سفر نوروزی در انحصار فروشندگان آنلاین

به گزارش وبلاگ مویک، اپلیکیشن های مجازی که بعضی شان تنها در حوزه خدمات عمومی فعالیت نموده اند، با سرمایه های کلان توانسته اند اتاق های ده ها هتل بزرگ و کوچک در سراسر ایران را برای فروش به گردشگران نوروزی یکجا و به مدت محدود خریداری نمایند تا اتاق هتل ها با قیمت بالاتر و بعضا در زمان های معین شده از سوی خود به گردشگران نوروزی بفروشند.

سفر نوروزی در انحصار فروشندگان آنلاین

به گزارش دنیای سفر، همشهری در ادامه نوشت: فعالان صنعت جهانگردی به ما خبر داده اند که بعضی اپلیکیشن ها توانسته اند چندین هتل بزرگ در جزیره کیش، شیراز و اصفهان را نیز از مدت ها قبل در اختیار بگیرند تا در نوروز1401 که به تعبیر وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی سونامی سفر در ایران راه می افتد، با قیمتی گران تر به جهانگردان نوروزی بفروشند. سعید زرینی، مدیر یکی از دفاتر خدمات مسافرتی کشور به همشهری گفته است، هتل های کشور در همکاری با اپلیکیشن های مجازی به جایی رسیده اند که حتی اتاق هتل ها را در اختیار دفاتر خدمات مسافرتی قرار نمی دهند و به آنها می گویند درصورت درخواست هتل برای فروش پکیج تورها باید به اپلیکیشن های مجازی مراجعه نمایند و با آنها برای خرید اتاق هتل و فروش بسته سفرهای نوروزی به تفاهم برسند.

این فعال جهانگردی می گوید: عمده فروشی هتل ها 3 سال قبل هم رخ داده بود و زمانی که آژانس های جهانگردی برای خرید اتاق های یکی از مجموعه هتل های دولتی کشور در بندرعباس و مشهد اقدام کردند، به آنها اعلام شد برای در اختیار گرفتن اتاق ها باید با فلان اپلیکیشن مجازی فعال در حوزه سفر توافق نمایند، چون گارانتی هتل ها را به فلان اپلیکیشن مجازی داده بودند. در عمل این اتفاق باعث می گردد آژانس های جهانگردی به جای فعالیت مستقیم در حوزه سفر، تبلیغ نماینده اپلیکیشن های مجازی شوند و به تدریج مشتریان خود را از دست بدهند.

او با اعلام اینکه شکایات زیادی از رفتار اپلیکیشن های مجازی در خلف وعده فروش هتل ها به مشتریان در مراجع رسیدگی نماینده مطرح است، گفت: ورود اپلیکیشن های مجازی به ایجاد انحصار در موضوع اقامت علاوه بر آنکه مسائل زیادی برای بخشی از مسافران ایجاد نموده است، منجر به حذف تدریجی دفاتر خدمات مسافرتی از فعالیت جهانگردی می گردد.

این فعال جهانگردی با اعلام این خبر که یکی از اپلیکیشن های مجازی اتاق های یکی از هتل های مشهور در شمال شهر تهران را با 20 میلیارد تومان پیش خرید نموده بود، گفت: بعضی از اپلیکیشن ها نیز به صورت آفلاین فعالیت می نمایند که در یک مورد با فروش اتاق هتل به مسافر زمانی که جهانگرد به هتل رزروشده مراجعه نموده بود، به او گفته شد امکان استفاده از اتاق رزروشده را ندارد و باید اتاق دیگری با پرداخت اضافه مبلغ در اختیار بگیرد که وقتی مسافر آژانس برای دریافت اضافه مبلغ خود از فروشنده مجازی اقدام نموده بود، نتوانست مبلغ واریزشده را بازپس بگیرد.

زرینی با اشاره به این موضوع که زیرساخت های فعالیت آنلاین در حوزه جهانگردی در ایران وجود ندارد، چون اپلیکیشن ها همانند سایت های مشهور جهانی مانند بوکینگ دات کام به طور مستقیم به سیستم رزرواسیون هتل ها دسترسی ندارند، گفت: این موضوع باعث می گردد که فروش مجازی هتل ها به وسیله اپلیکیشن های موجود در حوزه سفر بدون برنامه انجام گردد و پشتیبانی درست از مسافران صورت نگیرد.

این فعال جهانگردی با انتقاد از قراردادهای منعقدشده سفارشی بعضی اپلیکیشن های مجازی با بعضی دستگاه های دولتی برای استفاده از هتل های خاص به منظور در اختیار قراردادن آنها به بازنشستگان، گفت: وقتی از آنها پرسیده می گردد که چرا این قراردادها با اپلیکیشن ها منعقد می گردد اما دفاتر خدمات جهانگردی حق استفاده از چنین قراردادهایی را ندارند، گفته می گردد که این قراردادها سفارشی بوده است. این موضوع به معنای وجود رانت است و موجب انحصار در بازار سفر می گردد.

زرینی گفت: این موضوع تنها محدود به هتل ها نمی گردد و یکی از اپلیکیشن ها توانسته است در پوشش دفاتر هواپیمایی و با آوردن تامین نماینده در دوران کرونا، پرواز تهران - مادرید یا پرواز بلاروس را در انحصار خود بگیرد. درحالی که مشخص نیست این قراردادها چگونه منعقد می گردد؟

محمدحسن کرمانی، رئیس سابق انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اما گفته است اپلیکیشن های مجازی، هتل ها را به طور عمده خریداری می نمایند و حتی در این راستا برای مدتی حاضر می شوند اتاق هتل ها را بسیار مقرون به صرفه بفروشند یا اتاق ها خالی بماند اما در ترافیک سفرهای نوروزی اتاق های خریداری شده را به چند برابر قیمت به جهانگردان نوروزی بفروشند.

او می گوید: چنین تجربه ای سال های سال است در کشورهای اروپایی جریان دارد اما در ایران اندکی نو است و نباید تعجب کرد، چون خریدار عمده هتل با دادن مبلغی به هتلداران، هتل آنها را چندین هفته پیش از شروع ترافیک سفر خریداری می نماید و با نگاه مالی خود زیان خالی ماندن یا مقرون به صرفه فروشی اتاق ها در پیش از شروع پیک سفرها را در پیک سفر جبران می نماید.

به گفته این فعال جهانگردی، رفتار عمده فروشان با قیمت هتل ها در دوران ترافیک سفر منجر به کاهش تقاضای سفر نخواهد شد، چون فردی که توان خرید اتاق گران را ندارد، خب از خرید آن خودداری می نماید و اگر اتاق ها خالی بمانند، خریدار عمده اتاق هتل ها ناچار به پایین آوردن قیمت می گردد؛ منطقی که در اروپا هم حاکم است. اما ممکن است این اقدام سبب محروم شدن عده ای از مردم از اقامت مناسب در سفر گردد که توان پرداخت هزینه ندارند. در این شرایط دولت باید به جهانگردانی که توان استفاده از شرایط خوب سفر را ندارند، سوبسید دهد تا آنها هم بتوانند امکان اقامت خوب در سفر را داشته باشند. اما اینکه بگوییم خریداران عمده هتل ها موجب افزایش هزینه سفر در دوره ترافیک سفرها همانند نوروز می شوند، نگاه دقیقی نیست، چون در یک اقتصاد سالم، عرضه و تقاضا مشخص نماینده قیمت است.

منبع: دنیای سفر

به "سفر نوروزی در انحصار فروشندگان آنلاین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر نوروزی در انحصار فروشندگان آنلاین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید