مومیایی کردن مردگان از چه زمانی شروع شده است؟

به گزارش وبلاگ مویک، ایسنا/ بدنبال آخرین خبرهای بدست رسیده، این پرسش مطرح می گردد که مومیایی کردن مردگان از چه زمانی شروع شده است؟

مومیایی کردن مردگان از چه زمانی شروع شده است؟

مصریان باستان شاید بیشتر به خاطر شیوه خاکسپاری مردگان و ساختن اهرام بزرگ و پر کردن مقبره های زیرزمینی با گنجینه ها و اشیاء مجلل شناخته شده اند. مصریان باستان همچنین بسیاری از افراد را برای سالم باقی ماندن جسدشان مومیایی می کردند. سوال اینجاست که مردم مصر باستان از چه زمانی به مومیایی کردن اجساد روی آوردند؟

استفن باکلی محقق دانشگاه یورک در بریتانیا که از نویسندگان دو مقاله درباره تاریخچه مومیایی کردن در مصر باستان است، در گفت و گویی با لایوساینس اظهار کرد: منشاء مومیایی کردن از طریق مصریان تا جایی که شواهد واضحی برای آن وجود داشته باشد، به حوالی 4300 پیش از میلاد باز می شود. ممکن است به این نتیجه برسیم که قدمت آن به زمان قبل تری هم می رسد.

از جمله این شواهد به باندپیچی های یک مومیایی 6300 ساله میتوان اشاره کرد که در یک گورستان مصر باستان در محوطه ای واقع در 320 کیلومتری جنوب قاهره پیدا شده است. این گورستان در اوایل قرن بیستم کشف شد و باندپیچی های کشف شده نیز به بریتانیا منتقل شد و اکنون در موزه بولتون نگهداری می شود.

در جریان تحقیقاتی که در سال 2014 انجام شد، محققان باندپیچی ها را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که در آنها، رزین وجود دارد که معمولا برای مومیایی کردن استفاده می شود. آزمایش ها نشان می دهد که این رزین از مواد مختلفی مانند روغن گیاهی، چربی حیوانی، موم و صمغ گیاهی ساخته شده است. دانشمندان خاطرنشان کردند که رزین های مشابه نیز در دوره های زمانی بعدی از طریق مصریان باستان برای مومیایی کردن استفاده می شدند؛ 4300 پیش از میلاد در تاریخ مصر یعنی یک هزاره قبل از ابداع هیروگلیف از طریق مصریان و حدود 1500 سال قبل از آغاز ساخت اهرام. همچنین حدود یک هزاره قبل از اینکه مصر تحت یک فرعون متحد شود.

در حالی که قدیمی ترین شواهد استفاده کردن از لوازم مصنوعی برای مومیایی کردن به حوالی 4300 پیش از میلاد باز می شود، مصری ها مومیایی کردن به روش طبیعی را در مقطع قدیمی تری از تاریخ نیز تجربه کردند.

باکلی محقق دانشگاه گفت: مومیایی طبیعی یک فرآیند تصادفی است که در شرایط مساعدی از خاکسپاری مانند دفن شدن در ماسه گرم و خشک اتفاق می افتد.

او همچنین گفت: مصری ها در هیچ مقطعی از تاریخ به عنوان یک عمل آگاهانه اجساد را به روش طبیعی مومیایی نکردند.

سلیما اکرم استاد مصرشناسی در دانشگاه آمریکایی قاهره در ایمیلی به لایوساینس توضیح داد که قدیمی ترین نمونه مومیایی کردن طبیعی به 5000 پیش از میلاد باز می شود.

حتی پس از آغاز روند مصنوعی مومیایی کردن، بسیاری از مصری ها همچنان به طور طبیعی مومیایی می شدند. به گفته باکلی بیشتر مصریان باستان فقط در گودالی در زمین قرار می گرفتند و می توانستند به طور تصادفی مومیایی شوند.

به گفته موزه سلطنتی انتاریو با توسعه مسیحیت در مصر در بازه زمانی قرن دوم و پنجم میلادی استفاده از روش مومیایی کردن مصنوعی کاهش پیدا کرد در حالی که مذهب مصر باستان بر اهمیت حفظ بدن برای زندگی پس از مرگ تاکید میکرد، مسیحیت بر این امر تاکید نداشت.

منبع: همگردی

به "مومیایی کردن مردگان از چه زمانی شروع شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مومیایی کردن مردگان از چه زمانی شروع شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید