چوب حراج بر روی شهر باستانی بارگیلیا در ترکیه

به گزارش وبلاگ مویک، فروش شهر بارگیلیا | selling the ancient city of Bargylia

به گزارش روزنامه های معتبر ترکیه شهر باستانی بارگیلیا با بیش از 2500 سال قدمت به فروش گذاشته شده است. این شهر 133 هزار هکتار وسعت دارد و در حال حاضر مالکیت آن در دست اشخاص است. ساختمان ها و بناهایی که در این شهر باستانی واقع شده اند در لیست میراث حفاظت شده ترکیه به ثبت رسیده اند اما به علت نگهداری نامناسب تبدیل به محل نگهداری حیوانات شده اند. به همین علت برای حفاظت از این شهر و جلوگیری از تخریب آثار تاریخی و تاراج این شهر بوسیله جویندگان گنج و عتیقه تصمیم به فروش شهر بارگیلیا گرفته اند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا از جزییات خبر آگاه شوید.

چوب حراج بر روی شهر باستانی بارگیلیا در ترکیه

ناتوانی مالکان در نگهداری

روزنامه حریت چاپ ترکیه گزارش داده است که شهر باستانی بارگیلیا، در ناحیه اژه و نزدیکی بودروم ترکیه واقع شده است و مالکان آن این منطقه را به قیمت 35 میلیون لیر ترکیه (8 میلیون و پانصد هزار دلار) برای فروش گذاشته اند. حسین اوکپینار یکی از صاحبان این منطقه است که ابراز داشته آن ها توانایی نگهداری از این شهر تاریخی ندارند و از دولت ترکیه درخواست نموده تا آن ها را در این امر کمک کند. فروش شهر بارگیلیا شاید بتواند از فرسایش و تخریب بیشتر آن جلوگیری کند.

در حال حاضر کسانی که برای بازدید از این شهر قدیمی و دیدنی های آن می فرایند با گاوهایی روبرو می شوند که در حال چریدن در میان خرابه ها و بقایایی یک تئاتر قدیمی ، دیوارهای دژ شهر و یا گورستان هستند. مکان هایی که تماما از ارزش تاریخی بالایی برخوردار هستند.

دزدان در کمین آثار باستانی

هیچ اثری از حفاری های باستان شناسی در این شهر دیده نمی گردد و این شهر هدف فعالیت شکارچیان عتیقه واقع شده است که گزارش شده موزائیک هایی مربوط به دوران روم باستان را ربوده اند. تا به امروز افراد زیادی به صورت غیرقانونی برای کشف گنج و کاوش به این منطقه آمده اند که آسیب های جدی به این منطقه رسانده اند. به علت شخصی بودن این شهر از سال های دور علی رغم ارزش و اهمیت بالای آن از نظر باستان شناسی دولت در نگهداری آن نقشی نداشته و حفاظت از آن تماما بر عهده مالکان بوده است که متاسفانه در این امر کاملا ناتوان بوده اند. البته جالب است بدانید که این اولین بار نیست که این شهر برای فروش گذاشته شده است. در سال 2015 یک آگهی منتشر شد که مضمون آن متعلق به یک بنگاه محلی معاملات املاک محلی ابود: یک منطقه باستان شناسی درجه یک، در نزدیکی دریاچه برد هون در نزدیکی روستای بوگازیسی، با چشم انداز کاملی از دریاچه و دریا به فروش می رسد.

البته علی رغم تمام زیبایی ها و ارزشش در آن هنگام در فروش شهر بارگیلیا پیروز نبودند و اینک با گذشت 3 سال مجددا تصمیم به فروش آن گرفته اند؛ این بار 2 میلیون دلار مقرون به صرفه تر از قیمتی که برای آن معین شده بود!

باستان شناسان ترکیه تا به حال بارها از وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه درخواست نموده اند تا بسکمک از سایت های باستانی را از مالکان شاخصی آن ها خریداری کند و برای حفاظت از آن ها کوشش بیشتری به خرج دهند که یکی از موارد اصلی مورد نظر آنها بارگیلیا بوده است ، اما در حال حاضر دولت نمی تواند برای محافظت از این منطقه قدمی بردارد چرا که در ملک شخصی قرار گرفته اند. بسکمک از سازه های باستانی بارگیلیا در حال نابودی هستند و بسکمک دیگر نیز زیر زمین دفن شده اند. صاحبان این منطقه نیز بر این باورند این شهر می تواند نمونه خوبی برای اضافه شدن به زمین های حفاظت شده وزارت فرهنگ دولت ترکیه باشد.

منبع: الی گشت

به "چوب حراج بر روی شهر باستانی بارگیلیا در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چوب حراج بر روی شهر باستانی بارگیلیا در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید