انتها COP25: طولانی ترین گفتگوی اقلیمی با سازش انتها می گیرد

به گزارش وبلاگ مویک، طولانی ترین گفتگوی اقلیمی سازمان ملل تا به جال در مادرید پایتخت اسپانیا با توافقی بر مبنای سازش میان کشورها به خاتمه رسید.

انتها COP25: طولانی ترین گفتگوی اقلیمی با سازش انتها می گیرد

به گزارش وبلاگ مویک به نقل از بی بی سی نمایندگان فرسوده بالاخره توانستند روز یکشنبه 24 آذر درباره پرسش کلیدی افزایش پاسخ جهانی برای کاهش وارد شدن گازهای کربن دار به توافق برسند.

همه کشورها باید تا زمان کنفرانس عمده بعدی که در سال آینده در گلاسکوی اسکاتلند برگزار می گردد، وعده های جدیدشان در این باره روی میز بگذارند. اختلافات درباره پرسش های دیگر از جمله بازارهای کربن تا گردهمایی سال آینده به تاخیر افتاد.

بازار کربن وسیله ای است که در آن کشورها می توانند موفقیت هایشان در کاهش خروجی گازهای کربن دار با کشورهای دیگری که با سرعت کافی این گازها را کاهش نداده اند، معامله نمایند.

نمایندگان پس از دو روز و دو شب بیشتر مذاکرات نهایتا بر سر معامله ای توافق کردند که در آن طرح های جدید کاهش گازهای کربندار باید سال آینده ارائه شوند تا شکاف میان آنچه علم می گوید برای پرهیز از تغییرات اقلیمی خطرناک ضروری است و شرایط فعلی که در صورت ادامه باعث عبور از آستانه بازگشت ناپذیر در در دهه 2030 خواهد شد، پر گردد.

طرح کشورهای اتحادیه اروپا و دولت های جزیره ای کوچک برای اهداف بلندپروازانه تر با مخالفت مجموعهای از کشورها از جمله آمریکا، برزیل، هند و چین روبرو شد.

اما در نهایت طرفین به این سازش رسیدند که کشورهای ثروتمندتر باید به قول های برای مقابله با بحران اقلیمی تا پیش از خاتمه سال 2020 عمل نمایند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از نتیجه کنفرانس اظهار نومیدی کرد و گفت: جامعه بین المللی فرصت مهمی برای نشان دادن اشتیاق زیادش برای تعدیل، سازگاری و تهیه اعتبار اقتصادی برای مقابله بحران اقلیمی را از دست داده است.

از ابتدا انتظار چندانی وجود نداشت که پیشرفت عمده ای در اجلاس سال جاری رخ دهد، اما ناظران امیدوار بودند که دست کم روحیه ای از همکاری و اشتیاق را برای رسیدن به هدف توافق اقلیمی پارس برای جلوگیری از افزایش دمای کره زمین بیش از 2 درجه سلسیوس ببینند.

اما نه خبری از همکاری بود و نه اشتیاق. کشورهای فقیر از سرسختی بعضی کشورهای ثروتمندتر خشمگین شده بودند و اتحادیه اروپا و مجموعه ای از کشورهای روبه توسعه دیگران را تشویق می کردند که طرح های بلندپروازانه تری برای مقابله با فروپاشی اقلیمی به پیش نهند.

منبع: همشهری آنلاین

به "انتها COP25: طولانی ترین گفتگوی اقلیمی با سازش انتها می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها COP25: طولانی ترین گفتگوی اقلیمی با سازش انتها می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید