از استخدام 166 نفر در یک روز تا دریافت 15 هزار رزومه؛ فرآیند جذب و استخدام در خبرنگاران چگونه است؟

به گزارش وبلاگ مویک، به نقل از آی تی رسان: بیش از 486 نوع موقعیت شغلی در خبرنگاران وجود دارد. تقریبا برای هر فردی با هر مهارت و تخصصی می توان یک شغل و پست سازمانی در خبرنگاران یافت. این تنوع شغلی گسترده باعث می شود هم کارجویان و علاقه مندان زیادی دنبال ورود به این شرکت باشند و هم فرآیند جذب و استخدام، مقطعی و ساده نباشد؛ بلکه یک فرایند کاملا سیستماتیک و برنامه ریزی شده برای استخدام نیروهای متناسب با نیازهای هر بخش، پیاده سازی شده باشد.

از استخدام 166 نفر در یک روز تا دریافت 15 هزار رزومه؛ فرآیند جذب و استخدام در خبرنگاران چگونه است؟

اگر شما هم علاقه مند هستید بدانید چگونه افراد در وبلاگ مویک جذب و استخدام می شوند یا چه مراحلی را طی کرده و فرآیند دعوت به همکاری ها چگونه است؛ با ما همراه باشید تا گریزی به گزارش سرمایه انسانی زمستان 99 این شرکت بزنیم و آمارهای جذابی از کارجوهای وبلاگ مویک ببینیم.

اگر علاقه ای به خواندن متن ندارید، می توانید ویدئو اختصاصی ما را در این زمینه ببینید تا خیلی سریع محتوا را به صورت صوتی و تصویری ببینید:

بیشترین استخدام ها از چه طریقی است؟

تنوع بالای فرصت های شغلی در وبلاگ مویک باعث شده روزانه کارجویان زیادی دنبال روش هایی برای ارسال رزومه به این شرکت باشند. بیشترین بازدیدها و ارسال رزومه از طریق صفحه فرصت های شغلی وبلاگ مویک (Career.digikala.com) اتفاق می افتد.

به گزارش وبلاگ مویک، به طور متوسط در نیم سال اول سال 1399، حدود 5 درصد کارجویایی که از طریق این صفحه رزومه ارسال کردند؛ استخدام شدند.

بیش از 70 درصد رزومه های ارسالی برای وبلاگ مویک از طریق صفحه فرصت های شغلی است که علت آن به روز شدن مداوم آگهی های دعوت به همکاری است. هر روز فرصت های شغلی آپدیت شده و کاربران با بازدید از این فرصت های شغلی جدید، در جریان تازه ترین استخدام ها و دعوت به همکاری ها قرار می گیرند. به طور متوسط هر ماه بیش از 40 هزار بازدید از این صفحه صورت می گیرد و همان طور که گفتیم؛ نرخ تبدیل بازدیدهای صفحه فرصت های شغلی به استخدام 5 درصد است. در مقاطعی از سال مانند تیرماه امسال، بازدیدها از صفحه فرصت های شغلی نزدیک به 50 هزار مراجعه در ماه می شود.

این آمار نشان می دهد بیشترین ورودی های وبلاگ مویک از این روش است و البته وبلاگ مویک آگهی های استخدامی در سایت های کاریابی، شبکه های اجتماعی و غیره دارد و از طریق آن ها هم رزومه ها و درخواست ها استخدام دریافت می شوند. 15 درصد رزومه ها از سوی سایت های کاریابی و 7 درصد از طریق شبکه های اجتماعی وارد فرایند جذب و استخدام وبلاگ مویک می شوند.

166 استخدام در یک روز

وبلاگ مویک طی سال های اخیر و همگام با رشد در بخش های مختلف و نیاز روزافزون به استخدام های بیشتر، فرآیندهای جذب و استخدام خود را بهینه سازی و متحول کرده است تا متوسط زمان استخدام ها کاهش پیدا کند و از سوی دیگر، رزومه ها دقیق تر و تخصصی تر بررسی شوند و افرادی با مهارت ها و شرایط کاری متناسب با نیازهای اعلام شده، جذب شوند. در سال 1399، با پاندمی ویروس کرونا و نیاز به جذب نیروهای بیشتر در مدت زمان کمتر، فرایند استخدام وبلاگ مویک آمارهای جالبی برجای گذاشته و رکوردهای قبلی خود را شکسته است.

در سال 1399، پیش بینی می شود نزدیک به 14500 کارجو درخواست استخدام داشته اند؛ در حالی که این آمار در سال 1398 برابر با 8816 کارجو و سال 1397 فقط 6700 کارجو بوده است. یعنی در سال 1399 نزدیک به دو برابر سال 1398 رزومه برای وبلاگ مویک فرستاده شده است.

در نیمه اول سال 99، 7282 کارجو درخواست استخدام در موقعیت های شغلی تیم های تکنولوژی و غیرعملیاتی را وبلاگ مویک داشتند که از میان آن ها تعداد 5959 رزومه، معادل 82 درصد درخواست ها مورد بررسی قرار گرفتند. 16 درصد این افراد معادل 966 نفر به مصاحبه و 19 درصد به همکاری دعوت شدند تا در نهایت 161 نفر، یعنی 89 درصد دعوت شده ها استخدام شدند.

یک رکورد بی نظیر در این بخش، انجام بیش از 600 مصاحبه و 166 استخدام در یک روز است. این آمار مربوط به زمانی است که وبلاگ مویک به خاطر همه گیری ویروس کرونا با حجم زیادی از سفارش ها و خریدهای کاربران روبرو شده و از سوی دیگر به خاطر حفظ سلامت همکاران خود و کاهش شیفت های کاری، اقدام به استخدام نزدیک به 2 هزار نیرو در بخش های عملیاتی می کند تا کیفیت ارائه خدمات به مشتریان را حفظ کند.

پرطرفدارترین شغل ها

وبلاگ مویک در سال های اخیر فرصتی فراهم کرده است تا افراد مستعد و با ظرفیت، بدون داشتن سابقه شغلی وارد رشته های مورد علاقه خود شوند. هر فرد تازه فارغ التحصیل از دانشگاه یا حتی در حال تحصیل برای فرصت ها و موقعیت های شغلی که تیم های وبلاگ مویک نیاز به نیروی تازه وارد داشتند، دعوت به همکاری شدند و رزومه آن ها بررسی و مورد مصاحبه قرار گرفتند.

در سال 97 نزدیک به 800 کارجو به عنوان کارآموز محصول وارد وبلاگ مویک شدند. در سال 98 حدود 1100 تازه دانش آموخته با انگیزه جذب شدند و در سال 99 برای فرصت شغلی متخصص داده حدود 600 کارجو متقاضی بودند.

تیم تکنولوژی نسبت به تعداد موقعیت های شغلی، بیشترین کارجو را داشته است. در این تیم، به طور متوسط برای هر موقعیت شغلی 115 کارجو وجود دارد. بخش های عملیاتی شامل مهندسی و مدیریتی به همراه تیم بازرگانی و بازاریابی نیز پس از تیم تکولوژی بیشترین متقاضی را دارند.

در سال های اخیر، غالبا تیم تکنولوژی بیشترین استخدام ها را هم داشته است. بیش از 30 درصد کل استخدام ها در موقعیت های شغلی تیم تکنولوژی بودند. در همین سال موقعیت شغلی کارشناس HSE 11 نفر را استخدام کرده است. در سال 98 هم موقعیت شغلی مهندس نرم افزار 14 نفر استخدام شدند و در سال 97 هم فرصت شغلی تحلیل گر محصول با 15 استخدامی در صدر موقعیت های شغلی وبلاگ مویک بوده است.

به طور کلی، در سال 99 تیم تکنولوژی 53 استخدامی داشته است و پس از آن تیم عملیات با 27 استخدامی و تیم بازرگانی با 25 جذب نیرو پیش تاز بودند. تیم بازاریابی با 23 استخدام و منابع انسانی با 20 نیروی جذب شده در رده های بعدی هستند.

900 استخدام در یک ماه

داستان جذب و استخدام در تیم های عملیاتی با بخش های دیگر وبلاگ مویک کاملا متفاوت است. تیم های عملیاتی شامل همکاران انبار، پخش ، توزیع و امور مشتریان می شود. هم فشار سفارش ها روی این افراد بیشتر است و هم متناسب با ماهیت کارشان، تعداد استخدامی های بیشتری طلب می کند. جالب است بدانید روزانه تقریبا 400 هزار سفارش در وبلاگ مویک دریافت می شود. اپراتورهای واحد عملیاتی به ازای هر آیتم به طور میانگین 16 ثانیه پیاده روی می کنند. یعنی بیشتر از هزار و سیصد ساعت پیاده روی در روز!

شیوع ویروس کرونا هم باعث افزایش استخدام ها در این بخش شد. وبلاگ مویک می گوید به تنهایی در فروردین ماه بیش از 900 همکار در تیم عملیات جذب و استخدام شدند. در نیم سال اول امسال، در مجموع 3028 همکار به تیم عملیات افزوده شدند.

پیش بینی می شود تا خاتمه سال نزدیک به 34 هزار مصاحبه برای استخدام همکاران بخش های انبار، پخش، توزیع و امور مشتریان انجام شود. در نیم سال اول نزدیک به 17 هزار مصاحبه اجرا شده است که حدودا 18 درصد آن ها معادل 3001 نفر استخدام شدند. متوسط زمان هر استخدام در نیمه اول امسال برابر 10 روز بوده است. این آمار در حالی به ثبت رسیده که سال 98 در مجموع 18505 مصاحبه برای استخدام همکارانی در تیم های عملیات اجرا شده است.

میزان رضایت از فرآیند جذب

به طور میانگین 89 درصد کارجویان از فرایند جذب وبلاگ مویک در سال 99 رضایت داشتند که 2 درصد نسبت با سال 98 رشد داشته است. این داده ها براساس نظرسنجی های اجرا شده از کارجوها پس از خاتمه هر مصاحبه به دست آمده است.

عمده ترین دلایل رضایت کارجویان دعوت شده به مصاحبه سوالات دقیق و مرتبط و برخورد حرفه ای عنوان شده و عمده ترین دلایل نارضایتی هم عدم پاسخ گویی بعد از مصاحبه و معطلی مصاحبه شونده بیان شده است.

اما در آن سو، مدیران وبلاگ مویک به طور میانگین 85 درصد از فرایند جذب و استخدام رضایت دارند. تیم منابع انسانی به طور مستمر میزان رضایت مدیران را ارزیابی کرده و در پی راهکارها و روش هایی برای تسهیل و افزایش میزان رضایت مندی آن ها است. در این ارزیابی ها، 4 شاخص کیفیت کارجویان معرفی شد، نظر و راهنمایی منابع انسانی، رضایت از نوع چیدمان فرایند جذب و استخدام و نگرش مشتری محوری مورد بررسی قرار می گیرد.

مدیران بخش بازاریابی با 94 درصد بیشترین میزان رضایت را در میان تمام بخش ها دارند و بخش های منابع انسانی و مالی با 92 درصد در رده بعدی هستند. تیم های تکنولوژی و بازرگانی با 86 درصد در میانه این نظرسنجی هستند و مدیران تیم های عملیات و توسعه کسب وکار با 80 درصد، پایین ترین رضایت مندی را دارند.

این نکته را باید در نظر گرفت که فرایندهای جذب و استخدام در شرکتی که نزدیک به 500 موقعیت شغلی دارد، بسیار پیچیده، گسترده و همراه با چالش ها و موانع زیادی است. به طور مثال، در بخش عملیات با انواع نیازها روبرو هستید و باید به سرعت افرادی جذب شوند که توانایی سازگاری با این نیازمندی ها را داشته باشند.

حرف آخر

در فرآیندهای دعوت به همکاری و استخدام وبلاگ مویک، استعدادها و علایق افراد هم فرصت بروز و شکوفایی پیدا می کند و می توانند به رده های بالای مدیریت وبلاگ مویک برسند. افراد حرفه ای می توانند در این بستر رشد کرده و مهارت های خود را پرورش دهند.

به همین دلیل، وبلاگ مویک مجموعه رویدادهای از دانش تا تجربه را با همکاری دانشگاه های کشور برگزار می کند تا فاصله صنعت و دانشگاه کمتر شده و رهبران و متخصصان وبلاگ مویک بتوانند تجربه ها و اندوخته های خود را به اشتراک بگذارند. این رویه کمک می کند تا تهدیدی مانند نایاب بودن متخصص در کشور به یک فرصت تبدیل شود.

منبع: دیجیکالا مگ

به "از استخدام 166 نفر در یک روز تا دریافت 15 هزار رزومه؛ فرآیند جذب و استخدام در خبرنگاران چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از استخدام 166 نفر در یک روز تا دریافت 15 هزار رزومه؛ فرآیند جذب و استخدام در خبرنگاران چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید