نکات پخت مرغ؛ 13 نکته طلایی برای خوش عطر و خوشمزه شدن مرغ

به گزارش وبلاگ مویک، خوشمزه بود ولی کاش عطر بهتری داشت، کاش بیشتر سرخ می شد و … . این جمله ها را اغلب از زبان افرادی می شویم که گوشت مرغ میل نموده اند. پختن گوشت مرغ کار سختنی نیست، اما با کمی سهل انگاری ممکن است غذایتان عطر و طعم خوبی نداشته باشد. بسیاری از افراد قبل از پخت مرغ آن را درون آب نمک می گذارند و بعضی دیگر از انواع ادویه ها استفاده می نمایند. در این مقاله از مجموعه مقالات خبرنگاران مگ، به نکاتی درباره پخت مرغ پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

نکات پخت مرغ؛ 13 نکته طلایی برای خوش عطر و خوشمزه شدن مرغ

1. قرار دادن گوشت در آب نمک قبل از پخت مرغ

قدیمی ترها معتقدند خواباندن مرغ در آب نمک به برطرف هرگونه آلودگی موجود در این گوشت یاری می نماید. می توان آب آن را چندبار عوض کرد و سپس مقداری ادویه به آن افزود و گوشت را چند ساعت در یخچال قرار داد. با این کار بوی نامطبوع مرغ را گرفته و طعم بهتری به آن منتقل می گردد. بعلاوه هنگام سرخ کردن گوشت ادویه های آن نمی سوزند.

2. یخ زدایی مرغ

مرغ یخ زده را نباید مستقیم درون روغن داغ قرار دهید و سرخ کنید. قبل از پخت مرغ، گوشت را از فریزر بیرون بیاورید و اجازه دهید به دمای محیط برسد و یخ های آن کاملا ذوب شوند. در صورتی که گوشت یخ زده را سرخ کنید، علاوه بر چسبیدن گوشت به ظرف، با تکه تکه شدن آن روبرو خواهید شد. برای سرخ کردن بهتر مرغ، می توانید گوشت را از شب قبل از فریزر بیرون آورده و درون نایلون قرار دهید و سپس آن را در یخچال نگهداری کنید. برای یخ زدایی گوشت مرغ به هیچ وجه از آب گرم استفاده نکنید. این کار باعث رشد باکتری های مختلف روی سطح گوشت و سینک ظرفشویی شما خواهد شد.

3. استفاده از ظروف نچسب

تابه یا قابلمه ای نچسب را روی حرارت قرار دهید. پس از داغ شدن تابه، شعله گاز را روی حرارت میانه تنظیم نموده و مقداری روغن درون آن بریزید. مرغ با پوست را درون تابه بگذارید و اجازه دهید به خوبی سرخ گردد. اگر به کره علاقه دارید، می توانید پس از سرخ شدن کامل مرغ، مقداری کره به آن اضافه کنید. در این صورت باید دقت کنید کره نسوزد. بعلاوه می توانید درب تابه را ببندید. با این کار مرغ هم پخته و هم سرخ می گردد.

4. مزه دار کردن مرغ گریل

اگر مرغ را از قبل آماده نکنید و روی کباب پز یا توری های مخصوص کباب قرار دهید، آب درون آن تبخیر می گردد و باعث رشته ای شدن گوشت و پخته شدن بیش از حد آن می گردد. برای این که مرغ را به خوبی گریل کنید، ابتدا آن را روی سطحی صاف مانند تخته چوبی آشپزخانه بگذارید و سپس با گوشت کوب مخصوص مرغ را بکوبید تا نرم گردد. سپس مرغ را درون مخلوطی از پودر سیر، زیره، گشنیز، پاپریکا و نمک قرار دهید تا به خوبی طعم بگیرد. گوشت را سه الی چهار ساعت درون یخچال قرار دهید تا چاشنی ها به خورد گوشت رود. سپس گریل را گرم نموده و مرغ ها را روی آن قرار دهید.

5. استفاده کافی از چاشنی ها

بسیاری از افراد معتقدند هر چه مرغ بیشتر درون چاشنی باشد طعم بهتری خواهد گرفت. اما متاسفانه این طور نیست. اگر برای پخت مرغ از آب یا پوست انواع مرکبات مانند پرتقال و لیمو ترش استفاده می کنید، باید گوشت را دو الی سه ساعت درون این مواد قرار دهید. قرار دادن گوشت مرغ بیشتر از چهار ساعت درون آب مرکبات باعث افزایش جذب مواد اسیدی این چاشنی ها و در نتیجه نرم شدن گوشت خواهد شد.

6. جدا نکردن تکه های استخوان و پوست مرغ

شاید شما هم هنگام سرخ کردن مرغ، با وا رفتن و تکه تکه شدن گوشت روبرو شده باشید. این اتفاق به علت جدا کردن استخوان از گوشت است. استخوان های مرغ علاوه بر تاثیر گذاشتن در طعم آن، به حفظ شکل گوشت هنگام سرخ کردن یا پختن یاری می نماید. وجود پوست روی گوشت مرغ، در روغن انداختن مرغ هنگام سرخ کردن و حفظ رطوبت و بافت گوشت تاثیر دارد.

7. اطمینان از تازه بودن مرغ

قبل از پخت مرغ، از تازه بودن گوشتی که تهیه نموده اید مطمئن شوید. گوشت مرغ تازه صورتی و براق است و گوشت مرغی که تازه نیست، رنگی مایل به خاکستری و کبودی دارد. بوی مرغ تازه چندان بد نیست و می توان آن را تحمل کرد.

برای مطالعه بیشتر: همه نکاتی که برای خرید مرغ سالم و تازه باید بدانید

مرغ و گوشت تازه و باکیفیت را می توانید از سوپرمارکت وبلاگ مویک تهیه کنید:

8. برش دادن سینه

اگر دقت نموده باشید سینه مرغ ضخامت یک دستی ندارد. بعضی از قسمت های آن نازک تر و بعضی دیگر ضخیم تر هستند. برای این که مرغ بهتر پخته و سرخ گردد باید سینه آن را برش بزنید. این کار را حتما با چاقویی تیز انجام دهید تا بافت گوشت تغییری نکند. بهتر است سینه مرغ را پس از سرخ کردن مجدد با آب مرغ نپزید. این کار باعث وا رفتن گوشت می گردد. اما می توانید آن را هنگام تهیه ته چین لای برنج قرار دهید.

9. جدا کردن اصولی پوست مرغ

جدا کردن پوست مرغ با دست کار آسانی به نظر می رسد. اما این کار باعث آسیب رسیدن به مرغ و باعث افزایش خطر ابتلا به مسمومیت غذایی می گردد. برای انجام این کار چاقویی تیز تهیه نموده و پوست مرغ را به آرامی از گوشت جدا کنید.

10. استفاده از ظرف متناسب با حجم مرغ

از تابه یا قابلمه ای متناسب با حجم گوشت مرغ خود بهره ببرید. تکه های گوشت نباید با یکدیگر در تماس باشند. به میزان ای روغن درون تابه بریزید که تمام سطح آن به روغن آغشته گردد. تابه را روی حرارت میانه قرار دهید. مرغ طعم دار شده را درون تابه قرار دهید و اجازه دهید به خوبی بپزد. ممکن است در دقیقه های اول، مرغ کمی به تابه بچسبد. نگران نباشید. پس از طلایی شدن مرغ از تابه جدا می گردد. بعد از این که رنگ گوشت کمی به قهوه ای متمایل شد می توانید آن را برگردانید.

11. پرهیز از پخت مرغ و سبزیجات با یکدیگر

ابتدا مرغ را به خوبی تفت دهید تا هم بپزد و هم طلایی گردد. پس از سرخ شدن مرغ را از روی حرارت بردارید و تابه را دوباره گرم کنید. سپس سبزیجات را درون تابه ریخته و تفت دهید. پس از طلایی شدن سبزیجات، می توانید مرغی که از قبل سرخ نموده اید را به آن ها اضافه کنید. در صورت پخت مرغ و سبزیجات با یکدیگر، سبزیجات می سوزند و مرغ هنوز خام است.

برای مطالعه بیشتر: طرز تهیه نودل مرغ و سبزیجات؛ سریع، آسان و خوشمزه

12. گرم کردن مرغ

اگر مرغی پخته اید و می خواهید آن را در وعده های بعدی نیز بهره ببرید، تمام گوشت را دوباره گرم نکنید. بخشی از گوشت مرغ را برش داده و درون فویل بپیچید. سپس گوشت را درون فر گذاشته و آن را گرم کنید. چندبار گرم کردن گوشت باعث خشک شدن و رشته رشته شدن آن خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر: طرز پخت مرغ بریان در فر

13. از بین بردن بوی گوشت قبل از پخت مرغ

برای از بین بردن بوی مرغ می توانید هنگام جوشاندن گوشت در آب، مقداری برگ بو و پیاز درون آب بریزید. بعلاوه می توانید گوشت را قبل از پختن در مخلوطی از انواع ادویه ها مثل دارچین و نمک و زعفران قرار دهید. برای از بین بردن بوی مرغ می توانید پس از شستن تکه های مرغ مقداری نمک به گوشت های شسته شده اضافه کنید و گوشت را برای چند ساعت درون یخچال قرار دهید. بهتر است برای از بین بردن این بو از ادویه هایی مانند زنجبیل بهره ببرید که عطر و طعم زیادی دارند.

سخن آخر

پخت مرغ کاری به ظاهر ساده اما با جزئیات بسیاری همراه است. اگر مرغ به خوبی پخته نگردد ممکن است بوی بد بدهد یا تکه های آن زیر دندان صدا بدهند. برای جلوگیری از بروز چنین مسائلی، توجه به نکات مختلف هنگام پخت مرغ الزامی است. حتما گوشت مرغ تازه تهیه کنید. از انواع چاشنی متناسب با ذائقه و سلیقه خود بهره ببرید. قبل از پخت مرغ بهتر است استخوان ها و پوست را از گوشت جدا نکنید. وجود این اجزاء به طعم بهتر مرغ یاری و از وا رفتن گوشت جلوگیری می نماید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "نکات پخت مرغ؛ 13 نکته طلایی برای خوش عطر و خوشمزه شدن مرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات پخت مرغ؛ 13 نکته طلایی برای خوش عطر و خوشمزه شدن مرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید