ماسک جوش شیرین چیست و چه فواید و ضررهایی دارد؟

به گزارش وبلاگ مویک، یکی از انواع ماسک های خانگی که برای مسائل پوستی توصیه می نمایند، ماسک جوش شیرین برای صورت است. این ماسک معمولا به عنوان لایه بردار، درمان نماینده جوش و جای جوش توصیه می گردد. اما آیا ماسک جوش شیرین واقعا تاثیرگذار است؟ ممکن است عوارض جانبی هم داشته باشد؟ در ادامه به این سوال ها پاسخ می دهیم.

ماسک جوش شیرین چیست و چه فواید و ضررهایی دارد؟

ماسک جوش شیرین چیست؟

افراد زیادی به جای خرید ماسک صورت و بدن ترجیح می دهند این ماسک ها را در خانه و با مواد طبیعی تهیه نمایند. یکی از انواع ماسک خانگی که برای برطرف مسائل پوست توصیه می گردد، ماسک جوش شیرین برای سفیدی صورت، برای برطرف جای جوش، کاهش التهاب جوش و درمان جوش سرسیاه است. برای تهیه ماسک جوش شیرین معمولا میزان کمی از این ماده را که به راحتی در آشپزخانه همه ما پیدا می گردد، با کمی آب یا گلاب مخلوط می نمایند. خمیری که ایجاد می گردد، به عنوان ماسک لایه بردار عمل می نماید و فواید و عوارضی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

تهیه انواع ماسک جوش شیرین

برای درست کردن ماسک صورت خانگی با جوش شیرین کافی است میزان کمی از این ماده را با یک مایع ترکیب کنید. بسته به مایعی که از آن استفاده می کنید، می توانید خواص این ماسک را بیشتر کنید. مثل نمونه های زیر:

ماسک جوش شیرین و ماست

ماست یکی از مواد طبیعی است که برای تهیه ماسک های خانگی از آن استفاده می نمایند. برای اینکه خواص ماست را هم به ماسک جوش شیرین اضافه کنید، از ماسک زیر بهره ببرید:

مواد لازم

  • دو قاشق غذاخوری ماست
  • 1 تا 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین

طرز تهیه

  • در یک کاسه کوچک، ماست و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید. در این مرحله باید این مخلوط، قوامی مثل خمیر داشته باشد. اگر خیلی شل است، جوش شیرین بیشتری اضافه کنید. اگر خیلی غلیظ است، می توانید آن را با کمی ماست بیشتر رقیق کنید.
  • آرایش و آلودگی های روی پوست را با یک شوینده ملایم صورت پاک کنید و پوست را خشک کنید. مخلوط ماسک را با استفاده از انگشتان دست یا برس آرایشی به آرامی روی صورت خود بمالید.
  • اجازه دهید ماسک به مدت 5 تا 15 دقیقه روی صورت شما بماند.
  • ماسک را با حرکات دایره ای ملایم با استفاده از آب گرم و یک پارچه تمیز، از روی پوست بردارید. صورت را آب بکشید و خشک کنید و با مرطوب نماینده مورد علاقه خود آن را مرطوب کنید.

ماسک جوش شیرین و گلاب

گلاب خواص فراوانی برای پوست دارد و در بسیاری از محصولات مراقبت پوست که لوکس و گران قیمت هستند از گلاب و عصاره گل سرخ استفاده می گردد. برای تهیه این ماسک، مراحل زیر را دنبال کنید:

مواد لازم

  • دو قاشق غذاخوری گلاب
  • 1 تا 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین

طرز تهیه

  • در یک کاسه کوچک، گلاب و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید. در این مرحله باید این مخلوط، قوامی مثل خمیر داشته باشد. اگر خیلی شل است، جوش شیرین بیشتری اضافه کنید. اگر خیلی غلیظ است، می توانید آن را با کمی گلاب بیشتر رقیق کنید.
  • آرایش و آلودگی های روی پوست را با یک شوینده ملایم صورت پاک کنید و پوست را خشک کنید. مخلوط ماسک را با استفاده از انگشتان دست یا برس آرایشی به آرامی روی صورت خود بمالید.
  • اجازه دهید ماسک به مدت 5 تا 15 دقیقه روی صورت شما بماند.
  • ماسک را با حرکات دایره ای ملایم با استفاده از آب گرم و یک پارچه تمیز، از روی پوست بردارید. صورت را آب بکشید و خشک کنید و با مرطوب نماینده مورد علاقه خود آن را مرطوب کنید.

ماسک جوش شیرین و عسل

برای تهیه این ماسک از لیموو عسل استفاده شده که خواص ماسک را بیشتر می نماید.

مواد لازم

  • آب نصف لیموترش
  • 1 تا 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • یک قاشق چایخوری عسل

طرز تهیه

  • در یک کاسه کوچک، آب لیمو، جوش شیرین و عسل را با هم مخلوط کنید. در این مرحله باید این مخلوط، قوامی مثل خمیر داشته باشد. اگر خیلی آبکی است، جوش شیرین بیشتری اضافه کنید. اگر خیلی غلیظ است، می توانید آن را با کمی آب رقیق کنید.
  • تمام آرایش و آلودگی ها را با یک شوینده ملایم صورت پاک کنید و پوست را خشک کنید. مخلوط ماسک را با استفاده از انگشتان دست یا برس آرایشی به آرامی روی صورت خود بمالید.
  • اجازه دهید ماسک به مدت 5 تا 15 دقیقه روی صورت شما بماند. ممکن است کمی احساس سوزن سوزن شدن و سفت شدن پوست داشته باشید.
  • ماسک را با حرکات دایره ای ملایم با استفاده از آب گرم و یک پارچه تمیز، از روی پوست بردارید. صورت را آب بکشید و خشک کنید و با مرطوب نماینده مورد علاقه خود آن را مرطوب کنید.

ماسک جوش شیرین برای جوش

یکی از فوایدی که برای ماسک جوش شیرین عنوان می نمایند، درمان انواع جوش و آکنه و بستن منافذ پوست است. آکنه یکی از مسائل رایج پوستی است که بیشتر افراد در زندگی خود حداقل یک بار آن را تجربه می نمایند. وقتی منافذ پوست شما با چربی طبیعی بدن بسته می گردد، باکتری ها می توانند انواع جوش و آکنه را روی پوست ایجاد نمایند.

آکنه مسئله ای نیست که تهدیدنماینده زندگی و سلامت یک فرد باشد اما می تواند روی اعتمادبه نفس افراد تاثیر بگذارد، باعث التهاب و تحریک پوست گردد و گاهی به خاطر التهاب و تورم، دردناک باشد.

آکنه معمولا صورت را درگیر می نماید ولی ممکن است در گردن، کمر و قفسه سینه هم مشاهده گردد. برای پیشگیری از ایجاد لک و جای جوش و همین طور جلوگیری از بروز آکنه، افراد از مواد طبیعی وماسک های خانگی استفاده می نمایند که بعضی از آن ها حاوی جوش شیرین است.

فواید جوش شیرین

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم یک ماده قلیایی است که برای کنترل سطح pH مفید است. این ماده به خنثی کردن مواد اسیدی در داخل و خارج از بدن یاری می نماید. چون جوش شیرین میزان اسید معده را کاهش می دهد، معمولاً برای آرام کردن ناراحتی معده یا درمان سوء هاضمه استفاده می گردد.

جوش شیرین بعلاوه دارای خواص ضدالتهابی و ضدعفونی نماینده است به همین علت یک ماده مناسب در کرم های بدون نسخه برای مسائلی مثل تحریک پوست، نیش حشرات و بثورات خفیف است.

مسواک زدن دندان ها با جوش شیرین یا خمیردندان های حاوی جوش شیرین می تواند به کاهش میزان باکتری های مضر در دهان و سفید شدن دندان ها یاری کند.

برای آکنه، جوش شیرین می تواند به تسکین التهاب و درد خفیف یاری کند. می توانید از آن به عنوان لایه بردار بهره ببرید یا به درمان های فعلی آکنه اضافه کنید تا اثرات آن را افزایش دهد. با این حال، برای استفاده روزمره توصیه نمی گردد.

خطرات استفاده از جوش شیرین برای درمان جوش

پزشکان و محققان استفاده از درمان های پزشکی تایید شده را برای جوش های آکنه و سایر بیماری های پوستی پیشنهاد می نمایند؛ حتی اگر تجربه های موفقیت آمیزی در استفاده از جوش شیرین وجود داشته باشد.

در حالی که تحقیقات کمی در خصوص اثرات جوش شیرین به طور خاص روی پوست اجرا شده است، این ماده می تواند بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد.

بعضی از عوارض جانبی استفاده از جوش شیرین برای پوست و صورت عبارتند از:

  • خشک شدن بیش از حد پوست
  • آغاز زودرس چین و چروک
  • تشدید جوش های آکنه
  • تحریک و التهاب پوست

این آسیب ها به این علت است که جوش شیرین می تواند با سطح pH پوست تداخل داشته باشد.

مقیاس pH از 0 تا 14 است. هر چیزی بالاتر از 7 قلیایی است و هر چیزی کمتر از 7 اسیدی است و pH 7.0 خنثی است.

پوست یک اندام طبیعی اسیدی با pH 4/5 تا 5/5 است. این محدوده سالم است و پوست را با چربی های سالم مرطوب نگه می دارد و در عین حال از این اندام در برابر باکتری ها و آلودگی محافظت می نماید. برهم زدن این پوشش اسیدی با pH می تواند عوارض جانبی مخربی به خصوص برای پوست داشته باشد.

جوش شیرین دارای سطح pH 9 است. استفاده از یک ماده قلیایی قوی روی پوست می تواند تمام چربی طبیعی آن را از بین ببرد و در برابر باکتری ها محافظت نگردد. این شرایط می تواند باعث گردد پوست نسبت به عناصر طبیعی مانند خورشید حساس تر گردد.

استفاده مداوم از جوش شیرین روی پوست می تواند بر سرعت بهبودی و آبرسانی پوست تاثیر بگذارد.

استفاده از جوش شیرین برای درمان جوش

اگرچه این روش ها به طور گسترده توصیه نمی گردد، اما چند درمان جوش شیرین وجود دارد که می توانید برای آکنه بهره ببرید. به علت خواص قلیایی آن، فقط میزان کمی جوش شیرین برای انواع ماسک جوش شیرین ضروری است.

برای هر روش درمانی، از جوش شیرین تازه بهره ببرید. از جوش شیرینی که برای نانوایی یا گرفتن بوی یخچال خود استفاده می کنید، برای درست کردن ماسک صورت استفاده نکنید. این جوش شیرین استفاده شده ممکن است قبلاً با مواد شیمیایی دیگری که می توانند برای پوست شما مضر باشند، تعامل داشته باشند.

ماسک صورت یا لایه بردار

برای یاری به حذف سلول های مرده پوست یا تسکین التهاب، بعضی از افراد جوش شیرین را در اسکراب یا ماسک صورت استفاده می نمایند.

پس از استفاده از یک پاک نماینده صورت، حداکثر 2 قاشق چایخوری جوش شیرین را در میزان کمی آب گرم تا زمانی که به صورت خمیر درآید، مخلوط کنید. این کار را می توانید با نوک انگشتان خود انجام دهید و آن را روی پوست خود ماساژ دهید.

در صورت استفاده به عنوان ماسک صورت، آن را بیش از 10 تا 15 دقیقه روی پوست نگه ندارید. اگر به عنوان لایه بردار استفاده می کنید، بلافاصله پس از ماساژ، این مخلوط را از روی صورت خود بشویید.

پس از هر دو نوع استفاده، بلافاصله از مرطوب نماینده صورت بهره ببرید تا از خشک شدن پوست خود جلوگیری کنید.

این روش را بیش از دو بار در هفته به عنوان ماسک صورت و پاکسازی منافذ پوست تکرار نکنید.

تقویت پاک نماینده صورت

مشابه روش درمان لایه بردار، می توان میزان کمی جوش شیرین را در روتین پوستی خود بگنجانید تا به برطرف جوش های آکنه یاری کند.

برای تقویت قدرت پاک نماینده ای که روزانه برای صورت خود استفاده می کنید، نصف قاشق چایخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. مخلوط را روی صورت خود بمالید و به آرامی روی پوست خود ماساژ دهید.

پس از شست وشوی صورت، از مرطوب نماینده بهره ببرید تا از خشکی پوست جلوگیری کنید. بیش از دو بار در هفته جوش شیرین را با شوینده صورت خود مخلوط نکنید.

درمان لکه های ناشی از جوش

یکی دیگر از روش های رایج درمانی، برای کاهش لک های ناشی از آکنه به ویژه روی صورت است. برای این روش، یک خمیر جوش شیرین با حداکثر 2 قاشق چایخوری جوش شیرین و کمی آب درست کنید. مخلوط را روی ناحیه موردنظر بمالید و بگذارید حداقل 20 دقیقه بماند.

لکه ها ممکن است آغاز به پوسته شدن کند؛ اما اشکالی ندارد. حتما آن را کاملا بشویید و از مرطوب نماینده بهره ببرید. گاهی پیشنهاد می نمایند که این مخلوط یک شب روی صورت بماند؛ اما این کار ممکن است خطر عوارض جانبی آن را افزایش دهد.

جمع بندی

ماسک جوش شیرین یکی از انواع ماسک های خانگی است که برای داشتن پوستی بی نقص و روشن، توصیه می گردد اما به علت قلیایی بودن و تغییر pH پوست، استفاده زیاد از آن توصیه نمی گردد. اگر اعتدال را رعایت کنید، با ترکیب کردن این ماده با مواد مغذی دیگر، می توانید از فواید ماسک جوش شیرین بهره مند شوید. از قلم نیاندازید که بعد از این ماسک، حتما از مرطوب نماینده بهره ببرید.

منابع: Healthline, Tasteofhome

منبع: دیجیکالا مگ

به "ماسک جوش شیرین چیست و چه فواید و ضررهایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماسک جوش شیرین چیست و چه فواید و ضررهایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید