طرز تهیه رنگینک با خرمای له شده، خوشمزه و به سبک جنوبی

به گزارش وبلاگ مویک، رنگینک یک دسر خوشمزه و شیرین است که در فصل های پاییز و زمستان با خرمای له شده جنوبی می توان درست کرد. رنگینک که ریشه آن به شهرهای جنوبی مانند آبادان برمی شود به علت ترکیب شدن با گردو سرشار از انرژی است. جنوبی های مهمان نواز این دسر خوشمزه را در وعده های سحری و افطار می خورند تا در طولانی مدت احساس سیری مضاعف داشته باشند. شما هم مانند بیشتر جنوبی ها می توانید بعد از خورد غذاهایی با طبع سرد مثل ماهی آن را بخورید تا با افت فشار روبرو نشوید. اگر در پی یک دسر خوشمزه برای پذیرایی از عزیزان تان در ماه رمضان هستید می توانید طرز تهیه رنگینک با خرمای له شده را در ادامه بخوانید.

طرز تهیه رنگینک با خرمای له شده، خوشمزه و به سبک جنوبی

مواد لازم برای تهیه رنگینک با خرمای له شده

  • خرما 500 گرم
  • آرد همه منظوره دو فنجان
  • کره بدون نمک یک فنجان
  • گردو خردشده یک دوم فنجان
  • پودرقند سه قاشق غذاخوری
  • دارچین یک دوم قاشق چای خوری
  • هل یک چهارم قاشق چای خوری
  • پسته خردشده سه قاشق غذاخوری
  • پودر زنجبیل یک قاشق چای خوری

طرز تهیه رنگینک با خرمای له شده

1. خرما و گردو را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه رنگینک با خرمای له شده باید هسته خرماهای گفته شده را خارج کنید. خرماها را خوب بشویید و داخل یک آبکش بریزید تا آب آن ها گرفته گردد. جنوبی ها برای تهیه این دسر خوشمزه از خرمای کبکاب و شیره ای استفاده می نمایند در صورت در دسترس نبودن این خرماها و استفاده از مدلی دیگر، حتما پوست آن ها را بگیرید تا زیر دهان حس نگردد. خرما را با یاری غذاساز له و گردو را هم کمی ریز خرد کنید. پودینگ شکلاتی یک دسر ساده و آسان مانند رنگینک برای افطار می تواند باشد، آن را درست کنید.

2. آرد را تفت دهید

در دومین مرحله از طرز تهیه رنگینک با خرمای له شده یک تابه میانه انتخاب کنید و آن را روی حرارت میانه گاز قرار دهید. آرد گفته شده را داخل تابه بریزید و برای 30 دقیقه با حرات بسیار کم تفت دهید. آرد را با حرات کم تا جایی تفت دهید که بوی خامی آن گرفته گردد. شما در این مرحله می توانید دو قاشق پودر قند به رنگینک اضافه کنید تا شیرین تر گردد. اضافه کردن پودر قند اختیاری است چراکه رنگینک شیرینی اش را از خرما می گیرد. اگر به خرما علاقه دارید حتما در وعده صبحانه تان املت خرما را امتحان کنید.

3. دیگر مواد را اضافه کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه رنگینک با خرمای له شده به سراغ پودر هل، دارچین و زنجبیل بروید تا آن ها را با یکدیگر الک کنید. بعد از الک کردن، آن ها را به همراه کره به تابه اضافه نموده و هم بزنید. با آب شدن کره، روغن را اضافه و خوب مواد را هم بزنید. از آن جا که جنس آرد ها با یکدیگر فرق دارد باید روغن را کم کم اضافه کنید. برخی از آردها کم تر و برخی دیگر روغن بیشتری به خود می گیرند. مواد داخل تابه را حدود 20 دقیقه با شعله کم هم بزنید تا به رنگ دلخواه تان دربیاید. حالت مواد تابه باید کمی رو به سفتی باشد تا بتوانید آن را خاموش کنید. کمی زمان دهید تا مایه رنگینک از حرارت بیفتد. برای وعده افطاری تان از درست کردن زولبیا با آرد گندم غافل نشوید.

4. رنگینک را درست کنید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه رنگینک با خرمای له شده ، یک ظرف مناسب انتخاب و دو قاشق از مواد را ته ظرف پهن کنید. مخلوط گردو خرمای له شده را به صورت فشرده روی مواد بگذارید. کل مواد را روی خرمای له شده کامل پهن کنید. شما این رنگینک خوشمزه و مقوی را می توانید به دو صورت ولرم و خنک میل کنید. در کنار این دسر خوشمزه حتما حلوا گردویی را هم درست کنید و در وعده افطاری از خوردن آن لذت ببرید.

نکات تکمیلی پخت رنگینک

رنگینک یک دسر خوشمزه محسوب می گردد که به علت مقوی بودن در کنار فرنی و شله زرد بیشتر در وعده های افطاری مصرف می گردد. نکات گفته شده در ادامه شما را در پخت این دسر خوشمزه یاری خواهد نمود.

استفاده از خرما در تهیه رنگینک جنوبی

خرمای مضافتی، کبکاب و شیره ای برترین خرماهایی هستند که در طرز تهیه رنگینک می توانید از آن ها بهره ببرید. این خرماها علاوه بر بافت نرم و شیره ای، طعم فوق العاده ای هم به دسرتان می دهد که خوشمزگی آن را دوبرابر می نماید. دقت داشته باشید که استفاده از خرمای تازه تاثیر زیادی در بافت، طعم، رنگ و عطر آن دارد. خرما با وجود ویتامین های K، B، A و مواد معدنی سرشار از مواد مغذی و انرژی است که اثربخشی آن را چندبرابر می نماید. با توجه به علاقه مندی تان به خرما احتمالا خواندن مطلب خواص قهوه خرما باید برایتان جالب باشد.

تهیه رنگینک مجلسی

در طرز تهیه رنگینک مجلسی باید مراحل بالا را کامل پیش ببرید از آن جا که می خواهید آن را به صورت قالبی بیرون بیاورید پس از روغن مایع استفاده نکنید تنها در صورت سفت و خشک بودن موادتان، دو قاشق روغن مایع به آن اضافه کنید تا مخلوط رنگینک روان گردد. حال شما به یک قالب سیلیکونی احتیاج دارید پس داخل هر یک از قالب ها برای زیبایی میزانی خلال پسته بگذارید در ادامه یک قاشق مرباخوری از مواد را داخل قالب بریزید و بعد خرما و گردو را روی آن فشار دهید. مخلوطی از آرد و روغن را روی آن بریزد و صاف کنید. قالب رنگینک را چند بار روی زمین بزنید تا حباب های اضافه آن گرفته گردد. بعد از چند ساعت ان را از قالب خارج و با پودرنارگیل تزئین کنید. با در اختیار داشتن گردو می توانید مربا گردو را هم برای عزیزان خود درست کنید.

استفاده از روغن در تهیه رنگینک جنوبی

روغن جامد یا کره برترین گزینه در طرز تهیه رنگینک با خرمای له می تواند باشد. اگر روغن مایع را جایگزین روغن جامد کردید باید به نسبت از کره هم بهره ببرید. برای خوش عطر و خوشمزه تر شدن این دسر از روغن کرمانشاهی یا کره حیوانی هم می توانید بهره ببرید. اگر خواستار رنگینک چرب تری هستید باید میزان کره استفاده شده را به 250 گرم افزایش دهید. کنار دسر جنوبی خوشمزه تان قلیه ماهی جنوبی هم می توانید درست کنید.

استفاده از آرد در تهیه رنگینک

آرد همه منظوره، آرد گندم و آرد نخودچی برای تهیه این دسر خوشمزه برترین گزینه هستند. رنگینک تهیه شده با آرد نخودچی مناسب بچه ها و افراد میان سال است، از سویی دیگر آرد گندم نسبت به دیگر آردها زودتر تغییر رنگ می دهد. مهم ترین نکته در استفاده از آرد، نحوه تفت دادن آن است چرا که حرارت باید بسیار کم باشد تا آرد نسوزد و طعم آن تلخ نگردد. پیشنهاد ما به شما درست کردن زولبیا با نشاسته ذرت است که باید آن را حتما در وعده های افطاری امتحان کنید.

خواص رنگینک

رنگینک به علت استفاده از خرما و گردو کالری نسبتا بالایی دارد که سطح انرژی بدن را به صورت چشم گیری افزایش می دهد. با توجه به انرژی و کالری بالای این دسر، آن را می توان مناسب افراد کم توان، ضعیف و بی انرژی دانست. از سویی دیگر افراد مبتلا به سو ءتغذیه، کمبودوزن و بچه ها در حال رشد می توانند آن را در میان وعده های خود مصرف نمایند. اگر علاقه مند به غذاهای جنوبی هستید از خورش بامیه جنوبی غافل نشوید.

تزئین رنگینک جنوبی

تزئین رنگینک با توجه به سلیقه هر فر می تواند متفاوت باشد اما شما در روشی ساده می توانید کمی پودرقند روی آن الک کنید. با یاری پودردارچین خطوطی روی آن بیاندازید در نهایت با خلال پسته و پودرنارگیل اطراف آن را به دلخواه تزئین کنید. برای تزئین رنگینک مجلسی از شابلون هم می توانید بهره ببرید. شما به جای خرمای له شده می توانید گردو را خرد نموده و وسط خرما بگذارید. دسر بلالیت یکی دیگر از دسرهای خوشمزه جنوبی است که درست کردن آن را بهتان پیشنهاد می کنیم.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه رنگینک با خرمای له شده، خوشمزه و به سبک جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه رنگینک با خرمای له شده، خوشمزه و به سبک جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید