11 ماده غذایی و مکمل برای انتها خواب آلودگی بهاری

به گزارش وبلاگ مویک، خواب آلودگی بهار و احساس خستگی در این فصل چیزی است که تقریبا همه آن را تجربه می کنیم. ممکن است برای بیدار ماندن به قهوه پناه ببرید یا سعی کنید خوراکی های خیلی شیرین بخورید. اما باید بدانید که راه چاره خلاصی از این خستگی و کسالت مصرف چنین خوراکی هایی نیست. بلکه باید به سراغ غذاها و مکمل های خاصی بروید،، برنامه تغذیه ای خود را تغییر دهید و مصرف مایعات سالم را در برنامه روزانه تان قرار دهید تا بتوانید در این بهار زیبا پرانرژی و شاداب بمانید.

11 ماده غذایی و مکمل برای انتها خواب آلودگی بهاری

در این مطلب از وبلاگ مویک مگ قرار است راهکارهای تغذیه ای عالی برای خاتمه دادن به خواب آلودگی بهاری را به شما پیشنهاد بدهیم. با یاری این موارد می توانید به راحتی عادات غذایی خود را اصلاح کنید. با این کار هم می توانید از کسالت بهاری خلاص شوید و هم به مرور کاهش وزن را تجربه کنید.

1. غذاهای فرآوری نشده

سیب زمینی سرخ شده، همبرگر یا یک ساندویچ هات داگ پنیری می تواند بسیار خوشمزه باشد و بعد از خوردن آن احساس آرامش و لذت فراوانی به شما دست دهد. اما غذاهای فرآوری شده مثل فست فود، غذاهای کنسروی و نیمه آماده، غذاهای بسته بندی شده و حتی آبنبات و شکلات پر از مواد افزودنی، مواد نگهدارنده، سدیم، چربی ترانس و مواد مصنوعی هستند که باعث ایجاد خستگی در بدن شما می شوند. پس برای اینکه بعد از مصرف غذا احساس خستگی و خواب آلودگی نداشته باشید باید مصرف چنین غذاهایی را قطع نموده یا میزان آن را کم کنید.

2. میوه و سبزی تازه

هرچه غذای شما تازه تر باشد مواد مغذی بیشتری دارد. دقیقا برعکس مواد غذایی فرآوری شده که ماندگاری طولانی شان باعث از بین رفتن مواد مغذی می گردد. خوردن میوه و سبزی تازه در فصل بهار به تغذیه مناسب شما و در نتیجه سرحال ماندنتان یاری می نماید.

3. نوشیدنی های بدون کافئین

مصرف کافئین به صورت کلی بد نیست و فواید زیادی برای بدن دارد. اما وقتی از حالت اعتدال خارج گردد و بیش از حد عادی مصرف گردد می تواند مضر باشد. کافئین در کوتاه مدت انرژی بدنتان را بالا می برد ولی در نهایت احساس خستگی شما را هم بیشتر می نماید. اگر قصد مصرف نوشیدنی کافئینی دارید بهتر است قهوه سیاه یا چای بدون قند مناسب است. هرگز برای از بین بردن خواب آلودگی بهاری به سراغ نوشابه های انرژی زا نروید. این محصولات پر از شکر و مواد مصنوعی هستند که انرژی شما را در لحظه افزایش می دهند اما بعلاوه باعث ایجاد اختلال در عملنمودهای بدن شما هم می شوند.

4. پروتئین های بدون چربی

مصرف گوشت قرمز پرچرب می تواند به مقدار زیادی چربی اشباع شده به رژیم غذایی شما اضافه کند. اگر قصد مصرف گوشت به عنوان منبع پروتئین را دارید مصرف گوشت های بدون چری مثل مرغ، بوقلمون و ماهی را به شما پیشنهاد می دهیم. این گوشت ها پروتئین بالا و چربی اشباع شده کمتری در خود دارند. ماهی های سالمون و تن سرشار از چربی های امگا3 هستند و به خوبی می توانند چربی های سالم و مفید برای قلب را به شما برسانند.

5. غلات کامل و کربوهیدرات های پیچیده

کربوهیدرات های تصفیه شده هم مثل غذاهای فرآوری شده حاوی مواد مغذی بسیار کمی هستند. انواع قندها و آرد سفید دو نمونه خیلی آشنا از کربوهیدرات های تصفیه شده هستند. انتخاب غذاهایی که از غلات کامل و کربوهیدرات های پیچیده (تصفیه نشده) فراوری شده باشد تضمین می نماید که به مقدار کافی فیبر به بدنتان می رسانید.

6. آجیل و دانه ها

آجیل و دانه ها از برترین مواد غذایی برای غلبه بر خستگی و خواب آلودگی بهاری هستند. مصرف انواع آجیل و دانه ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا همواره به مقدار کافی مواد مغذی و انرژی دریافت کنید. بادام درختی، بادام هندی، فندق، گردو، تخمه آفتابگردان و تخم کدو از برترین گزینه ها برای مصرف هستند. البته از قلم نیاندازید که برترین روش مصرف این مواد غذایی به صورت خام و بدون نمک است. در این صورت است که شما می توانید مطمئن باشید برترین و سالم ترین میان وعده را مصرف می کنید.

7. آب

نوشیدن آب برای عملکرد مطلوب بدن لازم است. درست است که آب نمی تواند برای بدن شما کالری تامین کند اما به تسهیل فرآیندهای فراوری انرژی در بدن یاری می نماید و می تواند گفت یک تقویت کننده انرژی است. در طول روز آب بنوشید. حتی توصیه می گردد به جای نوشیدنی هایی مثل نوشابه و قهوه هم آب بنوشید. ایجاد همین تغییر ساده می تواند تفاوت های بزرگی در زندگی شما ایجاد کند و به مرور زمان متوجه می شوید که نسبت به گذشته احساس بهتری دارید.

8. ویتامین ها و مکمل ها

اگر فکر می کنید تمام مواد مورد احتیاج بدنتان را از غذا دریافت نمی کنید بهتر است مصرف یک مکمل ویتامینی را هم به برنامه غذایی روزانه تان اضافه کنید. با یک پزشک عمومی یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا یک مولتی ویتامین مناسب را به شما معرفی کند.

9. موز

در مطالعات مختلفی که روی تاثیر مصرف موز در برابر نوشیدنی های کربوهیدراتی در ورزشکاران صورت گرفته معین شده است که انرژی فراوری شده به وسیله موز پایداری بیشتری نسبت به نوشیدنی کربوهیدراتی داشته است. محققان متوجه شده اند که موز به میزان یک نوشیدنی ورزشی کامل می تواند به دوچرخه سواران انرژی برساند. این میوه سرشار از پتاسیم، فیبر، ویتامین های مختلف و میزان مناسبی از کربوهیدرات است که به راحتی انرژی طبیعی و سالم را برای بدن شما فراهم می نماید.

10. جو دوسر

جو دو سر فقط مخصوص صبحانه نیست. یک کاسه بزرگ جو دوسر حاوی فیبر و حتی کمی پروتئین است. بهتر است از جو دو سر بدون شکر و ساده بهره ببرید و خودتان به آن شیر، کمی عسل و میوه های تازه اضافه کنید.

11. دانه چیا

حتی اگر ورزش نمی کنید و در پی رژیم های غذایی مخصوص ورزشکاران نیستید می توانید از دانه چیا برای تامین کربوهیدرات، چربی سالم و فیبر عالی بهره ببرید. مصرف دانه چیا می تواند انرژی کافی برای زمان طولانی در اختیار شما قرار دهد. 2 قاشق غذاخوری دانه چیا حدود 24 گرم کربوهیدرات و 4.5 گرم امگا3 است و خواص ضد التهابی دارد.

بعلاوه یکی از برترین خوراکی ها برای تامین سلامت قلب است. طبق مطالعات صورت گرفته روی ورزشکاران، مصرف دانه های چیا به میزان نوشیدنی های ورزشی می تواند برای بدن انرژی تامین کند. شما می توانید دانه چیا را به اسموتی، مخلوط جو دوسر و شیر یا به ماست میوه ای اضافه کنید تا به راحتی خستگی و خواب آلودگی بهاری را از بین ببرید.

مرور کلی

راه چاره از بین بردن خستگی و کسالت بهاری در بشقاب غذای شما است. ایجاد تغییرات کوچک در برنامه غذایی و مصرف مواد غذای به همراه مکمل های خاص می تواند سطح انرژی شما را به روشی سالم بالا نگه دارد. بعلاوه رعایت توصیه های این مطلب می تواند به یک رژیم غذایی ضد افسردگی برای شما تبدیل گردد.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ مویک مگ را بخوانید.

منبع: healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "11 ماده غذایی و مکمل برای انتها خواب آلودگی بهاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 ماده غذایی و مکمل برای انتها خواب آلودگی بهاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید