طبع زردآلو و قیسی سرد است یا گرم؟ (معرفی خواص و مصلحات)

به گزارش وبلاگ مویک، زردآلو علاوه بر داشتن انواع ویتامین ها، دارای مواد مغذی بسیار مفید و قندهای طبیعی هم می باشد. معمولا در فصل تابستان از این میوه به صورت تازه و در فصل های دیگر از خشک شده آن که قیسی نام دارد استفاده می گردد. طبع زردآلو و قیسی و ترکیباتی که در آن ها وجود دارد این میوه خوشمزه را به یک داروی طبیعی هم در طب سنتی تبدیل نموده است.

طبع زردآلو و قیسی سرد است یا گرم؟ (معرفی خواص و مصلحات)

در این مقاله ابتدا طبع زردآلو و قیسی از نظر طب سنتی را بیان نموده و سپس به آنالیز فواید سلامتی این میوه خوش رنگ می پردازیم.

طبع زردآلو و قیسی در طب سنتی چیست؟

مزاج زردآلو و قیسی از نظر طب سنتی سرد و مرطوب است و انواع مصلحات آن عناب، کندر، عسل، زنیان، زیره و روغن زیتون معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و مرطوبعناب، کندر، عسل، زنیان، زیره، روغن زیتون

خواص درمانی زردآلو و قیسی

1. ضامن سلامت چشم

زردآلو دارای چندین ماده ضروری از جمله ویتامین های A و E برای سلامتی چشم است. ویتامین A نقش مهمی در جلوگیری از شب کوری دارد. در حالی که ویتامین E یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است که مستقیماً وارد چشم های شما می گردد تا آن ها را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند.

به علاوه بتاکاروتن که رنگ زرد-نارنجی زردآلو را تامین می نماید، به اسم پیش ماده ویتامین A عمل می نماید؛ بدین معنی که بدن شما می تواند این ماده را به مقدار مورد احتیاج، به ویتامین A تبدیل کند.

2. دارای خواص آنتی اکسیدانی

زردآلو بسیار مغذی است و حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است. علاوه بر این، این میوه منبع مناسبی از بتاکاروتن، لوتئین و زاکزانتین است که همگی آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن شما یاری می نمایند. رادیکال های آزاد ملکول های تخریب نماینده ای هستند که بر اثر سوخت و ساز در بدن به وجود می آیند.

3. تقویت سلامت پوست

خوردن زردآلو مزایای بسیاری برای پوست شما دارد. آنتی اکسیدان هایی که در این میوه خوش طعم و عطر وجود دارد، پوست شما را از عوامل اصلی ایجاد چین و چروک، عوامل محیطی مانند نور خورشید، آلودگی و دود سیگار محافظت می نماید.

بعلاوه تحقیقات نشان داده اند یکی از عوامل ایجاد ملانوما (نوعی آفتاب سوختگی که منجر به سرطان پوست می گردد) کمبود انواع آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی است؛ اما استفاده از مرکبات مثل پرتغال، زردآلو و … می تواند تا حدودی این کمبود را رفع کند.

4. پیشگیری از نفخ و افزایش فشار خون

زردآلو سرشار از ماده معدنی پتاسیم است که به اسم یک الکترولیت برای بدن بسیار مفید است. الکترولیت در بدن شما وظیفه ارسال سیگنال های عصبی و تنظیم انقباضات عضلات و تعادل مایعات را دارد. از آنجا که پتاسیم برای حفظ تعادل مایعات با سدیم همکاری می نماید، مصرف کافی آن به جلوگیری از نفخ و حفظ فشار خون یاری می نماید.

یک تجزیه و تحلیل در 33 مطالعه نشان داد که رژیم غذایی سرشار از پتاسیم، فشار خون را به مقدار قابل توجهی پایین آورده و تا 24% خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

بیشتر بدانید: راه های پایین آوردن فشار خون

5. افزایش سلامت روده

زردآلو به علت فیبر فراوانی که دارد سلامت روده را ارتقا می بخشد. به طوری که یک فنجان (165 گرم) زردآلو خرد شده، 3.3 گرم فیبر برای بدن فراهم می نماید.

در واقع زردآلو دارای فیبر محلول و نامحلول است. نوع محلول آن که برای بدن مهم تر است در آب حل می گردد و شامل پکتین و زنجیره های طولانی قند به نام پلی ساکارید است. بعلاوه فیبر محلول موجود در زردآلو برای حفظ قند خون طبیعی و کنترل سطح کلسترول مهم است.

علاوه بر این، فیبر حرکت غذا را به وسیله دستگاه گوارش شما به تأخیر می اندازد و باکتری های مفید روده شما را تغذیه می نماید. در نتیجه روده سالم تر مانده و خطر ابتلا به چاقی هم کاهش پیدا می نماید.

6. محافظت از کبد با مصرف زردآلو

تحقیقات اجرا شده نشان می دهد که مصرف زردآلو به محافظت از کبد شما در برابر استرس اکسیداتیو یاری می نماید. استرس اکسیداتیو یک اتفاق داخلی است که باعث تخریب بافت های درونی می گردد. زردآلو به علت دارا بودن آنتی اکسیدان زیاد به طور طبیعی، می تواند در جلوگیری از آسیب های کبدی نقش داشته باشد.

7. زردآلو، یک آبرسان قوی برای بدن

مانند بیشتر میوه ها، زردآلو به طور طبیعی دارای آب زیادی است، که می تواند به تنظیم فشار خون، درجه حرارت بدن، سلامت مفصل، حفظ شادابی پوست و تنظیم ضربان قلب یاری کند. یک فنجان (165 گرم) زردآلو خرد شده و تازه، تقریبا 42 میلی لیتر آب مورد احتیاج بدن را فراهم می نماید.

از آنجایی که بیشتر مردم به میزان کافی آب نمی نوشند، خوردن میوه تازه می تواند به تامین آب مورد احتیاج بدن یاری کند. در صورت کمبود آب بدن، حجم خون کاهش می یابد و قلب شما را مجبور می نماید تا برای پمپ کردن خون، بیشتر کوشش کند.

8. پیشگیری از بیماری های مزمن

قیسی و زردآلو منابع خوبی برای بسیاری از آنتی اکسیدان ها از جمله بتاکاروتن و ویتامین های A ، C و E هستند. بیشتر این موارد از گروه پلی فنول ها به نام فلاونوئید هستند که از بدن در برابر انواع بیماری های مزمن، از جمله دیابت و بیماری های قلبی محافظت می نمایند.

سخن آخر

هردو نوع زردآلو یعنی زردآلوی تازه و قیسی می تواند به اسم یک میان وعده سالم و خوشمزه برای تمام سنین مورد استفاده قرار گیرد. از قیسی به اسم طعم دهنده در انواع خوراک های گوشتی مانند خورش مرغ استفاده هم می گردد. بعلاوه از هر دو مدل این میوه لذیذ برای انواع دسرها و شیرینی جات هم استفاده می گردد. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از زردآلو و قیسی چه استفاده هایی می کنید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات عالی شما عزیزان هستیم!

شما همراهان عزیز می توانید در سایت وبلاگ مویک با طبع میوه های دیگر مانند طبع گیلاس و طبع کیوی و خواص و مصلحات آن ها هم آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه

به "طبع زردآلو و قیسی سرد است یا گرم؟ (معرفی خواص و مصلحات)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع زردآلو و قیسی سرد است یا گرم؟ (معرفی خواص و مصلحات)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید