رکورد دنیا به شکلی باورنکردنی شکست، صفر تا صد کمتر از یک ثانیه!

به گزارش وبلاگ مویک، ایسنا نوشت: یک خودروی برقی ویژه که به وسیله گروهی از دانشجویان سوئیسی ساخته شده است توانست رکورد دیوانه واری از خود بر جای بگذارد و با رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت در کمتر از یک ثانیه رکورد دنیا را جابجا کند.

رکورد دنیا به شکلی باورنکردنی شکست، صفر تا صد کمتر از یک ثانیه!

یک تیم دانشجویی سوئیسی به شکل شگفت انگیزی رکورد پرشتاب ترین خودروی برقی دنیا را شکست.

خودروی ابداعی آنها از سرعت صفر تا 100 کیلومتر در ساعت را در زمان حیرت انگیز کمتر از یک ثانیه(0.956 ثانیه) طی می نماید.

باشگاه موتوراسپرت آکادمیک زوریخ(AMZ) متشکل از دانشجویان دانشگاه ETH زوریخ سوئیس و دانشگاه علوم کاربردی لوسرن(Lucerne) سال هاست که این اتومبیل های سرعتی رکوردشکن را خارج از ساعات درسی می سازد. در واقع تیم AMZ اولین رکورد شتاب دنیای خود را در سال 2014 و دوباره در سال 2016 به دست آورد.

از آن موقع، یک تیم رقیب از دانشگاه اشتوتگارت رکوردی را در سپتامبر 2022 به ثبت رساند که رکورد 1.7 ثانیه ای را به 1.461 ثانیه رساند.

بنابراین وقتی می گوییم تیم AMZ رکورد را به طرز شگفت آوری شکسته، در خصوص کاهش بیش از یک سوم رکورد قبلی صحبت می کنیم که یک جهش خارق العاده است.

البته این کار با اضافه کردن هزاران اسب بخار به قدرت موتور یا کاهش وزن چشمگیر ممکن نشده است. این خودروی برقی کوچک شبیه به خودروی کارتینگ وزنی معادل 140 کیلوگرم دارد و تنها به 240 کیلووات(326 اسب بخار) به وسیله چهار موتور خود احتیاج دارد تا بتواند چنین رکوردی را بر جای بگذارد.

از نسبت قدرت به وزن بدون راننده معادل بیش از 2.3 اسب بخار به ازای هر کیلوگرم انتظار نمی رود که بتواند به چنین رکوردی برسد.

نکته اصلی البته کشش است. خودروی تیم AMZ که مایتن(Mythen) نام دارد از یک سیستم فن خلاء استفاده می نماید که ماشین را به سمت زمین می مکد و حتی در حالت سکون نیروی رو به پایین قابل توجهی ایجاد می نماید و لاستیک ها را به آسفالت می چسباند.

کشش(Traction) یا نیروی کششی به نیروی مورد استفاده برای فراوری حرکت بین یک بدنه(جسم) و یک سطح مماس با آن گفته می گردد. این اصطلاح در خصوص نیروی لازم برای غلبه بر اصطکاک بین یک سطح(جاده) و یک جسم متحرک مانند خودرو به کار می رود.

در نتیجه مایتن توانست تنها ظرف 0.956 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت برسد، آن هم تنها با طی کردن 12.3 متر مسیر از خط آغاز.

این رکورد به وسیله مسئولان ثبت رکوردهای دنیای گینس تایید شده است و تیم AMZ انتظار ندارد این رکورد به این زودی ها بشکند.

مَگِتی، راننده ای که با مایتن به این رکورد رسید، می گوید: شما در این مدت واقعاً متوجه می شوید که قلبتان به شدت می تپد. اما باید این کار را انجام دهید. سپس دوباره به سرعت همه چیز بهتر می گردد و در آخر هم سرگرم کننده است. در واقع مثل این است که روی یک ترن هوایی با یک آغاز واقعاً سریع باشید. شما فشار و ضربه را احساس می کنید.

وی اضافه کرد: کمی احساس ضربه مسئله ای ندارد، چون هر کسی که تجربه سواری گرفتن از خودروهای تسلا را داشته باشد، می داند که رسیدن از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت طی 2.3 ثانیه چقدر دیوانه کننده است. پس شتاب گرفتن بیش از دو برابر سریع تر کاملاً وحشتناک است.

لازم به ذکر است که مگتی در طول این رکوردگیری کمی کمتر از 3 برابر نیروی جاذبه زمین را احساس می کرد که او را به سمت صندلی عقب می راند.

جهت مشاهده فهرست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه فهرستقیمت روز خودرو در وبلاگ مویک مراجعه کنید.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "رکورد دنیا به شکلی باورنکردنی شکست، صفر تا صد کمتر از یک ثانیه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکورد دنیا به شکلی باورنکردنی شکست، صفر تا صد کمتر از یک ثانیه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید