تجربە بازطراحی هویت بصری خبرگزاری فارس نقد و بررسی شد
به گزارش وبلاگ مویک، نشست نوسازی نشان؛ الزامات و اقتضائات با حضور علی حیاتی، مدیر کارگاه سه در چهار، پوریا اسراری، از مجریان بازطراحی هویت بصری فارس، صادق جمالی و محمدجواد حسنلو به عنوان منتقد در حوزه هنری برگزار گشت.
به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ مویک، مسئولان خبرگزاری فارس در سال های اخیر تصمیم گرفتند تحولاتی در مجموعه شان ایجاد کنند. این تصمیم هم اکنون در قالب نشان در معرض دید مخاطبان خبرگزاری مذکور قرار گرفته است. اخیرآ طراحی هویت بصری تازه خبرگزاری فارس مورد برخی نقدها قرار گرفت. به این بهانه امروز نشست برخط نوسازی نشان؛ الزامات و اقتضائات با نگاهی به تجربە بازطراحی هویت بصری خبرگزاری فارس از طریق کارگاه هنری سه در چهار برگزار گشت.
علی حیاتی، مدیر کارگاه سه در چهار در ابتدای این نشست گفت: واقعیت این است که من فکر می کنم جلساتی از این دست برای صنف خودمان می تواند خیلی مفید باشد. عزیزانی که در مدیریت خبرگزاری فارس بودند تیم طراحی سه در چهار را می شناختند و برای پروژه کوچکتری به سراغ ما آمده بودند، اما ما در فرایند کار با خلأ هایی روبرو شدیم و در قالب یک جلسه به مسئولان مجموعه پیشنهاد دادیم که وارد عرصه بازطراحی هویت بصری خبرگزاری شان شوند. آن ها در نهایت پذیرفتند که وارد کار شوند. ما وارد فاز طراحی شدیم و اینکه پروژه با رونمایی از لوگوی فارس معرفی گشت، برای مخاطب اعوجاج دید درست کرد. این در صورتی است که پروژه ما برای بازتعریف هویت بصری خبرگزاری فارس منحصر به لوگوی آن خبرگزاری نبود و کل پروژه 8 ماه طول کشید.
صادق جمالی، طراح، گرافیست و منتقد هنری در بخش دیگری از نشست برخط نوسازی نشان، الزامات و اقتضائات با نگاهی به تجربە بازطراحی هویت بصری خبرگزاری فارس گفت: در ابتدا امیدوارم چینش معناداری که در پوستر این جلسه دیده می شود، کمک کند که تحولی در زمینه نقد آثار گرافیکی و تجسمی ایجاد شود. نقد گرافیک با نقد سایر مقولات و آثار هنری تفاوت دارد و آن تعلق منتقد به شاخه هنری است. آثار منتقد ادبی چندان وابسته به سفارش ها نیست و این به صادقانه بودن نقد او می انجامد. این در صورتی است که ادبیات نقد در حوزه گرافیک به تمجید یا بدخواهی و بدگویی منجر می شود. من در اینجا امیدوارم که برگزاری جلسه ما به انتقاد درست از آثار گرافیکی بینجامد.
وی اضافه کرد: من می خواهم بدانم فرآیند سفارش پروژه مذکور به درستی اجرا شده است و آیا موضوع اجرای آن می توانست به یک مسابقه تبدیل شود یا به عنوان پروژه ای مشترک اجرا شود؟
محمد جواد حسنلو، طراح، گرافیست و منتقد هنری نیز گفت: ادبیات نقد دیزاین در کشور ما آموزش داده نمی شود و افراد انگشت شماری در این زمینه در نشریات تخصصی قلم می زنند. برخی از منتقدان آثار گرافیکی ناراحت هستند که چرا خودشان کار کیفی انجام نداده اند، آن ها سعی می کنند آثار گرافیکی را نقد نکنند. برخی دیگر که دانش نقد آثار گرافیکی را ندارند، سعی می کنند آثار گرافیکی را استهزا کنند.
جمالی گفت: به نظر من طرح نشان تازه خبرگزاری فارس واقعاً طرحی معمولی است، زیرا دیزاین سرانجام ندارد، ولی انصافا یک نقطه ای وجود دارد که با رسیدن به آن تصور می شود حق مطلب ادا شده است. شما داده ای از نشان قبلی خبرگزاری فارس را زمینه اولیه کارتان در نظر گرفته اید و روی آن کار کرده اید، اما نشان اولیه فارس نمایی از یک شمع است. چه باعث شده است که ما برای آن یک دیزاین تازه داشته باشیم؟
حیاتی جواب داد: طرح ما معمولی است و چشم گیر نیست. من لوگوی فارس را در میان 20 لوگوی برتر طراحی شده از طریق اعضای گروه سه در چهار نمی گذارم، اما مطمئنم که در حل مسئله سفارش دهنده پیروز بوده است. این لوگو شباهتی به لوگوی سایر مجموعه های انقلابی ندارد.
پوریا اسراری از مجریان بازطراحی هویت بصری خبرگزاری فارس گفت: دیزاین، فرآیند است و فرآیند مسابقه پذیر نیست. دیزاین سعی می کند مسئله سفارش دهنده را حل نماید. با توجه به تعریفی که از دیزاین ارائه دادم بهتر است ما در نقد یک لوگو به کل قطعات پازل نگاه کنیم و ببینیم آیا کار می توانست نسبت به آنچه که هست، تکمیل تر شود یا نه؟
حیاتی ادامه داد: ما در پروژه دیزاین در یک چهارچوب مشخص کار می کنیم پس در نقد نتیجه آن باید بدانیم که مؤلفه های محدودکننده چه بوده اند.
اسراری در ادامه صحبت های حیاتی گفت: ما در مجموعه سه در چهار تلاش می کنیم که مسائل سفارش دهنده را با دیزاین حل کنیم، بنابراین در ابتدای راه ابهامات را روشن می کنیم. ما به مدیران خبرگزاری فارس گفتیم شما در فرایند تحول و بازتعریف مجموعه تان قرار گرفته اید بنابراین لباس مجموعه نیز باید تغییر کند. سپس به آن ها خاطرنشان کردیم که حاضریم لباس تازهی را برای خبرگزاری فارس طراحی کرده و بدوزیم.
حسنلو که در یادداشتی به انتزاعی شدن لوگوی تازه خبرگزاری فارس اشاره کرده بود و نوشته بود این کار باعث شده است که نشان مذکور به سایر لوگو ها شباهت داشته باشد، گفت:ما چهره هر فرد را به عنوان نشانی از آن فرد به فکر می سپاریم و مخاطب نیز در ابتدا دیزاین و لوگوی خبرگزاری ها را می بیند. شیوه ارائه نشان تازه خبرگزاری فارس از طرف خبرگزاری مذکور، شیوه خوبی نبود.
نشانی که طراحی شده، نشانی معمولی است و به سمت انتزاعی سازی حرکت کرده است، بنابراین در عناصر اولیه خود به نتیجه مطلوب نرسیده است. پروژه مذکور باید لوگوی پیشین خبرگزاری فارس را بازتعریف می کرد و در عین حال هویت کاری خبرگزاری مذکور را یادآوری کند.
جمالی گفت: لازم نیست که ما در بازتعریف یک هویت بصری به نشان قبلی پایبند باشیم.
حیاتی جواب داد: مسئولان مجموعه سفارش دهنده در بازتعریف هویت بصری شان چهارچوب هایی را برای طراحان تعریف و مشخص می کنند. به نظر من در چنین شرایطی باید به نظر سفارش دهنده احترام گذاشت، زیرا او مسائلی دارد که من نباید ادعا کنم آن مسائل را درک می کنم.
حسنلو گفت: به نظرم آقای حیاتی جایگاه طراح گرافیک را به مجری تقلیل می دهد. این در صورتی است که طراح گرافیک باید در مقام مشاور برند ظاهر شود.
حیاتی جواب داد: من از الزامات خبرگزاری ها و مجموعه های سفارش دهنده اطلاع ندارم و نمی توانم در زمینه چهارچوب ها نظری بدهم، اما می توانم درباره ظاهر بصری نشان مشورت هایی ارائه دهم. طراحان ما در آینده با این مسئله روبرو خواهند شد که آواتار لوگوی طراحی و اجرا شده در فضای مجازی چگونه خواهد بود. ما در لوگوی خبرگزاری فارس به این موضوع توجه کرده ایم و می دانیم که اندازه پیروزیت کارمان در زمینه برقراری ارتباط با مخاطب در آینده مشخص می شود.
جمالی گفت: طراح باید پیش بینی از آینده کارش داشته باشد.
حیاتی پرسید: لوگوی خوب از نظر منتقدان ما چیست؟
حسنلو گفت: ما در لوگوی تازه خبرگزاری فارس هیچ بازی فرمی نمی بینیم که به عنوان بازی فرمی مختص به خبرگزاری فارس شناخته شود، البته من توسعه و تعمیم پذیری این نشان را به عنوان یک اقدام مثبت می بینم.
حیاتی پاسخ داد: من هم اکنون پاسخی برای حرف آقای حسنلو ندارم و به نظر برای پاسخگویی به آن باید کمی صبر کرد، اما به نظرم لزومی ندارد که یک لوگو گویای کارکرد مجموعه ای که برایش طراحی شده است، باشد.
جمالی نحوه برخورد گروه سه در چهار با پروژه بازتعریف نشان خبرگزاری فارس را زیر سؤال برد و گفت: ما در طراحی لوگوی مجموعه های حکومتی دچار نوعی انحصار می شویم و رانتی در حال شکل گیری است. ما در راستا طراحی برای مجموعه هایی که طراحی رکنشان است، با نوعی جهل روبرویم. آیا ممکن نبود که چند طراح با چهارچوب های موجود خروجی های مختلفی داشته باشند؟ ما در حقیقت یک خانه طراحان انقلاب اسلامی می خواهیم.
حیاتی با تأیید صحبت جمالی در خصوص لزوم وجود خانه طراحان انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: ما صنف طراحان گرافیک هم نداریم، زیرا اتحادی میانمان وجود ندارد.
منبع: خبرگزاری دانشجو