ثبت حمام قدیمی روستای یاری سفلی در لیست آثار ملی کشور به عنوان بنای واجد ارزش

به گزارش وبلاگ مویک، ایسنا/ براساس خبرهای واصله، ثبت حمام قدیمی روستای یاری سفلی در لیست آثار ملی کشور به عنوان بنای واجد ارزش صورت پذیرفت.

ثبت حمام قدیمی روستای یاری سفلی در لیست آثار ملی کشور به عنوان بنای واجد ارزش

کامران اکبری شایگان، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اسدآباد اظهار کرد: حمام یاری سفلی مربوط به اوایل دوران قاجاریه به عنوان آخرین حمام فعال شهرستان اسدآباد بشمار می رود که تا سال 94 فعال بوده و اهالی این روستا از آن استفاده داشته اند.

وی با اشاره به بازسازی و بازسازی اضطراری این بنای قدیمی در سال گذشته اضافه نمود: در سال گذشته نسبت بازسازی و بازسازی اضطراری این حمام قدیمی شامل عملیات خاکبرداری پشت بام حمام به منظور سبک سازی سقف، پالومه و عایق کاری پشت بام برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به سقف، نصب نورگیرهای نو حمام و نیز اندود و بندکشی بدنه بیرونی بنا و بازسازی قسمت تخریب شده پشت بام راهرو ورودی بنا و علاوه بر آن جمع آوری آبهای سطحی اطراف حمام با اعتباری افزون بر 150 میلیون تومان اقدام شد.

اکبری شایگان با اشاره به پیشرفت فیزیکی 40 درصدی بازسازی حمام یاری سفلی اظهار داشت: در حال حاضر فضای بیرونی این حمام قدیمی بازسازی و بازسازی اضطراری شده و تنها بازسازی داخلی آن به جای مانده است که با تخصیص اعتبار مورد احتیاج ادامه مابقی بازسازی و بازسازی اضطراری نیز انجام خواهد شد. با اتمام و تکمیل صددرصدی بازسازی و بازسازی بنا، این حمام قدیمی به عنوان فرهنگسرا یا کتابخانه روستا مورد استفاده قرار می گیرد.

وی یادآور شد: شهرستان اسدآباد علاوه بر حمام قدیمی یاری سفلی دارای دو حمام قدیمی دیگر شامل حمام نیلوفر در شهر اسدآباد و حمام قدیمی در شهر آجین بوده که اولی مربوط به دوران صفویه از سالها پیش ثبت لیست آثار ملی کشور شده و دومی متعلق به دوران قاجاریه، برای پیگیری ثبت در لیست آثار ملی کشور دارای بعضی نواقص بود که خوشبختانه این نواقص مرتفع شده و ثبت آن در دست پیگیری است.

منبع: همگردی

به "ثبت حمام قدیمی روستای یاری سفلی در لیست آثار ملی کشور به عنوان بنای واجد ارزش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت حمام قدیمی روستای یاری سفلی در لیست آثار ملی کشور به عنوان بنای واجد ارزش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید