آثار جوانان خوشنویس به موزه های خارج از کشور می رود

به گزارش وبلاگ مویک، یک استاد خوشنویسی می گوید: هرچند در بازارهای جهانی صندلی خوبی پیدا نموده ایم اما از این نظر که آثار جوانان این مرز و بوم به موزه های خارج از کشور می رود جای تاسف است.

آثار جوانان خوشنویس به موزه های خارج از کشور می رود

به گزارش وبلاگ مویک، یدالله کابلی، استاد خوشنویسی گفت: زیربنای هنر خوشنویسی همیشه شعر و ادب و فضیلت و عرفان بوده است. خوشنویسی به نام هنر ملی و دیرینه نقش مهمی در زندگی ما ایرانی ها دارد. از نوشتن روزمره گرفته تا نوشتن هنری همیشه با آن سر و کار داریم. خانواده هایی که در خارج از کشور هستند متوجه هستند که خوشنویسی هنر زیبا، معنوی و ریشه ای نیاکان ما است این توجه را دارند که وقت با بچه های خود فارسی حرف می زنند چیزی به نام خط فارسی را هم باید به آن ها یاد بدهند. آن ها در دوران عظیمسالی این احتیاج را حس می نمایند و حسرت می خورند که چرا در سنین کوچک تر خط فارسی را پی نگرفتند.

او درباره قدمت خوشنویسی در کشور توضیح داد: هنر خوشنویسی را باید به نام هنری دیرینه که بیش از 1400 سال قدمت دارد دانست؛ این هنر رسالتی دارد که باعث شده در حفظ مفاهیم سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نقش موثری ایفا نماید. آثار هنرمندان ایرانی در موزه های معتبر دنیا به نام هنر معتبر ایرانی وجود دارد و جایی نیست که نام ایرانی باشد ولی هنر خوشنویسی نباشد.

کابلی که مهمان برنامه شب نشینی بود، اضافه نمود: این آثار در موزه های خارج از کشور به شکل کتاب آرایه های معجز گونه و کتیبه های موجود در ابنیه های تاریخی و اسلامی دارد ریشه در جان و سرشت مردم ایران دارد و هرجا رفته اند آن را با خود برده اند و بسیاری از خانواده ها با دقت و توجه به این هنر نگاه می نمایند. در همه استان های فرهنگی امریکا اروپا و آسیا نمایشگاه داشتم و می دیدم که چقدر خانه های ایرانی به این تابلوهای خوشنویسی مزین شده است و این ارتباط خانواده های ایرانی روی فرزندان هم تاثیر می گذارد.

وی بیان نمود: هنر خوشنویسی در کشورهای اسلامی با نام خوشنویسی و در کشورهای اروپایی به نام کالیگرافی شناخته می گردد و در همه کشورها از اعتبار یکسانی برخوردار است اما ایران به نام سرزمینی که محل پیدایش 7 قلم خوشنویسی متعبر و ارزشمند بوده مظهر خوشنویسی دنیا محسوب می گردد. در موزه های خوشنویسی دنیا که سفر کنیم می بینیم که حتی در کشورهای امریکایی آثار بسیاری از خط های دوره صفویه وجود دارد. در مصر مجموعه آثار ایران 760 صفحه است اگر در هر صفحه 3 اثر معرفی شده باشد 2000 اثر ایرانی در این مجموعه معرفی شده است در شبه جزیره هند 17 هزار جلد کتاب خوشنویسی وجود دارد این عظمت و گستره را در هیچ کشوری شاهد نیستیم علت آن این است که خوشنویسی ایرانی همیشه با شعر و ادب و فضیلت آمیخته بوده و با معنا همراه بوده است خوشنویسان هم اهل معنا بوده اند و خودشان گاهی شعر می ساخته اند و می نوشته اند.

این هنرمند خوشنویس ایرانی اظهار کرد: هنرمندان خوشنویسی در ایران مثل خورشیدهایی در قله های درخشان طلوع کردند و غروبی نداشتند و باعث شدند این خط همیشه تاریخ مانا باشد. کار عملی خوشنویسان عظیم تبدیل به گنجینه های بسیار گرانقدر شده است که در موزه های سراسر دنیا یافت می گردد. در یک نمایشگاه بین المللی که حضور یافتم از 56 کشور آمده بودند و صندلی خوشنویسی ایران را به وضوح می دیدم که قابل قیاس است. همین امروز هم در انجمن خوشنویسان ایران که میراث دار این هنر دیرینه هستیم علاوه بر اساتید مجرب، جوانانی را داریم که به قدری رشد نموده اند که صندلیشان در این هنر معادل دوره های عظیم و آثار فاخر است. یک جوان 25 ساله آثارش از سن خودش بیشتر رشد نموده و می تواند در جشنواره های دنیای بدرخشد. در سال 98 که جشنواره عظیم خوشنویسی بود 25 درصد جوایز را ایرانیان بردند.

کابلی گفت: در داخل کشور کم توجهی ها به نسل جوان وجود داشته است که باعث شده جوانان آثارشان را برای بیرون از مرزهای کشور فراوری نمایند؛ درست است که به این وسیله در بازارهای دنیای صندلی خوبی پیدا نموده ایم اما از این نظر که آثار جوانان این مرز و بوم به موزه های خارج از کشور می رود جای تاسف است.

وی توضیح داد: به طور کلی فضای فرهنگی هنری با کسادی و کم عنایتی به نسل جوان رو به رو است؛ از سیاست های کلان باید گله کرد البته جوانان بدون منت کار می نمایند و به ذات پاک و هوش و غرور خود نگاه می نمایند اما اگر تشویق ها و توجه ها بیشتر باشد هنرمند هم انگیزه بیشتری می گیرد. در دنیای هنر چیزی که موجب استمرار هنر می گردد اثری است که نبوغ در آن باشد نه کپی کردن. جوانان در عرصه هنر خوشنویسی صاحب نبوغ هستند و میانگین سن نبوغ جوانان ما در 30 سالگی است.

استاد خوشنویس کشور درباره شیوه تمییز دادن آثار استادان خوشنویسی مختلف از همدیگر بیان نمود: حرف نون چون دو دور در قسمت شروع و خاتمه دارد و نقطه در وسط دور قرار می گیرد همان دور را بعضی از اساتید کم و زیاد می نمایند و این تفاوت خط اساتید را معین می نماید. وقتی کسی برای خودش سبک ایجاد کرد و از اساتیدش تقلید نکرد می توان آن را از دیگر خط ها تشخیص داد.

برنامه شب نشینی از دوشنبه تا آدینه هر هفته ساعت 23:30 به وقت تهران و 21 به وقت وین بر روی آنتن شبکه دنیای جام جم می رود.

محمد سلوکی و عبدالرضا امیراحمدی مجریانی هستند که هر کدام در شب های مختلف برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا شب نشینی را اجرا می نمایند و تهیه نمایندگان این برنامه هم کاوه امیری جاوید و یوسف بچاری هستند. اطلاعات بیشتر درباره شب نشینی و مهمان های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini.irani بارگذاری می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آثار جوانان خوشنویس به موزه های خارج از کشور می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار جوانان خوشنویس به موزه های خارج از کشور می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید