تنها 1.89 درصد از پایان نامه ها تقاضا محور هستند

به گزارش وبلاگ مویک، دستیار ویژه وزیر علوم گفت: از مجموع 38761 خاتمه نامه و رساله که در 9 ماهه اول سال 99 در سامانه ایرانداک ثبت شده، صرفا 731 خاتمه نامه یا رساله معادل 1.89 درصد تقاضا محور بوده اند.

تنها 1.89 درصد از پایان نامه ها تقاضا محور هستند

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ مویک، فریدون جعفری مدیر کل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم و دستیار وزیر علوم در امور حقوق شهروندی، در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: دانشگاه مساله محور یا تقاضامحور یعنی اینکه به جای سوق دادن سیل عظیم سرانجام نامه ها و رساله های دانشجویی یا مقالات و پژوهش های علمی اساتید و دانشگاهیان به سمت و سوی موضوعاتی که صرفاً ویترین ما را شیک کرده است، به سمت حل معضلی از معضلات کشور و توجه به مسائل بومی و منطقه ای و جغرافیایی متناسب با موضوع علوم مختلف، چون کشاورزی یا آب و هوا یا خاک و غیره، برویم.

وی اضافه کرد: به جای این موضوعات ما به موضوعاتی که فقط آمار ما را در منطقه برجسته و برتر نشان داده و تعداد مقالات ISI ما را زیاد کرده می بالیم بدون اینکه معضلات کشور خودمان را حتی درک کرده باشیم، چه برسد به آنکه در سرانجام نامه یا رساله یا مقاله راه حل ارائه دهیم.

وی ادامه داد: سیاست گذاری کلان ما در سوق دادن دانشگاه ها به مساله محوری اشتباه و غلط بوده و متأسفانه بر این غلط اصرار هم می ورزیم.

دستیار وزیر علوم در امور حقوق شهروندی با اشاره به آماری در این رابطه گفت: حسب نتایج گزارشی مستند و مورد تأیید، از مجموع 38761 سرانجام نامه و رساله که در 9 ماهه اول سال 99 در سامانه ایرانداک ثبت شده است صرفاً 731 سرانجام نامه یا رساله (189 در 10000) معادل 1.89 درصد تقاضا محور بوده اند. از 21616 پروپوزال (پیشنهاده) ثبت شده در زمان فوق نیز شوربختانه صرفاً و فقط 151 مورد (70 در 10000) معادل 0.7 درصد تقاضا محور بوده است.

وی شرح داد: در گروه بندی رشته ای گروه کشاورزی با 4.2 درصد بالاترین تقاضا و گروه دام پزشکی با 0 درصد پایین ترین تقاضا را داشته اند. یکی از راه حل های ارتقای سطح دانشگاه به دانشگاه جامعه محور و کار آفرین افزایش درصد و نسبت سرانجام نامه ها و رساله های و مقالات تقاضا محور و مساله محور در دانشگاه های کشور است.

جعفری گفت: باید مسابقه مقاله نویسی در مجلات خارجی و انتقال مجانی و رایگان داده های علمی و سرمایه های کشور به خارج را به تلاش در راستای حل معضلات داخلی تغییر دهیم تا ملت عزتمند ما با اخباری، چون نبود دانش لازم برای تولید مواد اولیه تولید کارت ملی و مشابه آن روبرو نشده و مأیوس نگردند. چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تنها 1.89 درصد از پایان نامه ها تقاضا محور هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها 1.89 درصد از پایان نامه ها تقاضا محور هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید