چالش های فراوری مرغ لاین در ستاد زیست فناوری شناسایی شد

به گزارش وبلاگ مویک به نقل از معاونت علمی و فناوری، برنامه تحقیق و توسعه مرغ لاین آرین برای شناسایی چالش ها و نیازهای فناورانه آن با حمایت این معاونت شروع شد.

چالش های فراوری مرغ لاین در ستاد زیست فناوری شناسایی شد

بی توجهی ها به فراوری مرغ لاین، ایران را از فهرست کشورهای فراوریکننده ای که بازار پررونقی در این زمینه داشت؛ خارج کرد. آمارها گواهی می دهد که تا سال 85، بیش از 80 درصد بازار ایران در اختیار مرغ لاین بود. اما امروز بازار 85 درصدی مرغ لاین آرین به زیر یک درصد رسیده و امروز سر زنجیره صنعت مرغ کشور در اختیار شرکت های اروپایی است.

اما ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با درک اهمیت بازفراوری این محصول و احیای پرورش آن در کشور اقدام به تعریف برنامه های ملی نموده است تا به یاری آن نیازهای پرورشی مرغ لاین، نحوه توسعه شیوه های مدیریت پرورشی، راهکارهای افزایش یکدستی گله های پرورشی و هوشمندسازی رکوردبرداری، نحوه بهبود ضریب تبدیل غذایی، شبیه سازی رایانه ای ساختار لاین، ایجاد خطوط آزمایشی و تحقیقاتی و غیره را شناسایی کند.

بر همین اساس چالش ها و نیازهای فناورانه این حوزه را شناسایی و احصا نموده است و با انجام مطالعات و آنالیز های لازم به منظور شناخت توانمندی ها و نارسایی های ژنتیکی سویه آرین، برقراری ارتباط با مجامع تخصصی به منظور انتقال خدمات فنی و آخرین دستاوردهای علمی به بهره برداران سویه آرین و برنامه ریزی در راستای بهره برداری بهینه از فناوری اطلاعات در راستای برنامه ملی سعی در رفع کردن این چالش ها دارد.

بعلاوه ارائه برنامه به منظور فرهنگ سازی مصرف فراوریات سویه آرین، مطالعه طراحی و بهینه سازی نظام های فراوری برای افزایش بهره وری سویه، ارائه برنامه برای حمایت از تجاری سازی ایده ها و نوآوری ها در راستای اجرای برنامه ملی لاین و تهیه و تدوین ضوابط معیارها و استانداردهای مربوط به دوره پرورش مرغ آرین هم دیگر برنامه هایی است که در دست اجرا است.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پی تدوین برنامه تاسیس شتاب دهنده تحقیق و توسعه مرغ آرین و برنامه ایجاد دوره های شتاب دهی، استفاده از ظرفیت کانون های دانش، صنعت و بازار برای توسعه حضور بخش خصوصی در این حوزه را هم پیگیری می نماید.

ایران کشوری است که هر روز با تحریم ها دست و پنجه نرم می نماید به همین علت خودکفایی در فراوری مرغ لاین اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه امروز مرغ اجداد وارداتی است و درصورتی که کشورهای مقصد تصمیم بگیرند مرغ لاین به ایران ندهند، باید این آمادگی را داشته باشیم که بتوانیم بخشی از نیازمان را به گوشت مرغ در داخل کشور و با استفاده از توسعه پرورش مرغ لاین آرین تأمین کنیم.

این برنامه هم با همین هدف و با استفاده از همه ظرفیت های موجود در کشور اجرایی خواهد شد تا با اتکا به توان تخصصی جوانان، سرآمدان علمی و شرکت های دانش بنیان خلاق در زمینه فراوری مرغ لاین خودکفا شویم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "چالش های فراوری مرغ لاین در ستاد زیست فناوری شناسایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های فراوری مرغ لاین در ستاد زیست فناوری شناسایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید