طرح گردشگری پزشکی در حضور نمایندگان 37 کشور رونمایی شد

به گزارش وبلاگ مویک، در مراسم رونمایی از طرح ساماندهی گردشگری پزشکی بر این نکته تاکید شد که از 600 تا 700 هزار شغلی که طی سال های قبل ایجاد شده، بخش قابل توجهی به گردشگری اختصاص داشته و حتی در یک سال بیشترین جذب نیرو در بخش گردشگری بوده است.

طرح گردشگری پزشکی در حضور نمایندگان 37 کشور رونمایی شد

به گزارش وبلاگ مویک، رونمایی از طرح گردشگری پزشکی درحالی با حضور نمایندگان و کارگزاران 37 کشور و وزیر کار رونمایی انجام شد که در قالبِ آن، 17 بیمارستان ملکی سازمان تأمین اجتماعی، پنج بیمارستان خصوصی، 200 متخصص و 40 پزشک حاذق به مشارکت گرفته شده و قرار است این 37 کشور با 44 دفتر، گردشگران پزشکی ایران را تأمین نمایند.

رشد 30 درصدی گردشگری سلامت در ایران

علی ربیعی - وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی - در مراسم رونمایی از این طرح که با حضور جمعی از پزشکان و فعالان بخش خصوصی سه شنبه شب (17 مردادماه) در یکی از هتل های پنج ستاره تهران برگزار گشت، اظهار کرد: آمار گردشگران سلامت ایران در چند سال گذشته 20 تا 25 درصد رشد داشته که از متوسط رشد جهانی برابر با 10 تا 12 درصد بیشتر بوده است. این نشان می دهد باید به سمت فراوری علم و دانش در گردشگری سلامت پیش رویم.

او با اشاره به میزان سفرها و درآمدهایی که در بخش گردشگری سلامت حاصل می گردد، گفت: آسیا یکی از بزرگترین مناطقی است که در این زمینه رشد فزاینده ای داشته و هند به عنوان کشور پیشتاز مطرح بوده است. سهم ایران نیز با برنامه ریزی می تواند قابل توجه باشد.

ربیعی قیمت و تخصص پزشکان ایرانی را مزیت قابل توجه در این بخش برشمرد و اضافه نمود: طبق مطالعات اجرا شده، از 600 تا 700 هزار شغلی که طی سال های قبل ایجاد شده، بخش قابل توجهی به گردشگری اختصاص داشته است. حتی در یک سال بیشترین جذب نیرو در بخش گردشگری بوده است. ضمن اینکه گردشگری منابع درآمدزای قوی برای ایران دارد و همه این ها علاوه بر مزیت فرهنگی آن است.

از 600 تا 700 هزار شغلی که طی سال های قبل ایجاد شده، بخش قابل توجهی به گردشگری اختصاص داشته، حتی در یک سال بیشترین جذب نیرو در بخش گردشگری بوده است

وزیر کار همچنین پیشنهاد داد گردشگری سلامت با قیمت مناسب در کشور نیز راه اندازی گردد و در ادامه گفت: باید به صورت ترکیبی مناطق ارزان تری را برای گردشگرانی که به قصد درمان به ایران سفر می نمایند در نظر بگیریم. این حوزه می تواند با بوم گردی ها، نوعی شبکه ایجاد کند. فقط داشتن بیمارستان استاندارد برای توسعه گردشگری سلامت مهم نیست، بلکه اتصال به حلقه های دیگر نیز اهمیت دارد.

وی اظهار کرد: قصد داریم در برنامه اشتغال، بخش قابل توجهی را به حوزه گردشگری و مخصوصا سلامت با توجه به مزیت هایی که دارد اختصاص دهیم و به نحوی برنامه ریزی کنیم که در سال های آینده تعداد بیشتری را جذب نموده باشیم.

ربیعی ادامه داد: در ترکیه شمار زیاد گردشگران برای درمان های مدرن سفر می نمایند. انگیزه گردشگری در اندونزی نیز به خاطر طبیعت گردی است، ولی ما در ایران همه این ظرفیت ها را همزمان داریم. مسئله ما فقط انجام عمل های جراحی نیست بلکه زیست و سلامت هم اهمیت دارد.

وزیر کار سپس گفت: به عنوان برنامه دولت با حمایت از گردشگری سلامت از ساخت بیمارستان های تخصصی، حمایت صندوق توسعه ملی از ساخت این بیمارستان ها، جذب متخصصان و سرمایه گذاران خارجی نیز استقبال می کنیم.

گردشگری سلامت ارتقاء امنیت را به دنبال دارد

نوربخش ـ رئیس سازمان تأمین اجتماعی ـ نیز در سخنانی به ضرورت های توجه گردشگری سلامت در ایران به کیفیت، اقامت مناسب بیمار و همراهان آن و توانبخشی بیمار تأکید کرد و گفت: هدف سازمان تأمین اجتماعی از ورود به این طرح رقابت با بخش خصوصی نیست، بلکه استفاده از ظرفیت آن ها است. باور داریم این طرح موجب تقویت امنیت و سرمایه گذاری در کشور می گردد.

600 هزار نفر در سوریه، یمن و عراق به جراحی پلاستیک احتیاج دارند

غلام حیدر ابراهیم بای سلامی به عنوان مجری مستقیم این طرح و مدیرعامل هلدینگ گردشگری سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: تفکیک مفهومی در گردشگری سلامت از مهمترین اهداف این طرح بوده است. ما می خواهیم به جای پزشک محوری، برندمحوری را ارتقاء دهیم و برای نخستین بار است که این خدمات را در قالب چنین طرحی ساماندهی می کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت منطقه برای درمان و مراقبت های پزشکی پس از جنگ های اخیر اضافه نمود: محاسبات سرانگشتی نشان می دهد حداقل 600 هزار نفر در سوریه، عراق و یمن به جراحی پلاستیک احتیاج دارند که به دلیل ناامنی ها و آثار جنگ بوجود آمده است. احتیاجهای پزشکی دیگری نیز وجود دارد که ایران به دلیل پشتوانه پزشکی می تواند این وظیفه را انجام دهد.

حداقل 600 هزار نفر در سوریه، عراق و یمن به جراحی پلاستیک احتیاج دارند. احتیاجهای پزشکی دیگری نیز هستند که ایران به دلیل پشتوانه پزشکی می تواند این وظیفه را انجام دهد.

رایزن سلامت در سفارتخانه ها راه اندازی گردد

عزیزی - رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس - هم در سخنانی به اقدام سریع کشورهای دیگر در توسعه گردشگری سلامت اشاره نمود و گفت: زمانی که در آفریقا بودم تایلندی های زیادی را می دیدم که مردمان این منطقه را برای درمان به کشور خود جذب می کردند. این اتفاق حتی در کشورهایی که نسبت به ایران عِرق دارند رخ می دهد، چون ایران را نمی شناسند. برای همین راه دور تا تایلند می فرایند تا درمان نمایند و بابت آن هزینه های هنگفت پرداخت می نمایند.

او پیشنهاد راه اندازی رایزن سلامت در سفارتخانه ها را بیان نمود و اضافه نمود: این سفارتخانه ها در تمام جهان می توانند ضمن اطلاع رسانی برای ایران تبلیغ نمایند. در نظر بگیریم که تبلیغ مهمترین شاخص در جذب گردشگر است. زمانی یکی از وزرای کشور ترکمنستان در ایران عمل کرد و پس از آن 10 نفر دیگر را برای درمان به ایران فرستاد. بهترین تبلیغ ما عمل ما است.

عزیزی همچنین از حمایت کمیسیون اجتماعی مجلس از طرح ساماندهی گردشگری پزشکی اطلاع داد.

بیمارستان های اسلامی ایران برای خارجی ها جذاب است

اکبر غمخوار ـ عضو انجمن گردشگری سلامت و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران ـ در ادامه به نکاتی که باید برای توسعه گردشگری سلامت مورد توجه قرار گیرد اشاره نمود و اضافه نمود: باید ببینیم چقدر برای ظرفیت های کشورمان تبلیغ نموده ایم. چند نفر در جهان می دانند در ایران چنین امکاناتی با قیمت مناسب وجود دارد. ضروری است که پروازهای مستقیمی را بین مقاصد گردشگری سلامت ایجاد کنیم و هتل های استاندارد بیشتری بسازیم.

او همچنین تفکیک بخش زنان و مردان را یکی از فاکتورهای جذب گردشگران سلامت برشمرد و گفت: باور کنید که حاکم بودن شرایط اسلامی در بیمارستان های ایران و وجود غذای حلال از عوامل مهم آمدن خارجی ها برای درمان است، چرا که گردشگرانی که اغلب برای امور پزشکی به ایران سفر می نمایند از کشورهای اسلامی و یا شیعه هستند.

شرایط اسلامی و غذای حلال در بیمارستان های ایران، از عوامل مهم جذب خارجی هایی است که از کشورهای اسلامی برای درمان به ایران می آیند

غمخوار قیمت را یکی از مهمترین و اثرگذارترین مولفه های توسعه گردشگری سلامت دانست و اظهار کرد: بیشتر بیماران ما از کشورهای عراق، آذربایجان، حوزه CIS، افغانستان و حاشیه خلیج فارس هستند. اگر تبلیغات مثبتی روی قیمت خدمات پزشکی داشته باشیم، یقینا تعداد بیشتری را می توانیم جذب کنیم.

وی همچنین توصیه کرد: بیمارستان ها IPD خود را به زبان کشور هدف ترجمه نمایند و رفتار مناسب تری با گردشگران داشته باشند. مهم است که برای کاهش مسائل بیماران پیگیری های پس از درمان نیز مورد توجه قرار گیرد.

غمخوار گفت: بیشتر مراجعان ایران در بخش درمان شیعیان هستند که علاقه دارند در طول سفر زیارت هم داشته باشند. نباید از این موضوع غافل شد، چون این هم بخشی از گردشگری است.

مقدم ـ رئیس انجمن دوستی ایران و نیجریه که به نمایندگی از 24 انجمن دوستی ایران با سایر کشورها که در این مراسم حاضر بودند، سخن می گفت، به تفاهم نامه ای با سازمان تأمین اجتماعی برای جلب گردشگران پزشکی اطلاع داد.

وی همچنین گفت: مردم آفریقا معمولا برای درمان به قطر و یا امارات می فرایند و هزینه های هنگفتی را می پردازند. آن ها ایران را نمی شناسند و انجمن های دوستی در قالب این تفاهم سعی می نمایند در این زمینه اطلاع رسانی هایی داشته باشند.

کریمی ـ رئیس شورای سیاست گذاری گردشگری سلامت کشورهای اسلامی- هم از تمایل برای ایجاد و ارتباط با شبکه فعالان گردشگری سلامت سخن گفت و تأکید کرد که ایران به ساخت برند گردشگری پزشکی احتیاج دارد تا خارج از مرزها توسط آن تبلیغ کند.

نگران بیمارستان های پُر تامین اجتماعی نباشید

بیشتر مراجعان ایران در بخش درمان شیعیان هستند که علاقه دارند در طول سفر زیارت هم داشته باشند، نباید از این موضوع غافل شد، چون این هم بخشی از گردشگری است.محمدابراهیم لاریجانی - مدیر عملیاتی این طرح - که قرار است توسط آژانس گردشگری زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی اجرا گردد، شرحاتی درباره طرح ساماندهی گردشگری پزشکی ارائه کرد و گفت: گردشگری پزشکی نگاهش محدود به چند ماه سال و یا هتل های پنج ستاره نیست بلکه در آن سخن از جذب گردشگر در 12 ماه سال به مجموعه هایی غیر از هتل های پنج ستاره و فراتر از سه، چهار شهر محدود گردشگری است.

او همچنین درباره ورود بیمارستان های سازمان تأمین اجتماعی به این طرح در حالی که گفته می گردد ظرفیت خالی ندارند، شرح داد: انتخاب 17 بیمارستان از بین 75 واحد به همین علت بوده است. این تعداد بیمارستان معمولا 25 تا 30 درصد ظرفیت خالی دارند که می توان از آن دلیلش استفاده کرد ضمن آنکه آن ها به همراه 200 پزشکی که در این طرح مشارکت دارند در 15 شهر مستقر هستند و در کنار آن برای ایجاد رقابت با پنج بیمارستان خصوصی نیز تفاهم شده است.

لاریجانی تأکید کرد: سازمان تأمین اجتماعی برای این طرح سرمایه جدیدی نگذاشته بلکه با مدیریت و بهینه سازی بیمارستان های خود ظرفیتی را به گردشگری پزشکی اختصاص داده است. ضمن اینکه اولویت ما بیمه شدگان تأمین اجتماعی هستند.

در ادامه این مراسم وزیر کار از بسته های جذب گردشگری پزشکی رونمایی کرد و تمبر این مراسم مهر خورد. همچنین لوح کارگزاران و نمایندگی ها اهدا شد.

همایش ساماندهی و شروع عملیات اجرایی طرح گردشگری پزشکی تأمین اجتماعی در حالی با حضور 200 متخصص و 40 پزشک حاذق ایرانی برگزار گشت که طبق اعلام شورای راهبری گردشگری سلامت، این همایش مجوزی به این منظور نداشت و اعضای این شورا از جمله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم غایب بودند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "طرح گردشگری پزشکی در حضور نمایندگان 37 کشور رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح گردشگری پزشکی در حضور نمایندگان 37 کشور رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید