چطور به زمین کمک کنیم؟

به گزارش وبلاگ مویک، دلمان می خواهد کاری برای زمین انجام دهیم.زمینی که بخشنده است و هر چه دارد، بی دریغ در اختیارمان گذاشته. احتیاجی نیست کار بزرگی انجام دهیم، گاهی چند گام کوچک تاثیر بزرگی خواهدداشت؛ اگر همه با هم گام برداریم.

چطور به زمین کمک کنیم؟

روی این کره خاکی زندگی می کنیم و نمی توانیم نسبت به آن بی تفاوت باشیم. هر روز اخباری می رسد از گرم شدن بیش از حد کره زمین یا نابودی بخش وسیعی از جنگل ها، این اخبار برای کسانی که با طبیعت زندگی می کنند و حیات خود را مدیون آنند بسیار دردناک است. چقدر از خشک شدن ارومیه رنج بردیم؟ هنوز هم مردم خوزستان هوا ندارند، تالاب ها در حال خشک شدن هستند. هوای آلوده تهران با شروع فصل گرما، کمی مهار می شود اما دوباره با شروع پاییز غبار آلودگی و سیاهی به همه مان یادآوری می کند، باید در حفظ و نگهداری زمینی که بر رویش زندگی می کنیم کوشا باشیم.

با این هفت راه ساده می توانیم به زمین کمک کنیم:

1- از کیسه پلاستیکی استفاده نکنید!

تجزیه ظروف پلاستیکی حدود 250 تا 500 سال طول می کشد و متاسفانه ایران جز 5 کشور اول دنیا در مصرف ظروف پلاستیکی است. چند بار پیش آمده که به مغازه رفتید بعد خریدتان را که یک بسته کوچک است در یک نایلون پلاستیکی تحویل گرفته اید؟ می شد به مغازه دار نه! بگویید. چرا باید کیسه پلاستیکی را در شرایطی که راه های دیگری وجود دارد، بپذیریم. در حال حاضر ساک های پارچه ای ساده که به راحتی تا شده و در کیف جا می گیرند، گزینه مناسبی هستند. همین الان تصمیم بگیرید و به ظروف پلاستیکی و کیسه نایلون، نه! بگویید.

چرا باید این صحنه ها را دید!

2- دوچرخه سواری کنید!

وقتی کمک کردن به زمین می تواند یک تفریح شیرین باشد. دوچرخه سواری کنید و به زمین کمک کنید نفس بکشد. برای رفتن به سرکار از دوچرخه استفاده کنید. شاید تمام روزهای هفته نتوانید، اما می شود یک روز در هفته را به دوچرخه سواری اختصاص داد. حتی اگر یک روز در هفته هم زیاد باشد، ماهی یکبار حتما می شود. امتحان کنید.

دوچرخه را امتحان کنید!

3- زباله ها را تفکیک کنیم

باور کردنش شاید سخت باشد اما خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا به زباله های خود به چشم یک ثروت ملی نگاه می کنند. بازیافت این مواد و استفاده مجدد از آنها سود بسکمک دارد. مثلا تفکیک زباله های پلاستیکی، فلزی و شیشه ای از یکدیگر این حسن را دارد که لازم نیست 250 تا 500 سال برای جذب زباله های دفن شده زمان صرف شود. اگر با همین روند پیش برویم متاسفانه دیگر زمینی اطراف شهرهای بزرگ بر ای دفن زباله باقی نمی ماند.

در برخی کشورهای پیشرفته دنیا زباله یک ثروت ملی محسوب می شود!

4- در مصرف آب صرفه جویی کنیم

هر چند گفته می شود بیشترین اندازه مصرف آب در کشور ما برای بخش کشاورزی است، اما نمی توان از سهم مصرف خانگی به سادگی گذشت. وجود آب آنقدر حیاتی است که گذراندن یک روز بی آب برای مان واقعا غیر قابل تصور است. بدون ماشین، موبایل و خیلی چیزهای دیگر می توان زندگی کرد اما بدون آب، هرگز! اگر قرار است در مصرف آب صرفه جویی کنیم، منظورمان درست مصرف کردن و استفاده بهینه است. فقط کافی است وقتی شیر آب را باز می کنید به فکر روزهای کم آبی باشید که با عدم مصرف درست منتظرمان است.

صرفه جویی در مصرف آب را جدی بگیریم.

5- از قمقمه استفاده کنید!

وقتی به سفر می روید یک راهکار ساده، جایگزینی برخی ظروف پلاستیکی یکبار مصرف با ظروف دیگر است. مثلا بطری های پلاستیکی آب را به سادگی می توانید با قمقمه جایگزین کنید. این راه ساده اما بسیار کاربردی است. ظروف یکبار مصرف را از چمدان تان حذف کنید.

هنگام سفر به جای بطری آب پلاستیکی، از قمقمه استفاده کنید.

6- از محصولات قابل بازیافت استفاده کنید

محصولاتی که رویشان علامت سه فلش متوالی را می بینید قابلیت بازیافت دارند. این محصولات، بازیابی، پاکسازی و مجددا بعد از انجام فرآیندهایی دوباره وارد بازار می شوند و قابل استفاده هستند. بازیافت محصولات تا حد بسیار زیادی در مصرف انرژی و منابع طبیعی صرفه جویی به همراه خواهدداشت.

با کمی ابتکار می توانیم از وسایلی که غیر قابل استفاده بنظر می رسند، استفاده کنیم.

7- انرژی کمتری مصرف کنیم

تا به حال به برچسب مصرف انرژی بر روی وسایل الکتریکی توجه کرده اید؟ این برچسب نشان می دهد یک وسیله الکتریکی تا چه اندازه انرژی دریافتی را به صورت بهینه مصرف می کند. هرچقدر از حرف A دورتر و به سمت حرف G حرکت اندازه مصرف انرژی بیشتر می شود.

وقتی وسیله ای می خرید حتما به برچسب روی آن توجه کنید.

به زمین کمک کنیم:

تهیه و تدوین: تحریریه وبلاگ مویک

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "چطور به زمین کمک کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور به زمین کمک کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید