فرمول پایداری زندگی مشترک

به گزارش وبلاگ مویک، فریبا البرز، کارشناس ارشد مشاوره خانواده در روزنامه خراسان نوشت: پایداری زندگی مشترک، آرزوی همه زن و شوهرهاست. همه زوج ها دوست دارند که سال های خوب و خوشی را در کنار همسرشان رقم بزنند و این مسئله محقق نمی گردد، مگر این که به یکدیگر وفادار باشند و پیش احتیاج های پایداری در زندگی مشترک را فراهم نمایند. طبق جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، زن و شوهر های ایرانی در پنج سال اخیر به تدریج به خانواده وفادارتر شده اند و میانگین طول مدت ازدواج از 9.2 سال در سال 96 به 11 سال در 1401 رسیده است. این آمار مربوط به آن دسته است که صیغه طلاق بین شان جاری شده و به معنای آن است آن دسته که سال هاست با هم زندگی می نمایند و همچنان در کنار یکدیگرند و طلاق نگرفته اند در این آمار قرار نگرفته و شامل آن نشده اند. اما یک زن و شوهر برای داشتن زندگی مشترک پایدار باید چه نمایند؟

فرمول پایداری زندگی مشترک

6 نکته برای داشتن زندگی مشترک پایدارتر

سعی برای پایداری در زندگی مشترک باید در همه مراحل زندگی از طرف زن و شوهر وجود داشته باشد. مواجهه با مسائل و اختلافات بین زن و شوهر به خودی خود مشکل ساز نیست، ولی آن چه سبب مسائل حل نشدنی و قطع روابط می گردد، نحوه روبه رویی همسران با این مسائل و اختلافات است. کلا همه زوج ها برای وارد شدن به زندگی مشترک، احتیاج به یادگیری برخی مهارت ها دارند؛ بنابراین برای داشتن یک ازدواج پیروز، علاوه بر خواندن کتاب ها باید از آگاهی اشخاص متخصص و مشاوره خانواده استفاده کرد. اما رموز پایدارنماینده زندگی مشترک عبارتند از:

مهم تر از همه صداقت

زمانی که به همسرتان دروغی می گویید، اعتماد در زندگی مشترک متزلزل می گردد و برای ساختن مهم ترین شالوده زندگی که اعتماد است، باید دوباره کوشش کنید؛ بنابراین هیچ گاه ضرورت صادق بودن با همسر در زندگی مشترک را کمرنگ ندانید.

نادیده نگرفتن سهم خود در مسائل

سهم خود را برای حل مشکل نادیده نگیرید. متاسفانه وقتی مسئله ای در زندگی به وجود می آید، هر یک از زوج ها دیگری را مقصر می بیند و او را مسئول حل مشکل می داند. این تفکر بسیار اشتباهی است. زن و شوهر پابه پای یکدیگر باید مشکل را رفع نمایند. مقصر کردن دیگری و تمام مشکل را روی دوش او انداختن هرگز راهکار ای برای حل مسائل نخواهد بود. قبول کنید که همسرتان دشمن شما نیست. اگر گاهی اختلافات جدی می گردد به معنی دشمن شدن با شما نیست. متاسفانه خیلی اوقات مسائل از آن جا بر می خیزد که زوج ها احساس دوستی با یکدیگر ندارند.

سرزنش نکردن همسر

نگذارید اختلافات زن و شوهری پیچیده گردد. در هر رابطه اختلاف عقیده وجود دارد. چنان چه زوج ها در پی کسب آرامش باشند، راهکار مناسب را پیدا می نمایند. در غیر این صورت سرزنش یکدیگر یا اثبات درست بودن نظر آن ها هنگام اختلاف عقیده به جایی نمی رسد جز متلاطم تر کردن زندگی مشترک. یادتان باشد وقتی مشکل دارید پیج های زرد اینستاگرامی کمکی به شما نمی کند.

قضاوت ممنوع

گاهی ما احتیاج داریم که حرف بزنیم بدون این که قضاوت شویم. این احتیاجی است که در خانواده ها گاهی فراموش شده. به همدیگر فرصت دهید که طرف مقابل حرف بزند و مطمئن باشد بعد از آن، توهین و ناسزا و پرخاشی به وجود نمی آید. وقتی فضای امنی برای تبادل نظر به وجود بیاید، می تواند آرامش را به رابطه بیاورد و پایداری زندگی مشترک را تضمین کند.

درگیر نکردن خانواد ها

خوشبختانه مدل زوج های امروزی تا حدودی تغییر نموده و بیشترشان زندگی مستقل دارند، ولی عده ای با این که به لحاظ فیزیکی جدا از خانواده زندگی می نمایند، اما هنوز خود را مستقل نمی بینند و کوچک ترین مسائل و مسائل خود با همسر را به گوش پدر و مادر و اطرافیان می رسانند و پای دخالت بقیه را با دستان خود به زندگی شان باز می نمایند. متاسفانه دیده شده که هم مردان و هم زنان این خطا را در زندگی خود نشان می دهند و در انتهای کار نه تنها مسئله ای حل نشده بلکه اختلافات بیشتری هم به وجود می آید.

وقت گذاشتن برای یکدیگر

متاسفانه برخی زوج ها، وقتی برای هم نمی گذارند. کنار هم، اما جدا هستند. جداگانه سر هر کدام در گوشی خودشان است. این با هم بودن نیست. همین قضیه چه بسا باعث بدبین شدن زوج ها به یکدیگر گردد که مثلا داشتی چی می دیدی؟ با چه کسی ارتباط یواشکی داری و .... پس برای با هم بودن بیشتر از قبل برنامه ریزی کنید تا زندگی مشترک پایدارتری داشته باشید.

منبع: سلامت نیوز

منبع: فرارو

به "فرمول پایداری زندگی مشترک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرمول پایداری زندگی مشترک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید