فرونشست زمین در میدان تاریخی نقش جهان اصفهان دیده شد

به گزارش وبلاگ مویک، استاد گروه مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: بر اساس اطلس موجود و مربوط، فرونشست زمین در نقاطی از کلانشهر اصفهان از جمله میدان تاریخی نقش جهان دیده می شود.

فرونشست زمین در میدان تاریخی نقش جهان اصفهان دیده شد

وبلاگ مویک - فرونشست زمین (land subsidence) از مسائلی است که در اثر برداشت بی رویه آب های زیرزمینی اتفاق می افتد. چندی پیش مدیر سازمان نقشه برداری از خطر فرونشست چند فرودگاه و بنای تاریخی مهم کشور خبر داد و گفت: فرودگاه سمنان با نرخ سالانه 10سانتی متر در حال نشست است. دور تا دور دریاچه ارومیه فرونشست رخ داده است. اگر به گزارش ما ساله 80 نگاه کنید اصفهان فرونشست آن چنانی نداشت، متاسفانه اکنون به دلیل برداشت زیاد آب های زمینی اصفهان با نرخ 17 سانتی متر فرونشست می کند. این شرایط در حال رسیدن به مناطق تاریخی مثل سی و سه پل، میدان امام و … هم است.

وی افزود: میزان فرونشست در مردشت که جنوب تخت جمشید است در برخی نقاط به حدود 40 سانتی متر می رسد. البته نقاط کمی چنین شرایطی دارند اما در رابطه با نرخ فرونشست بالای 30 سانتی متر مناطق زیادی در مردشت چنین شرایطی دارند. خود شهر مردشت و حتی خود شهر شیراز هم درگیر این ماجرا هستند. نرخ فرونشست در شهر شیراز حدود 1 یا 2 سانتی متر است اما وقتی مناطق شهری درگیر می شوند باید منتظر وقوع حوادث خطرناکی در آن باشیم. شاید حفره هایی که در دشت ها ایجاد می شود خطری نداشته باشد اما در مناطق شهری این موضوع می تواند خطرناک باشد به این دلیل که مردم می توانند در معرض خطر باشند.

علی یوسفی استاد گروه مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان حالا چند ماه پس از این اظهارات فرونشست در میدان تاریخی نقش جهان را تایید کرده است. علی یوسفی در نشست دوم دهمین همایش نکوداشت اصفهان با موضوع بهبود حکمرانی آب در حوزه زاینده رود در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی گفته است: بر اساس اطلس موجود و مربوط، فرونشست زمین در نقاطی از کلانشهر اصفهان از جمله میدان تاریخی نقش جهان دیده می شود.

وی با بیان اینکه در جوار دانشگاه صنعتی و دشت مهیار به ترتیب 6 و 12.5 متر فرونشست زمین داشتیم اضافه کرده است: منطقه تحت تاثیر فرونشست زمین شامل محدوده مشترک شهرستان های خمینی شهر، شاهین شهر، برخوار،فلاورجان، اصفهان، لنجان و نجف آباد با وسعت تقریبی هزار و 800 کیلومتر مربع است و دارای بیشترین نرخ فرونشست تا 12.5 سانتی متر در سال بود که شامل 203روستا و مراکز جمعیتی مهم می شود.

وی افزود: خطوط انتقال نیرو به طول حدود 500 کیلوتر وخط راه آهن اصفهان- یزد به طول 70 کیلومتر در این محدوده واقع شده است همچنین فرودگاه شهیدبهشتی اصفهان در محدوده فرونشست واقع شده است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

+ تخت جمشید، میدان امام و سی وسه پل در خطر فرونشست زمین | دور تا دور دریاچه ارومیه فرونشست رخ داده است

+ خطر بزرگ در کمین مسافران قطار تهران - مشهد | فرونشست زمین به نزدیکی خط آهن تهران - مشهد رسید | تصاویر آن را ببینید

+ فرونشست زمین ؛ خطری که شهرهای تاریخی ایران را تهدید می کند | خطر تخریب سی وسه پل ؛ برج تاریخی تهران در خطرناک ترین نقطه فرونشست

+ کاروانسرای صفوی مهیار درمعرض خطر فرونشست | فرونشست شدید در محوطه جلوی تخت جمشید؛ درخت ها از خاک درآمده اند

+ کعبه زرتشت در معرض نابودی | آثار فرونشست بر کعبه زرتشت را ببینید

منبع: چمدان

به "فرونشست زمین در میدان تاریخی نقش جهان اصفهان دیده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرونشست زمین در میدان تاریخی نقش جهان اصفهان دیده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید