم‭ ‬شود. لذا هرگونه اختلال‭ ‬در‭ ‬شمع‭ ‬یا‭ ‬وایر‭ ‬بر‭ ‬روند‭ ‬احتراق‭ ‬تأثیر‭ ‬منفی‭ ‬خواهد داشت و‭ ‬افت‭ ‬قابل‭ ‬توجهی‭ ‬در‭ ‬راندمان‭ ‬موتور‭ ‬ایجاد‭ ‬می ‬کند.‭ ‬شمع ها ‬برای‭ ‬داشتن‭ ‬یک‭ ‬جرقه‭ ‬با‭ ‬ولتاژ‭ ‬کافی‭ ‬در‭ ‬طی‭ ‬فرآیند‭ ‬احتراق،‭ ‬به‭ ‬جریان‭ ‬الکتریکی‭ ‬پیوسته‭ ‬و‭ ‬مداوم‭ ‬احتیاج‭ ‬دارند‭.‬

علائم خرابی عملکردی وایر

موارد زیر در صورت بروژ می تواند ناشی از خرابی وایر باشد:

  • بد استارت خوردن موتور
  • خاموش شدن خودرو در دورهای آهسته
  • کپ کردن موتور در زمان شتاب گیری
  • کم و زیاد شدن دور موتور یا موج دار شدن شتاب های موتور
  • بد کار کردن موتور در حالت درجا یا سر و صدای زیاد در دور پایه موتور
  • روشن شدن چراغ چک موتور
  • خرابی نوک و چینی شمع (در‭ ‬صورتی‭ ‬که‭ ‬برق‭ ‬دزدی‭ ‬توسط‭ ‬وایرهای‭ ‬شمع‭ ‬رخ‭ ‬دهد،‭ ‬الکترودهای‭ ‬مرکزی‭ ‬و‭ ‬منفی‭ ‬شمع‭ ‬ذوب‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬چینی‭ ‬شمع‭ ‬آسیب‭ ‬می‭ ‬بیند)
  • کاهش شتاب خودرو
  • افزایش مصرف سوخت

در صورت کارکرد طولانی مدت موتور با وایر معیوب، شمع ها نیز آسیب می بیند و منشا مسائل بزرگ تری خواهد شد. اولین آسیب، پرشدن دیواره های محفظه احتراق از کربن های نسوخته است. بعلاوه این کربن نسوخته به مرور باعث گرفتگی کاتالیست می شود و در مسیر خروج دود اختلال کامل ایجاد می نماید. در این صورت موتور با مسائل اساسی روبرو شده و احتیاج به تعمیر اساسی خواهد داشت.

علائم خرابی ظاهری وایر

با آنالیز ظاهری وایر نیز می توان وضع وایر را تعیین کرد. در صورت مشاهده موارد زیر وایر حتما معیوب است و باید تعویض شود.

موارد ظاهری معیوب بودن وایر:

  • زدگی، پارگی و خراش عمیق لاستیک رویی وایر
  • خال زدگی دو سر وایر
  • شوره گرفتگی دو سر وایر
  • خشک شدن لاستیک وایر
  • اتصال خیلی راحت شمع و وایر که به معنی گشاد شدن سر اتصال به شمع است
نکته:

وایر جزو لوازم مصرفی خودرو محسوب می شود و در هر خودرویی دارای طول عمر تعیینی است. طول عمر وایر و زمان تعویض در دفترچه راهنما و نگهداری هر خودرو ذکر شده است. لذا حتی اگر هیچ کدام از ایرادات عملکردی یا ظاهری نیز در وایر مشاهده نمی شد، در موعد مقرر حتما باید تعویض شود. تعویض به موقع موارد مصرفی از بسیاری مسائل جلوگیری خواهدکرد. زمان تعویض وایر بیشتر خودروهای داخلی هر بیست هزار کیلومتر است.

نحوه تست وایر

برای تست وایر روش های زیادی وجود دارد اما به علت این که همگی احتیاج به یک دانش فنی پایه دارند، نمی توان به آن ها اشاره نمود. زیرا وایر برق با ولتاژ بسیار بالایی را منتقل می نماید و در صورت نداشتن دانش کافی برای انجام تست ها خطر برق گرفتی و آسیب عضلانی وجود دارد. بعلاوه نمی توان تضمین کرد که این تست را فرد با دانش کافی انجام خواهد داد.

خرابی شمع چه نشانه هایی دارد؟ / هر آنچه درباره خرابی شمع باید بدانید

اویل کولر چیست؟ در صورت خرابی چه آسیبی به موتور خودرو وارد می نماید؟

استپر موتور را چه زمانی تعویض کنیم؟ با علائم خرابی و نحوه تمیز کردن آن آشنا شوید

آیا خرابی سنسور اکسیژن مصرف سوخت خودرو را افرایش می دهد؟

منبع: بیت ران

به "خرابی وایر چه نشانه هایی دارد؟ ، هر آنچه درباره خرابی وایر باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرابی وایر چه نشانه هایی دارد؟ ، هر آنچه درباره خرابی وایر باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید