مدیاتک از تراشه دایمنسیتی 8300 با تمرکز بر هوش مصنوعی رونمایی کرد

به گزارش وبلاگ مویک، کوالکام و مدیاتک مدتی قبل از تراشه های پرچم دار با قابلیت های مجذوب کننده در زمینه هوش مصنوعی رونمایی کردند و حالا با رونمایی از تراشه دایمنسیتی 8300، این قابلیت ها به گوشی های میان رده هم راه پیدا می نماید.

مدیاتک از تراشه دایمنسیتی 8300 با تمرکز بر هوش مصنوعی رونمایی کرد

بر اساس اعلام مدیاتک، این تراشه می تواند مدل های زبانی بزرگ موسوم به LLM را با میزان 10 میلیارد پارامتر اجرا کند. البته مدیاتک اعلام ننموده که برای مکالمه با این مدل های زبانی، چه سرعتی در اختیار کاربران قرار می گیرد ولی معمولا سرعت در حد 15 تا 20 توکن در ثانیه، رقم خوبی محسوب می گردد.

دایمنسیتی 8300 بعلاوه از مدل هوش مصنوعی Stable Diffusion برای ایجاد تصاویر هم پشتیبانی می نماید. این تراشه از رم LPDDR5X با سرعت 8533 مگابیت در ثانیه هم پشتیبانی می نماید و برای عملکرد بهتر در زمینه هوش مصنوعی، باید از رم پرسرعتی استفاده کند. اما در خصوص دیگر مشخصه های این تراشه چه می توان گفت؟

اول از همه باید بگوییم که این تراشه مبتنی بر نسل دوم فناوری 4 نانومتری TSMC است و هسته اصلی آن سرعت 3.35 گیگاهرتز ارائه می دهد. بعلاوه باید به وجود سه هسته با سرعت 3 گیگاهرتز و 4 هسته با سرعت 2.2 گیگاهرتز اشاره کنیم. بر اساس ادعای مدیاتک، پردازنده این تراشه نسبت به دایمنسیتی 8200 حدود 20 درصد عملکرد بهتری دارد و 30 درصد انرژی کمتری مصرف می نماید.

در خصوص پردازنده گرافیکی، با ارتقای بسیار بهتری روبرو هستیم و 60 درصد سرعت آن افزایش پیدا نموده است. یکی دیگر از قابلیت های مهم این تراشه، پشتیبانی آن از فیلمبرداری 4K HDR با سرعت 60 فریم در ثانیه است. بعلاوه نمایشگرهای 120 هرتزی با رزولوشن WQHD+ هم می توانند با این تراشه انجام وظیفه نمایند.

مدیاتک اعلام نموده که اولین گوشی های مبتنی بر این تراشه تا حدود دو ماه آینده رسما معرفی خواهند شد ولی در این زمینه به نام مشخصی اشاره نشده است.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "مدیاتک از تراشه دایمنسیتی 8300 با تمرکز بر هوش مصنوعی رونمایی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیاتک از تراشه دایمنسیتی 8300 با تمرکز بر هوش مصنوعی رونمایی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید