کشف یک کهکشان نو با نگاه تیزبین تلسکوپ هابل، عکس

به گزارش وبلاگ مویک، زومیت نوشت: گروهی از ستاره شناس ها از روشی جالب برای آنالیز کهکشانی کهن استفاده کردند که در تابش خیره کننده اختروش مشتعل مخفی شده بود.

کشف یک کهکشان نو با نگاه تیزبین تلسکوپ هابل، عکس

گروهی از ستاره شناس ها از تلسکوپ فضایی هابل برای کشف کهکشانی 11 میلیارد ساله استفاده کردند. آن ها به جای رصد نور منتشرشده، در پی نور جذب شده به واسطه کهکشان رفتند.

درست همان طورکه لامپ حبابی را براساس نوری می بینیم که منتشر می نماید، ستاره شناس ها هم کهکشان ها را با استفاده از نور ستاره هایشان رصد می نمایند. کهکشان ها امواج نور را در طیف الکترومغناطیسی فراوری می نمایند و تلسکوپ های مختلف می توانند این اجرام کیهانی را در طول موج های مختلف رصد و بدین ترتیب تصویر کاملی از آن ها ایجاد نمایند.

بااین حال، وقتی کهکشانی دقیقاً در مسیر یکسانی با کهکشان درخشان دوردست دیگر واقع شده است، روش دیگری برای رصدهای کهکشانی مطرح می گردد. با عبور نور از کهکشان پس زمینه به سمت کهکشان پیش زمینه، گاز و غبار موجود در کهکشان پیش زمینه بخشی از طول موج های کهکشان پس زمینه را جذب می نماید.

ازآن جاکه عنصرهای شیمیایی نور را در طول موج های مشخصی جذب می نمایند، با آنالیز شکاف در خروجی نور یا طیف منبع پس زمینه می توان نوع جرمی را حدس زد که نور از آن عبور نموده است. به بیان بهتر، براساس شکاف ها نور از طریق شیء پیش زمینه جذب می گردد.

یکی از منابع نور مفید پس زمینه برای روش یادشده اختروش ها هستند. این اجرام بسیار درخشان با سیاه چاله کلان جرمی تقویت می شوند که فواره های ماده و اشعه را با بلعیدن مواد اطراف خود منتشر می نمایند.

گروه کهکشانی موسوم به پنج گانه استفان کهکشانی مخفی دارد که درمقایسه با بقیه در فاصله نزدیک تری به زمین واقع شده است

پژوهشگرها برای یافتن کهکشان های جذب نماینده در ابتدا به اختروش های نسبتاً قرمز نگاه کردند. ازآن جاکه غبار ستاره ای معمولاً نور آبی را جذب می نماید، درصورت وجود کهکشان غبارآلود در پیش زمینه، رنگ اختروش به رنگ قرمز تمایل پیدا می نماید.

پژوهشگرها کهکشان های جذب نماینده متعددی را با تجزیه نور اختروش های سرخ شده رصد کردند؛ اما پس از این کار با وظیفه سختتری روبه رو شدند: شکار نور منتشرشده از خود کهکشان جذب نماینده.

کرم شب تاب دربرابر فانوس کیهانی

اختروش وقتی درست پشت سر کهکشان قرار گرفته باشد، دید ما از کهکشان های پیش زمینه را به علت درخشش زیاد مختل خواهد نمود؛ به گونه ای که نور ترکیبی ستاره های داخل کل کهکشان را هم تحت الشعاع قرار می دهد. به همین علت، رصد کهکشان جذب نماینده ازطریق نور آن مانند کوشش برای تماشا کرم شب تاب درمقابل نور فانوس دریایی از ساحل است. با اینکه این چالش برای بسیاری از افراد سخت است، گروهی از پژوهشگرها توانستند مشکل را رفع نمایند.

متأسفانه دانشمندان هنوز نور متعلق به کهکشان جذب نماینده 11 میلیارد ساله را کاملاً شناسایی ننموده اند؛ ولی الگوهای جذب این جرم نکات مهمی را آشکار کردند. درواقع، داده های به دست آمده از این کهکشان متعلق به زمانی است که تقریبا 3 میلیارد سال از عمر دنیا 13.8 میلیارد ساله ما می گذشت؛ بنابراین کهکشان یادشده نمونه بالغ تری نسبت به راه شیری است.

در واقع دانشمندان با شاخصه های کشف شده در نور گمشده، به نکاتی درباره غبار در کهکشان پیش زمینه پی بردند. به نظر می رسد غبار کهکشان نو به غبارهای رایج راه شیری و کهکشان های همسایه شباهت دارد.

دانشمندان بعلاوه نشان دادند کهکشان یادشده دارای یک همراه درخشان است. کهکشان همراه که به نظر می رسد دارای ستاره های در حال تولد با سرعتی بالا است، به کهکشان جذب نماینده نزدیک است. بنابراین می توان گفت این دو کهکشان احتمالا بخشی از یک گروه کهکشانی مانند گروه محلی باشند که راه شیری هم در آن قرار گرفته است.

پژوهشگرها قرار است رصدهای خود را با ابزارهای دیگری مثل تلسکوپ نوری نوردیک در لا پالما تکرار نمایند و با جستجوی اعضای دیگر گروه کهکشانی یادشده، به نور کهکشان جذب نماینده برسند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "کشف یک کهکشان نو با نگاه تیزبین تلسکوپ هابل، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک کهکشان نو با نگاه تیزبین تلسکوپ هابل، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید