طرز تهیه 13 وعده غذایی مقوی برای بعد از ورزش

به گزارش وبلاگ مویک، انجام تمرین های قدرتی و بدن سازی نخستین گام برای ساخت ماهیچه و افزایش نیروی بدنی به شمار می رود. با وجود اهمیت بالای ورزش کردن و فواید زیاد آن برای سلامتی، در صورتی که غذای کافی و مناسب نخورید احتمال پیشرفت کردن و نتیجه گرفتن بسیار کاهش پیدا می نماید. به همین علت پس از جلسه تمرینی خود باید به سراغ یک وعده غذایی مقوی برای بعد از ورزش بروید که انرژی شما را افزایش می دهد، ماهیچه ها را تغذیه می نماید و بدن را هم در شرایط ریکاوری قرار می دهد.

طرز تهیه 13 وعده غذایی مقوی برای بعد از ورزش

به طور کلی، برای اینکه سلامتی خود را حفظ کنید و تناسب اندام خود را هم بهبود ببخشید باید به سه عامل اصلی توجه داشته باشید که شامل تغذیه، ورزش و استراحت کافی می شوند. تکلیف استراحت که روشن است و شما باید شب ها دست کم 8 ساعت خواب کافی داشته باشید و در طول هفته هم دست کم یک روز کامل را به استراحت اختصاص دهید. درباره تمرین هایی که باید انجام دهید هم پیشتر در نوشته های ورزشی مان مفصل سخن گفته ایم. بنابراین، این نوشته را می خواهیم به تغذیه اختصاص دهیم و طرز تهیه چند وعده غذایی مقوی و مناسب را برای بعد از ورزش معرفی کنیم.

در ادامه 13 وعده غذایی را آورده ایم که سرشار از انرژی و مواد مغذی برای ساخت ماهیچه و بهبود بدن پس از ورزش هستند. شما می توانید با یاری این غذاها به رژیم خود تنوع بدهید و نتیجه بهتری هم برای عضله سازی و چربی سوزی بگیرید. پس با ما همراه باشید.

نکاتی که برای تغذیه پس از ورزش باید بدانید

هدف اصلی شما باید تأمین انرژی و پروتئین و کربوهیدرات مورد احتیاج بدن باشد. غذاهای مقوی و پروتئین دار که به سرعت سوخت بدن را تأمین می نمایند می توانند به بهبود و ترمیم ماهیچه ها یاری نمایند و بدن را در شرایط ریکاوری قرار دهند. این موضوع باعث می گردد به سرعت با نتایج مثبت روبه رو شوید و سلامتی خود را هم به خطر نیندازید. غذاهای شما باید شامل مواد اولیه سالم و تازه شوند. منابع پروتئینی، میوه ها، غذاهای دارای چربی سالم و منابع سرشار از فیبر برترین گزینه هستند.

پیش از این در نوشته برترین تغذیه برای بعد از ورزش مواد غذایی مناسب را برای عضله سازی و چربی سوزی معرفی نموده ایم. در ادامه می خواهیم به سراغ چند وعده غذایی مقوی برای بعد از ورزش برویم که شامل بیشتر مواد مورد احتیاج بدن می شوند. این طرز تهیه ها انتخاب های زیادی پیش روی شما می گذارند و کارتان را برای دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب برای ورزش آسان می نمایند.

1. پیتزا کدو سبز

مواد لازممیزان
کدو سبز، خردشده2 فنجان
تخم مرغ بزرگ2 عدد
آردیک چهارم فنجان
نمکیک چهارم قاشق غذاخوری
پنیر موتزارلای کم چرب، رنده شده2 فنجان
پنیر پارمزان، رنده شدهنصف فنجان
گوجه فرنگی کوچک، ورقه شده2 عدد
فلفل دلمه ای، خردشدهنصف فنجان
پیاز قرمز، خردشدهنصف فنجان
پونه خشک1 قاشق چای خوری
ریحان خشکنصف قاشق چای خوری
ریحان تازه، خردشده (اختیاری)به میزان لازم

طرز تهیه:

فر را با دمای 230 درجه سانتی گراد گرم کنید. در یک کاسه بزرگ 4 ماده اول را با هم ترکیب کنید. نصف فنجان موتزارلا و یک چهارم فنجان پارمزان را به ترکیب اضافه کنید. این مخلوط را درون تابه پیتزای روغن مالی شده بریزید و برای کم وبیش 15 دقیقه درون فر بگذارید تا رنگ قهوه ای و طلایی به خود بگیرد.

دما را به 200 درجه برسانید و به جای مانده پنیر موتزارلا را روی پیتزا بریزید؛ گوجه فرنگی، پیاز، فلفل، سبزی ها و به جای مانده پنیر پارمزان را هم به آن اضافه کنید. اجازه دهید پیتزا برای کم وبیش 10 تا 15 دقیقه دیگر بپزد و پنیرها آب شوند. در انتها می توانید ریحان تازه را روی پیتزا بریزید.

2. ساندویچ آووکادو

مواد لازممیزان
نان تست، برشته شدهیک برش
روغن زیتون فوق بکر یا روغن نارگیل1 تا 2 قاشق چای خوری
برش های آووکادوی تازه4 تا 5 تکه
نمک دریایییک هشتم قاشق چای خوری

طرز تهیه:

نان تست را روغن مالی کنید، سپس برش های آووکادو را روی آن قرار دهید. در صورت تمایل می توانید آووکادوها را کمی له کنید و روغن اضافه روی آن ها بریزید. در انتها نمک را روی برش های آووکادو بپاشید.

3. سالاد نخود و کینوآ

مواد لازممیزان
آبیک فنجان و نصفی
آب پرتقالنصف فنجان
نخود، شسته و آب کش شده450 گرم
گوجه فرنگی میانه، خردشده2 عدد
فلفل قرمز شیرین میانه، خردشده1 عدد
کینوآ، شسته شده1 فنجان
پیاز قرمز کوچک، ریز خردشده1 عدد
کشمشنصف فنجان
پودر کاری1 قاشق چای خوری
گشنیر تازه، خردشدهنصف فنجان

طرز تهیه:

آب و آب پرتقال را در یک قابلمه بزرگ بریزید و بگذارید جوش بیاید. نخود، گوجه فرنگی، فلفل قرمز، کینوآ، پیاز، کشمش و کاری را به آن اضافه کنید و صبر کنید دوباره جوش بیاید. اکنون حرارت را کم کنید، درِ قابلمه را بگذارید و اجازه دهید برای 15 تا 20 دقیقه بماند تا آب آن بخار گردد. در انتها، قابلمه را از روی گاز بردارید، با چنگال سالاد را هم بزنید و نرم کنید و سپس گشنیز تازه را روی آن بریزید.

4. املت اسفناج و قارچ

مواد لازممیزان
تخم مرغ بزرگ کامل2 عدد
سفیده تخم مرغ بزرگ2 عدد
نمکیک هشتم قاشق چای خوری
فلفلیک هشتم قاشق چای خوری
کره1 قاشق چای خوری
قارچ تازه، نازک ورقه شدهنصف فنجان
اسفناج تازه، خرد شدهنصف فنجان
پنیر پروولون، رنده شده2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

تخم مرغ، سفیده تخم مرغ، نمک و فلفل را در یک کاسه کوچک به خوبی مخلوط کنید و هم بزنید. کره را در یک تابه نچسب و کوچک بگذارید و با حرارت میانه آب کنید. قارچ ها را درون تابه بریزید و برای 3 تا 4 دقیقه بپزید تا نرم شوند. سپس اسفناج را بریزید و بگذارید بپزد. شعله را کم کنید. اکنون مخلوط تخم مرغ را اضافه کنید و هم بزنید تا کامل بپزد. در انتها پنیر را به املت اضافه کنید.

5. پنکیک موز و جو دوسر

مواد لازممیزان
پودر پنکیک2 فنجان
موز سفت و بزرگ، کامل خردشده1 عدد
جو دوسرنصف فنجان
گردو، خردشدهیک چهارم فنجان

طرز تهیه:

خمیر پنکیک را طبق دستورالعمل روی بسته آماده کنید. موز، جو و گردو را به خمیر اضافه و مخلوط کنید. ترکیب را هر بار به مقدار یک چهارم فنجان روی یک تابه داغ که روغن مالی شده بریزید. تا زمانی که حباب روی پنکیک شکل بگیرد صبر کنید و بعد پنکیک را بچرخانید تا طرف دیگر آن هم طلایی گردد.

6. تخم مرغ و سیب زمینی شیرین

مواد لازممیزان
سیب زمینی شیرین میانه، پوست کنده و رنده شده2 عدد
کره2 قاشق غذاخوری
سیر، خردشده1 حبه
نمکنصف قاشق چای خوری
آویشن خشکیک هشتم قاشق چای خوری
اسفناج تازه2 فنجان
تخم مرغ بزرگ4 عدد
فلفل آسیاب شدهیک هشتم قاشق چای خوری

طرز تهیه:

کره را در یک تابه بزرگ بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. سیب زمینی شیرین، سیر، یک چهارم قاشق چای خوری نمک و آویشن را اضافه کنید. درِ تابه را بگذارید و اجازه دهید برای 4 تا 5 دقیقه بپزند و سیب زمینی ها نرم شوند. اسفناج را اضافه کنید و اجازه دهید مواد برای 2 تا 3 دقیقه دیگر بپزند.

اکنون با قاشق چهار گودی در مخلوط سیب زمینی درست کنید و تخم مرغ ها را در آن ها بشکنید. باقی نمک و فلفل را روی تخم مرغ ها بریزید. درِ تابه را بگذارید، شعله را کم نموده و کم وبیش 5 تا 7 دقیقه صبر کنید تا سفیده تخم مرغ سفت شده و زرده ها عسلی شوند.

7. نرم نوش (اسموتی) هلو

مواد لازممیزان
شربت هلو یا زردآلونصف فنجان
تکه های هلوی تازه یا یخ زدهنصف فنجان
ماست وانیلی بدون چربییک چهارم فنجان
یخ2 تکه

طرز تهیه:

همه مواد را در مخلوط کن بریزید و کامل با هم ترکیب کنید. می توانید لیوان های خود را از قبل در یخچال بگذارید تا خنک شوند، سپس مخلوط را در آن ها بریزید و خنک مصرف کنید.

8. جو دوسر و بادام زمینی

مواد لازممیزان
آبیک و سه چهارم فنجان
نمکیک هشتم قاشق چای خوری
جو دوسر1 فنجان
کره بادام زمینی نرم2 قاشق غذاخوری
عسل2 قاشق غذاخوری
دانه کتان آسیاب شده2 قاشق چای خوری
دارچین آسیاب شدهنصف قاشق چای خوری
سیب خردشده (اختیاری)به میزان لازم

طرز تهیه:

آب و نمک را در یک قابلمه کوچک بریزید و بگذارید جوش بیاید. جو دوسر را به آن اضافه کنید و با شعله میانه برای 5 دقیقه بپزید. سپس جو دوسر را درون یک کاسه بریزید و کره بادام زمینی، عسل، دانه های کتان، دارچین و سیب را به آن اضافه کنید و کامل هم بزنید. پیش از سرد شدن مصرف کنید.

9. ساندویچ با تورتیا و میوه

مواد لازممیزان
ماست وانیلیسه چهارم فنجان
موز رسیده، ورقه شدهدوسوم فنجان
تخم مرغ بزرگ1 عدد
شیر نیم چربیک چهارم فنجان
دارچین آسیاب شده1 قاشق چای خوری
جوز هندی آسیاب شدهنصف قاشق چای خوری
نان تورتیا سبوس دار2 عدد
کره2 قاشق چای خوری
توت فرنگی تازه، خردشدهدوسوم فنجان
زغال اخته آبی (بلوبری) تازهدوسوم فنجان
گرانولایک چهارم فنجان
ماست وانیلی، توت فرنگی، گرانولا و زغال اخته اضافی برای تزئین روی ساندویچ (اختیاری)به میزان لازم

طرز تهیه:

ماست و موز را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید. تخم مرغ، شیر، دارچین و جوز هندی را هم در کاسه کم عمق دیگری بریزید و هم بزنید. دو طرف هر نان تورتیا را به مخلوط تخم مرغ آغشته کنید. کره را در تابه بریزید و روی حرارت میانه قرار دهید. تورتیاها را روی ماهیتابه بگذارید و هر طرف آن ها را برای چند دقیقه برشته کنید تا قهوه ای و طلایی شوند. اکنون مخلوط ماست را وسط نان ها بریزید و روی آن توت فرنگی، گرانولا و زغال اخته قرار دهید. نان ها را مانند ساندویچ بپیچانید و مصرف کنید.

10. سالاد ترخون و تن ماهی

مواد لازممیزان
کنسرو تن ماهی، ریش ریش شده2 قوطی
کرفس، خردشده1 فنجان
پیاز شیرین، خردشدهیک چهارم فنجان
مایونز کم چربیک سوم فنجان
جعفری تازه، خردشده2 قاشق غذاخوری
آب لیمو1 قاشق غذاخوری
ترخون تازه، خردشده1 قاشق چای خوری
خردل دیژوننصف قاشق چای خوری
فلفل سفیدیک چهارم قاشق چای خوری
برگ کاهو (اختیاری)به میزان لازم

طرز تهیه:

تن ماهی، کرفس و پیاز را در یک کاسه کوچک بریزد و مخلوط کنید. سس مایونز، جعفری، آب لیمو، ترخون، خردل و فلفل را با هم ترکیب نموده و به مخلوط تن ماهی اضافه کنید تا سالاد آماده گردد. در صورت تمایل می توانید این ترکیب را روی برگ کاهو بریزید و مصرف کنید.

11. مرغ با لوبیا سیاه و برنج

مواد لازممیزان
پودر فلفل قرمز3 قاشق چای خوری
زیره آسیاب شده1 قاشق چای خوری
نمکیک چهارم قاشق چای خوری
سینه مرغ بدون پوست و استخوان4 تکه 100 گرمی
روغن کانولا2 قاشق چای خوری
کنسرو لوبیا سیاه، شسته و آب کش شده1 قوطی
ذرت منجمد1 فنجان
سس سالسا1 فنجان
برنج قهوه ای، پخته و داغ2 فنجان
گشنیز تازه، خردشده (اختیاری)به میزان لازم

طرز تهیه:

ادویه ها را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید و روی دو طرف مرغ ها بپاشید. یک تابه نچسب و بزرگ را روی حرارت بگذارید و بعد روغن و مرغ ها را روی آن قرار دهید تا دو طرفشان قهوه ای گردد. لوبیا، ذرت و سالسا را به تابه اضافه کنید. اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه بپزند، سپس این ترکیب را به همراه برنج و گشنیز مصرف کنید.

12. میگو با بروکلی و برنج قهوه ای

مواد لازممیزان
روغن زیتون1 قاشق غذاخوری
پیاز میانه، خردشده1 عدد
فلفل قرمز شیرین میانه، خردشده1 عدد
قارچ تازه، خردشده1 فنجان
برنج قهوه ای دانه بلند، خام2 فنجان
سیر، خردشده2 حبه
پابریکا2 قاشق چای خوری
نمکنصف قاشق چای خوری
فلفل کایننصف قاشق چای خوری
زعفرانیک چهارم قاشق چای خوری
آب مرغ6 فنجان
میگوی بزرگ خام، پوست کنده (رگ آن ها را جدا کنید)900 گرم
کلم بروکلی تازه (بدون ساقه)یک فنجان و نصفی
نخود سبز منجمد1 فنجان

طرز تهیه:

یک قابلمه بزرگ را روی حرارت بگذارید و روغن را در آن داغ کنید. پیاز، فلفل قرمز و قارچ را به آن اضافه کنید و اجازه دهید برای کم وبیش 6 تا 8 دقیقه بپزند و نرم شوند. برنج، سیر، و ادویه ها را به آن اضافه کنید، هم بزنید و بگذارید چند دقیقه دیگر بپزند.

آب مرغ را به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا جوش بیاید. شعله را کم کنید، درِ قابلمه را بگذارید و اجازه دهید 40 تا 45 دقیقه بپزد تا برنج نرم شده و آب غذا خشک گردد. اکنون میگو و کلم بروکلی را اضافه نموده و 8 تا 10 دقیقه دیگر صبر کنید تا میگوها صورتی شوند. در انتها نخود سبز را اضافه کنید. زمانی که نخودها پختند غذای شما آماده است.

13. نرم نوش هویج و توت فرنگی

مواد لازممیزان
ماست چکیده ساده و کم چرب2 فنجان
آب هویج1 فنجان
آب پرتقال1 فنجان
تکه های آناناس یخ زده1 فنجان
توت فرنگی، خردشده1 فنجان

طرز تهیه:

همه مواد را در مخلوط کن بریزید و کامل با هم ترکیب کنید.

سخن انتهای

تهیه یک وعده غذایی مقوی برای بعد از ورزش اهمیت بالایی دارد و نه تنها به حفظ سلامتی و رشد ماهیچه ها یاری می نماید، بلکه انگیزه و انرژی شما را هم افزایش می دهد و بدنتان را ریکاوری می نماید تا برای جلسه های ورزشی بعدی آماده شوید.

وعده های غذایی مقوی که در این نوشته معرفی کردیم برای تغذیه بعد از ورزش بسیار مناسب هستند و به شما یاری می نمایند نتیجه بهتری بگیرید. پس حتما این غذاها را به رژیم خود اضافه کنید، به وعده های خود تنوع بدهید و به آسانی تناسب اندام خود را بهبود ببخشید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ مویک مگ را بخوانید.

منابع: Byrdie, Taste of Home

منبع: دیجیکالا مگ

به "طرز تهیه 13 وعده غذایی مقوی برای بعد از ورزش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه 13 وعده غذایی مقوی برای بعد از ورزش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید