اختراع به علاوه شیطنت ضرب در خانواده

به گزارش وبلاگ مویک، سرویس کودک و نوجوان خبرنگاران (ایبنا)- فرزانه رحمانی، نویسنده و منتقد ادبی: هیچ جوری ترین اختراع جهان داستان یک خواهر و برادر دوقلو است که در زیرزمین خانه شان یک آزمایشگاه دارند. آنها در آزمایشگاه دست به خلق اختراع های عجیب وغریبی می زنند که کار نمی نمایند؛ البته این تا وقتی است که با هم در رقابت اند، اما همین که با هم متحد می شوند، اختراع شان خیلی هم خوب کار می نماید.

اختراع به علاوه شیطنت ضرب در خانواده

علت این رقابت فقط چند دقیقه زودتر به جهان آمدن یکی از آنهاست و چون مادرشان چیزی نگفته است، بین خودشان قراری برای بزرگ تر بودن گذاشته اند؛ هر کسی اختراع بهتری داشته باشد باهوش تر و در نتیجه بزرگ تر است.

در جلد اول این مجموعه، فری و وزی به مراسم معرفی مخترع برتر محله دعوت می شوند. مراسم را ننه سرکوفت، مادر رز، ترتیب داده است و در سرانجام، رز به عنوان مخترع برتر معرفی می شود. دوقلوها پس از بازدید از نمایشگاه اختراعات او متوجه می شوند که رز ایده تمام اختراعات آنها را سارقیده و از رویشان ساخته است؛ ولی نسخه ای که رز ساخته برخلاف نسخه آنها درست کار می نماید. برای همین تصمیم می گیرند ثابت نمایند رز، سارق ایده های آنهاست.

در جلد دوم، مادر آنها کلاسی برای تربیت بهتر بچه ها در خانه شان برگزار می نماید که باعث می شود دوقلوها دنبال راهی برای دور نگه داشتن مادرشان از خانه بگردند. مادر دو شخصیت دارد؛ یکی مادر وقتی که مهربان و همراه است و یکی نامادر وقتی که سخت گیر و بداخلاق است. وقتی نامادر از خانه بیرون می رود، مادر برمی شود؛ تا اینکه بچه ها تصمیم می گیرند دستگاهی اختراع نمایند تا مادرشان را همواره در حالت مادر نگه دارند یا او را از خانه دور نگه دارند.

یکی از امتیازهای مجموعه هیچ جوری ترین اختراعات جهان شخصیت پردازی خوب آن است؛ دوقلوهایی با موهای فر که با هم در رقابت اند، مادری که بین مادر و نامادر بودن در نوسان است، آقای ویلچررون که عاشق اختراعات دوقلوهاست، موشی زبل به نام فندک که آقای ویلچررون به دوقلوها داده، رز دختر همسایه که مادرش نمی داند او هوش ریاضی دارد و مدام به او سرکوفت می زند، ننه سرکوفت که اهل پُز دادن است و احتیاج به بچه ای مخترع و باهوش دارد و پدر دوقلوها که با یک تونل هوایی در رفت و آمد است و به نظر بی کار می آید.

امتیاز دیگر این مجموعه، زبان طنز اثر است که با لحظه های غافلگیرانه اش مدام مخاطب را می خنداند و برایش چالش های زبانی می سازد. نویسنده با خلق فضایی طنازانه لحظه هایی را می سازد که در همراهی با تصاویر کتاب که غزاله بیگدلو عهده دار آن بوده است، آن را پررنگ تر می نماید. تصاویر ارزش افزوده ای بر این مجموعه است؛ چرا که متن را کامل می نماید و اجازه می دهد مخاطب درک درست تری از شخصیت ها و اختراع های عجیب وغریب دوقلوها داشته باشد.

زهرا شاهی در محتوا هم کم نگذاشته است و مخاطب را با خلق موقعیت هایی که دوقلوها در آن قرار می گیرند به فهمی از دوستی، همدلی، کار تیمی، یافتن راهی برای حل مسائل و اهمیت احترام در خانواده می رساند. با این توصیف، خلق اثری از یک نویسنده ایرانی در بازار کتاب که این روزها پر شده از کتاب های ترجمه که بر پایه تصویرند و محتوای طنز دارند، بسیار نویدبخش است.

هیچ جوری ترین اختراعات جهان را کتاب های فندق (واحد کودک نشر افق) چاپ نموده و برای بچه ها 9 سال به بالا مناسب است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "اختراع به علاوه شیطنت ضرب در خانواده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختراع به علاوه شیطنت ضرب در خانواده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید