چرایی تعطیل نشدن ادارات

به گزارش وبلاگ مویک، از شروع فصل پاییز که هوا رو به سرما رفت، آلودگی به هوای کلانشهرهایی همانند تهران هجوم آورد و نفس کشیدن را برای مردم سخت کرد. معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست تهران با بیان اینکه تغییرات اقلیمی و وارونگی دما از دلایل اصلی آلودگی هوا هستند به بعضی علل اجرا نشدن بعضی مفاد قانون هوای پاک اشاره نمود.

چرایی تعطیل نشدن ادارات

به گزارش ایبسنا، تهران روزهایی خاکستری را پشت سر می گذارد. بار دیگر با سرد شدن و سکون هوا، آسمان مرکز غبارآلود و نفس کشیدن سخت شده است. در حالی مرکز نشینان در این شرایط زندگی می نمایند که تنفس انواع و اقسام آلاینده ها آسیب های بعضا جبران ناپذیری را برای سلامت آنان در پی دارد. پنج سال است که قانون هوای پاک تصویب شده اما هنوز بسیاری از مواد آن اجرایی نشده این در حالیست که بر اساس این قانون 18 دستگاه مکلف هستند که هر یک به تناسب وظایف خود، اقداماتی را برای کنترل آلودگی هوا در کشور انجام دهند، آن هم در شرایطی که کیفیت هوای تهران شرایط خوبی ندارد و امروز(23 آذر) هشتمین روز پیاپی آلودگی هوا در تهران است و کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار گرفته است.

زهره عبادتی درباره آلودگی هوا در فصل سرما و دلایل آن اظهارکرد: علت اصلی آلودگی هوا در فصل پاییز و زمستان پدیده طبیعی وارونگی دما، اختلاف دما و سرد شدن هوا است اما در کلانشهری همانند تهران که جمعیت قابل توجهی در آن ساکن هستند و این جمعیت بیش از توان اکولوژیک و محیط زیست تهران است، این ترددها و ترافیک ها همگی موجب افزایش آلودگی هوا در زمان وارونگی دما می شوند.

وی درباره قانون هوای پاک و وظایف دستگاه های اجرایی گفت: بعضی تکالیف برای دستگاه های اجرایی تعریف شده است که از جمله آن ها توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی است که باید به وسیله شهرداری انجام گردد و هرچه که ما بتوانیم شرایط بهتری را در این زمینه به ویژه در توسعه حمل و نقل پاک همانند افزایش خطوط مترو فراهم کنیم از حجم ترافیک و خودروهای تک سرنشین و ... کاسته می گردد و به کاهش آلودگی هوا نیز یاری می نماید.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست تهران درباره علت اجرایی نشدن این قانون تا به امروز اظهارکرد: شهرداری ها مشکلاتی همانند کمبود اعتبار را مطرح می نمایند چراکه این اقدامات به هزینه و اعتبارات بسیار زیادی احتیاج دارد البته که در بعضی موارد حتی تحریم ها هم این موضوع را تحت تاثیر قرار می دهند.

وی با تاکید بر اینکه تغییرات اقلیمی نیز در این آلودگی هوا تاثیردارند، گفت: با وجود اینکه در فصل پاییز قرار داریم، بارندگی چندان زیادی نداشته ایم و از اندازه آن ها بسیار کاسته شده است که این موضوع نیز در افزایش آلودگی هوا بسیار تاثیر دارد. تغییرات اقلیمی یک پدیده جهانی و حتی متاثر از کشورهای دیگر است و به نوعی موجب کاهش اتفاقات طبیعی همانند وزش باد، بارش باران و برف در پاییز و زمستان می گردد که این موارد افزایش آلودگی هوا را به همراه دارد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست تهران توضیح داد: قانون هوای پاک بسیار یاری نماینده است و این مورد قابل چشم پوشی نیست اما باید برنامه های مناسبی در سطح بین المللی برای تغییرات اقلیمی اجرا گردد تا بتوانیم شرایط طبیعی در کشور داشته باشیم.

عبادتی در سرانجام در پاسخ به این سوال که چرا با تداوم چند روزه شرایط ناسالم در تهران ادارات تعطیل نمی شوند، توضیح داد: بر اساس دستورالعمل آیین نامه اجرایی تبصره 3 ماده 3 قانون هوای پاک تنها درصورتی که شاخص کیفیت هوا بین 201 تا 300 باشد، ادارات تعطیل می شوند که خوشبختانه فعلا در این شرایط قرار نداریم و امیدواریم که این شرایط را تجربه نیز نکنیم. طی سال های گذشته نیز این شرایط را در تهران نداشتیم. در حال حاضر به علت اینکه شاخص 157 است تنها غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاه ها در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: فرارو

به "چرایی تعطیل نشدن ادارات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرایی تعطیل نشدن ادارات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید