دانش نظری در کنار مهارت حرفه ای دانش آموز را با دنیای واقعی کار آشنا می نماید

به گزارش وبلاگ مویک، تهران (پانا) - عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همواره نظام های آموزشی دغدغه شغل بعد از تحصیل دانش آموزان را دارند، مطرح نمود که دانش نظری در کنار مهارت حرفه ای، دانش آموز را با دنیای واقعی کار آشنا می نماید.

دانش نظری در کنار مهارت حرفه ای دانش آموز را با دنیای واقعی کار آشنا می نماید

روح اله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پانا درباره ارتباط میان کار و آموزش گفت: ارتباط این دو جزء بزرگ ترین مسئله هایی است که از اولین سال های توسعه صنعتی در امریکا و اروپا وجود داشته و تا به امروز هم ادامه دارد. در طول دهه های اخیر متناسب با شرایط مالی راهکارهای مختلفی برای برقراری این ارتباط ابداع شده است.

ارتباط آموزش و کار چالش اصلی همه نظام های آموزشی است

عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار کرد: این موضوع فقط به کشورهای پیشرفته تعلق ندارد بلکه به عنوان چالش اصلی نظام های آموزشی کشورهای درحال توسعه نیز عنوان می گردد. پاسخگوئی به نیازهای محیط کار از دغدغه های اساسی همه نظام های آموزشی است. سرعت تحولات و تغییرات فناوری، شیوه های فراوری و نوع محصولات عرضه شده در بازار اهمیت این ارتباط را بیشتر نموده است.

فلسفه وجودی مراکز فنی و حرفه ای چیست؟

ایزدخواه با اشاره به اینکه باید برنامه­ های درسی و شیوه­ های مهارت آموزی به گونه ای باشد که هنرجویان پس از فراغت از تحصیل به راحتی وارد بازار کار شوند، اظهار کرد: یکی از جنبه­ های مهم رویکرد آماده سازی دانش آموزان برای زمینه های شغل عام مسئله رابطه بین کار و آموزش است و فلسفه وجودی مراکز فنی و حرفه ای هم از همین جا نشات گرفته است.

وی اضافه کرد: آنچه تحت عنوان از مدرسه به کار در ادبیات آموزشی به ویژه در امریکا مطرح شده است درواقع نهضت اصلاح طلبانه ای است که نه فقط در آموزش فنی و حرفه ­ای بلکه در آموزش متوسطه عمومی موردتوجه قرار گرفته است و هدف­ آن تلفیق یادگیری نظری و عملی و ارتباط آموزش متوسطه با آموزش بعد از متوسطه است.

دانش نظری در کنار مهارت حرفه ای دانش آموز را با دنیای واقعی کار آشنا می نماید

ایزدخواه بیان کرد: فعالیت های یادگیری کار محور برای دانش آموزان فرصتی را فراهم می نماید که طی آن دانش نظری و مهارت حرفه ­ای را همراه هم برای حل مسائل دنیا واقعی به کار ببرند. ارتباط آموزش با دنیای کار، دانش آموزان را در شرایط دنیای واقعی قرار می دهد و فرصت اکتشاف در شرایط واقعی را برای آن ها فراهم می سازد.

ایزدخواه گفت: یکی از دغدغه هایی که همیشه مربیان و دانش آموزان به ویژه در دوره­ های فنی و حرفه­ ای دارند، مسئله ادامه تحصیل بعد از آموزش متوسطه است. گرایش شدید دانش آموزان و اولیا آن ها به رفتن به دانشگاه و تقاضای بالای شرکت در کنکور دانشگاه ها اعم از دولتی، آزاد و غیرانتفاعی در ایران این دغدغه را بیشتر آشکار می نماید. شاید یکی از دلایل عدم استقبال دانش آموزان و اولیا آن ها از آموزش های فنی و حرفه ­ای در مقایسه با آموزش های نظری، شانس کمتر فارغ التحصیلان این آموزش ها برای ورود به دانشگاه­ ها است.

وی اضافه کرد: یکی از جنبه هایی که در رویکرد آماده سازی دانش آموزان برای زمینه های شغلی به آن توجه می گردد، این است که امکان انتخاب دانش آموزان برای رفتن به دانشگاه و کار وجود داشته باشد. به همین علت، ادامه تحصیل و کسب مهارت های سطح بالاتر در دوره های بعد از متوسطه از مواردی است که همیشه بر آن تأکید شده است.

آموزش فنی و حرفه ای باید مادام العمر باشد

ایزدخواه گفت: یک سؤال دائمی برای آموزش فنی و حرفه ­ای وجود دارد و این است که برنامه های دوره متوسطه و بعد از آن باید بر چه چیزی تأکید داشته باشند. این تأکید ممکن است بر یک شغل یا حرفه خاص، بر خوشه ای از حرفه ها، یا بر کار به مفهوم کلی یا بر مهارت های کلی زندگی باشد.

وی اضافه کرد: آموزش فنی و حرفه ­ای یک تحصیل مداوم و بی سرانجام است، و تکنیسین ها باید همیشه با فناوری پیشرفته بی سرانجام همگام شوند. بنابراین، به آموزش فنی و حرفه ای باید به مثابه آموزش مادام العمر نگاه گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "دانش نظری در کنار مهارت حرفه ای دانش آموز را با دنیای واقعی کار آشنا می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش نظری در کنار مهارت حرفه ای دانش آموز را با دنیای واقعی کار آشنا می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید