چرا رستاخیزها بیش از انقلاب ها به ماتریکس لطمه می زند؟

به گزارش وبلاگ مویک، رستاخیزهای ماتریکس ممکن است به عنوان بازگشتی احساسی به فیلم اصلی ماتریکس در نظر گرفته شود، اما می توان گفت که بسیار بیشتر از انقلاب های ماتریکس به این فرنچایز آسیب رسانده است. در رستاخیزهای ماتریکس که اولین بار در 22 دسامبر 2021 اکران شد، ما شاهد بازگشت کارگردان، لانا واچوفسکی بودیم.

چرا رستاخیزها بیش از انقلاب ها به ماتریکس لطمه می زند؟

در واقع این کارگردان، حدود 18 سال پس از فیلم انقلاب های ماتریکس که قرار بود آخرین فیلم از سری فیلم های ماتریکس باشد دوباره به فرنچایز استثنایی خود بازگشت. با توجه به این که تقریبا چیزی در حدود دو دهه در بین این فیلم ها فاصله افتاده، می توان گفت که رستاخیزهای ماتریکس دنباله مستقیمی برای فیلم انقلاب ها بود و لذا ما مجددا شاهد حضور نئو (کیانو ریوز) و ترینیتی (کری-آن ماس) در این نسخه به روز شده از فیلم علمی-تخیلی و کلاسیک ماتریکس بودیم. با این حال، در حالی که انقلاب ها یک فاجعه تمام عیار بود، می توان گفت که رستاخیزهای ماتریکس تاثیر بسیار بدتری بر این فرنچایز داشته است.

در حالی که کمپانی برادران وارنر در طول این سال ها، مدام برساخت چهارمین دنباله از فیلم ماتریکس تاکید داشت، خواهران واچوفسکی همواره این درخواست استودیوی تولید فیلم را رد می کردند زیرا ازنظر آن ها داستان ماتریکس در سال 2003 تکمیل شده بود. البته واچوفسکی ها در سال 2019، اندکی تصمیمشان را عوض کردند و لانا واچوفسکی صراحتا بیان داشت که می خواهد با شخصیت های اصلی ماتریکس به خصوص نئو و ترینیتی که به بخشی جدایی ناپذیری از زندگی او تبدیل شده بودند، ارتباط برقرار کند. در نتیجه، در 20 آگوست 2019 آغاز ساخت این فیلم به طور رسمی از طریق برادران وارنر تایید شد و لیلی واچوفسکی بیان داشت که کار کارگردانی این فیلم را به خواهرش واگذار خواهد کرد و از این کار کناره گرفت.

در حالی که داستان فیلم رستاخیزهای ماتریکس به نحو غیرقابل انکاری قابل درک است، اما می توان گفت، ضربه ای که این دنباله به فرنچایز ماتریکس زده بسیار سهمگین تر از دنباله قبلی بوده است. این فیلم نه تنها در گیشه افتضاح عمل کرد، بلکه از وجود فیلم نامه ای گیج کننده و مبهم نیز بهره می برد و منتقدان نیز چندان از آن استقبال نکردند. بنابراین اگر بخواهیم اندازه فروش این دو فیلم، فیلم نامه و اجراها را با هم مقایسه کنیم می توانیم بگوییم که رستاخیزها بسیار بدتر از انقلاب ها عمل نموده است.

چرا انقلاب های ماتریکس در سال 2003 با استقبال ضعیفی روبرو شد؟

فیلم ماتریکس که اولین بار در سال 1999 به کارگردانی واچوفسکی ها تولید شد توانست یک تنه، پارامترهای سینمای علمی تخیلی هالیوود را جابه جا کند. پس ازآن دنباله این فیلم در قالب بارگذاری مجدد ماتریکس ساخته شد که دنباله ای قابل قبول بود و توانست مخاطبین زیادی را به سمت خود جذب نماید. با این حال، علی رغم اینکه این کمپانی کمپین تبلیغاتی بزرگی را پیش از اکران انقلاب ها به راه انداخته بود و این فیلم در 5 نوامبر 2003 در بیش از 108 منطقه اکران شد، باز هم نتوانست به محبوبیت قابل توجهی دست پیدا کند و می توان گفت که یک شکست فضاحت بار را برای این کمپانی رقم زد.

دنباله انقلاب های ماتریکس، نقدها فراوانی را در برداشت. بسیاری از منتقدان بیان نمودند که در این دنباله نباید همه کارها به جلوه های ویژه محول می شد، چراکه این امر سبب شد جنبه های تلخ و اجتماعی پیچیده ای که از طریق ماتریکس اول ساخته و پرداخته شده بود از دست برود. برخی دیگر از منتقدین احساس می کردند که علی رغم سرانجام یافتن داستان شخصیت های اصلی، انقلاب های ماتریکس همچنان بی سرانجام مانده و با سرانجام مبهم خود نتوانسته بینندگان را آن طور که باید قانع نماید. با این حال، نقدها منتقدان از انقلاب های ماتریکس نتوانست موفقیت فیلم در گیشه را کاهش دهد و این دنباله توانست به فروش حیرت انگیز 427.3 میلیون دلار در سرتاسر جهان دست یابد. این فروش غیرمنتظره و خیره کننده سبب شد تا کمپانی برادران وارنر مدام اصرار داشته باشد تا دنباله دیگری از این فرنچایز ساخته شود. هرچند آن ها نتوانستند تا سال 2021 حرف خود را به کرسی بنشانند اما متاسفانه در نهایت اصرارهایشان نتیجه عکس داد.

و اما واکنش مخاطبین نسبت به رستاخیزهای ماتریکس چگونه بوده است؟

تا به امروز، رستاخیزهای ماتریکس، واکنش های ضدونقیضی را از جانب منتقدان و مخاطبان دریافت نموده است. بسیاری از آن ها از رعایت اصول ماتریکس در رستاخیزها تقدیر نموده اند و چهارمین فیلم ماتریکس واچوفسکی را نقطه عطفی در فرنچایزی که او و خواهرش ساخته بودند می دانند. به علاوه این دنباله به خاطر دیدگاه تندوتیز خود در مورد فناوری و فرهنگ معاصر مورد ستایش قرارگرفته است. با این حال، عده زیادی نیز از دنباله رستاخیز ماتریکس ناراضی بودند و تمامی جوانب آن بالاخص داستان آن را که به نحو مبهمی به روایت جهانی ماتریکس می پردازد زیر سوال برده اند.

آخرین ماتریکس واچوفسکی نتوانست مخاطبان را قانع کند که چرا تعریف فیلم از فرد برگزیده تغییر نموده است و چرا رستاخیزها در تلاش است تا مجموعه ای از ایده های خود را در قالب یک روایت منسجم 148 دقیقه ای به بیننده بقبولاند. به بیان ساده، می توان رستاخیزها را مجموعه ای از ایده های هوشمندانه مبتنی بر ماتریکس دانست که نتوانست نقطه اختتام مناسبی برای رمز و رازهای جهانی ماتریکس باشد. به علاوه قرار بود دنباله رستاخیزهای ماتریکس به بمب باکس آفیس مشهور شود و با فروش بی نظیرش گیشه را از آن خود کند. اما فیلم واچوفسکی حتی نتوانست بودجه ارائه شده از طریق شرکت را به آن بازگرداند. تا امروز، این فیلم چیزی در حدود 152 میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته و حتی نتوانسته بودجه 190 میلیون دلاری صرف شده برای تولیدش را تامین کند که همین امر عدم علاقه مخاطبین به این فیلم را نشان می دهد. نکته مهم دیگر این است که دست اندرکاران رستاخیزها چندان برای جلب توجه و علاقه مردم به تماشای این فیلم در سینماها تلاش نکردند.

چرا رستاخیزها بیشتر از انقلاب ها به فرنچایز ماتریکس ضربه زد؟

در حالی که انقلاب های ماتریکس را می توان بنا به دلایل مختلفی پس از اکران، به عنوان یک دنباله ناامیدکننده در نظر گرفت، اما رستاخیزهای ماتریکس کاملا به عنوان آخرین میخ تابوت ماتریکس قلمداد می شود. در واقع نتیجه گیری و سرانجام هر فیلم، نقش مهمی را در قابل قبول بودن آن ایفا می کند و لااقل، فیلم انقلاب ها سرانجامی منسجم برای سه گانه ماتریکس بود، چراکه فداکاری نئو سبب ایجاد دوره جدیدی از صلح در بین انسان ها و ماشین ها شده بود. در مقابل، در رستاخیزها شاهد بودیم که کاراکترهای کلیدی ماتریکس به روش های مختلفی احیا شدند و دوباره به فیلم بازگشتند، بدون اینکه علت بازگشتشان به فیلم توجیه شود. در حقیقت، سرانجام رستاخیزها همانند نقطه آغازی برای دنباله های بعدی است به جای اینکه سرانجامی برای فیلم انقلاب ها باشد.

در نهایت، رستاخیزها ثابت کرد که تصمیم شرکت برادران وارنر و واچوفسکی برای احیای مجدد این فرنچایز کاملا اشتباه بوده و بهتر بود که انقلاب ها به عنوان سرانجامی برای این فرنچایز در نظر گرفته می شد. البته بازیگران فیلم درست همانند دنباله های قبلی، در نقش خود بهترین عملکرد را داشتند، اما اینکه آیا اشتهای مردم برای مشاهده صحنه های ماتریکس کور شده یا نه موضوع قابل بحثی است که باید به آن بیشتر پرداخته شود. اما در کل شکست رستاخیزها در گیشه به برادران وارنر نشان داد که ماتریکس دیگر از آن محبوبیت سال های دور در بین مخاطبین برخوردار نیست و بهتر است که آن را به حال خود رها کنند.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا رستاخیزها بیش از انقلاب ها به ماتریکس لطمه می زند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا رستاخیزها بیش از انقلاب ها به ماتریکس لطمه می زند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید