قرار گرفتن نام کاروانسرای دیر گچین در مجموعه ثبت جهانی کاروانسراهای جاده ابریشم

به گزارش وبلاگ مویک، ایسنا/ براساس اخبار واصله، قرار گرفتن نام کاروانسرای دیر گچین در مجموعه ثبت جهانی کاروانسراهای جاده ابریشم صورت گرفت.

قرار گرفتن نام کاروانسرای دیر گچین در مجموعه ثبت جهانی کاروانسراهای جاده ابریشم

علیرضا ارجمندی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم اظهار کرد: نهاده شدن نام کاروانسرای دیر گچین معروف به مادر کاروانسراهای ایران در لیست مجموعه ثبت جهانی کاروانسراهای کشور از سوی وزارت میراث فرهنگی فرصت ارزشمندی برای احیای جاده ابریشم و معرفی ظرفیت های فرهنگی تاریخی استان قم در سطح بین المللی خواهد بود.

وی ادامه داد: شواهد تاریخی و قدمت بالا، سبک خاص معماری، جاذبه های متنوع کاروانسرای تاریخی دیر گچین باعث شده تا بحث جهانی شدن این کاروانسرا از منظر فرهنگی مطرح و اسناد و مدارک لازم نیز برای سازمان یونسکو تهیه و ارسال گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم با بیان اینکه توسعه پایدار و رونق گردشگری از مهمترین مزایای ثبت جهانی است، اضافه نمود: ثبت میراث فرهنگی و طبیعی در لیست جهانی یونسکو به حفاظت بهتر و بیشتر آثار می انجامد.

ارجمندی گفت: کاروانسرای تاریخی دیر گچین یکی از بزرگترین و قدیمی ترین کاروانسراهای ایران با قدمتی 1750 ساله است که ساخت آن به دوره ساسانی مقارن با زمان اردشیر بابکان می رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم ادامه داد: در آن موقع این بنا به عنوان دژی مستحکم در راستا جاده پر رفت و آمد جاده ابریشم نهاده شد اما در دوره اسلامی به عنوان کاروانسرا مکانی برای استراحت و پناهگاه مسافران مبدل شد.

ارجمندی در خصوص وجه تسمیه این کاروانسرا اعلام کرد: با توجه به اینکه اصلی ترین مصالح بکار رفته در این بنای تاریخی گچ بوده، به کاروانسرای دیر گچین معروفیت یافته است.

او گفت: این کاروانسرای تاریخی با وسعت 19 هزار متر مربع با توجه به نهاده شدن در راستا جاده ابریشم، وسعت و وجود خدمات و امکانات گوناکون شامل برج دیده بانی، مسجد، حیاط خلوت، آسیاب سنگی، هشتی ورودی، حمام، حجره و اتاق به مادر کاروانسراهای ایران معروف است.

یادآور می گردد که کاروانسرای دیر گچین بر سر راه جاده تاریخی ری به قم در مرکز پارک ملی کویر به شماره 10408 در سال1382 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

منبع: همگردی

به "قرار گرفتن نام کاروانسرای دیر گچین در مجموعه ثبت جهانی کاروانسراهای جاده ابریشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرار گرفتن نام کاروانسرای دیر گچین در مجموعه ثبت جهانی کاروانسراهای جاده ابریشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید