یک کشور در دنیا اجازه تجویز مواد روانگردان را برای درمان بیماری های روانی می دهد

به گزارش وبلاگ مویک، استرالیا نخستین کشوری در دنیا شده است که به روانپزشکان اجازه تجویز بعضی از مواد روانگردان مانند اکستازی و قارچ های جادویی را برای درمان افسردگی یا اختلال استرس پس از ضربه عاطفی (PTSD) را می دهد.

یک کشور در دنیا اجازه تجویز مواد روانگردان را برای درمان بیماری های روانی می دهد

به گزارش وبلاگ مویک به نقل از آسوشیتدپرس پزشکان استرالیایی از این هفته می توانند دوزهای MDMA (متیل دی اکسیدمت آمفتامین) که با نام اکستازی هم مشهور است، را برای درمان PTSD نسخه نمایند. سایلوسایبین ماده روان انگیز یا سایکواکتیو موجود در قارچ های روانگردان (قارچ های جادویی) را نیز روانپزشکان می توانند برای درمان افراد دچار افسردگی که درمان های دیگر پاسخ نداده اند، تجویز نمایند. استرالیا اکنون این دو دارو را در لیست داروهای تاییدشده بوسیله سازمان فراورده های درمانی قرار داده است.

دانشمندان در استرالیا از این اقدام که سه ماه قبل اعلام شد و از روز شنبه این هفته (اول ژوئیه) به اجرا در آمد، غافلگیر شدند. یک دانشمند گفت این اقدام استرالیا را در خط اول پژوهش در این حوزه قرار می دهد.

کریس لانگ مید، معاون رئیس مرکز کشور داروهای عصبی در انستیتوی علوم داروشناختی موناش در استرالیا می گوید در 50 سال گذشته پیشرفت های اندکی در درمان مسائل روانی مزمن و طول کشیده اتفاق افتاده است.

شرایط در آمریکا چگونه است؟

پذیرش فرهنگی فزاینده این مواد باعث شده است که دو استان آمریکا یعنی استان اورگون و کلرادو نیز اقداماتی را برای تصویب استفاده از این مواد روانگردان برای درمان بیماران روانی به عمل آورده اند: استان اورگون نخستین استانی بود که تجویز سایلوسایبین را برای بزرگسالان قانونی کرد و رای دهندگان در استان کلرادو نیز در رفراندومی در سال 2022 به جرم زدایی از سایلوسایبین رای دادند. چند روز پیش نیز جوان ترین برادر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک مصاحبه رادیوی گفت در صحبت هایش با رئیس جمهور متوجه شده است که او درباره سودمندی های این مواد روانگردان به عنوان شکلی از درمان پزشکی ذهنی بسیار باز دارد.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال 2018 سایلوسایبین، ماده فعال قارچ های جادویی، را در رده درمان های راهگشا قرار داد، رده ای که برای سرعت بخشیدن به فراوری و بازبینی داروهایی برای درمان یک عارضه به کار می روند، طراحی شده است. پژوهشگران مواد روانگردان در آمریکا از جمله در دانشگاه جانز هاپکینز بر این اساس توانسته اند از یاری های اهدایی دولت فدرال استفاده نمایند و سازمان غذا و داروی آمریکا نیز ماه پیش پیش نویس یک راهنما را برای آزمایش کردن داروهای روانگردان به عنوان درمان بالقوه برای انواعی از بیماری ها منتشر کرد.

اما انجمن روانپزشکی آمریکا هنوز استفاده از مواد روانگردان را در درمان تایید ننموده است، اشاره نموده است که FDA هنوز تصمیم نهایی اش را در این باره نگرفته است.

هنوز باید احتیاط به خرج داد

البته کارشناسان پزشکی در آمریکا و کشورهای دیگر از جمله استرالیا هشدار داده اند که ضروری است پژوهش بیشتری درباره اثربخشی و مقدار خطرات این مواد روانگردان که می توانند توهم زا باشند، انجام گردد.

دکتر پل لیکانایتزیکی، رئیس آزمایشگاه بالینی روانگردان ها در دانشگاه موناش می گوید هنوز شواهد درباره این مواد ناکافی است و هنوز زود است از آنها در خدمات بالینی استفاده کرد. به گفته او، ممکن است متخصصان بالینی که تجربه یا امکانات کافی برای تجویز این داروها را ندارند، دچار مشکل شوند و قیمت بالای آنها فراتر از توان مالی اغلب افراد است و هنوز نظارت رسمی چندانی بر آموزش درباره این داروها، درمان با آنها و پیامدهای درمانی ناشی از آنها وجود ندارد.

این داروها در استرالیا گران هستند و درمان هر بیمار حدود 10000 دلار استرالیا خرج برمی دارد.

اما به گفته لیتنایتزکی به هر حال استرالیایی ها فرصت بی همتایی برای دسترسی به این داروها برای درمان بیماری هایی خاص پیدا نموده اند. او می گوید:این پیشرفت در سیاست دارویی باعث هیجان شده است.. منظره امکان ارائه درمان های مناسب تر و شخصی شده تر بدون وجود محدودیت های اعمال شده بوسیله کارآزمایی های بالینی و پروتکل های انعطاف ناپذیر.

منبع: همشهری آنلاین

به "یک کشور در دنیا اجازه تجویز مواد روانگردان را برای درمان بیماری های روانی می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک کشور در دنیا اجازه تجویز مواد روانگردان را برای درمان بیماری های روانی می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید