تو مهربانی کن، یک شهر مهربان می گردد

به گزارش وبلاگ مویک، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، ممکن است گمان کنید مهربانی و شفقت به طور طبیعی به بچه ها ارث می رسد و تنها خصیصه ای ذاتی است. بچه ها هنوز مثل بیشتر بزرگ ترها به انسان هایی بدبین و شکاک تبدیل نشده اند و بدون داشتن بار نگرانی و مسئولیت و توقعات مالی که بزرگ ترها درگیر آن هستند، به دور از هرگونه ریا و غل و غشی دوست دارند بدون ذر ه ای غرور و خودخواهی دست شان را برای یاری به دیگران دراز نمایند.

تو مهربانی کن، یک شهر مهربان می گردد

با این همه شکی وجود ندارد که محبت و دلسوزی، یک خصیصه نیکوی اکتسابی نیز هست؛ ویژگی ای که شما می توانید آن را به صورت الگو درآورید و آموزش دهید. شفقت و مهربانی خصلت پسندیده ای است که بچه ها می توانند آن را با خود همراه نمایند و به تمامی انسان هایی که در طول عمرشان به زندگی شان وارد می شوند، هدیه دهند. همه کارشناسان بر این باورند که مهربانی به هیچ وجه با نصیحت و پند و اندرز به دست نمی آید، بلکه باید آن را در عمل خود به بچه ها نشان دهید.

از سال 1369 هر سال در اسفندماه و در آستانه عید نوروز و بهار طبیعت، مردم مهربان و نیکوکار کشورمان همزمان با هفته احسان و نیکوکاری در 14 اسفند در همایشی بزرگ که تبلور نوع دوستی، نیکوکاری و مهرورزی آنان است، دست های پرمحبت و عاطفه خویش را بر سر خانواده های نیازمند و بچه ها شان می کشند.

هفته نیکوکاری (از چهاردهم تا بیست ویکم اسفندماه) به منظور جذب یاری ها و هدایای مردم به خانواده های محروم و نیازمند برگزار می گردد. جشن نیکوکاری صرف نظر از هدایایی که طی آن جمع آوری می گردد، به لحاظ معنوی، اجتماعی و فرهنگی دارای کارکردهای ویژه ای است که از جمله آنها می توان به توسعه و تقویت هرچه بیشتر فرهنگ احسان و انفاق، یاری به هم نوع و انسجام اجتماعی اشاره نمود.

در ادامه به معرفی سه کتابی می پردازیم که به مقوله نیکوکاری و احسان می پردازد:

مهربان باش؛ انتشارات پرتقال

کتاب مهربان باش داستانی از پت زیتلو میلر با تصویرگری جن هیل است. مترجم این کتاب میترا امیری است.

در شرح داستان این کتاب باید گفت، تانیشا روی لباسش آب انگور ریخته و همه بچه های کلاس به او می خندند؛ اما یکی از بچه ها یاد می افتد که مادرش به او گفته مهربان باش. او تصمیم می گیرد مهربان باشد و در این فکر است که اصلا مهربان بودن یعنی چه؟ او کارهای زیادی می تواند انجام دهد تا مهربان باشد، مثلا کلوچه بردن برای آقای رینالد، دادن کفش های کوچک تر به دیگری، یاری کردن در شستن ظرف های کثیف، به دیگران توجه کردن، به قصه های خاله فرانی گوش دادن و خیلی کارهای دیگر. او به این نتیجه می رسد مهربانی آسان است و مهربانی های کوچک درکنار مهربانی های دیگران می تواند بزرگ گردد و همه دنیا را بگیرد. او برای تانیشا یک نقاشی با رنگ بنفش می کشد، یک دسته گل.

پت زیتلو میلر، نویسنده این کتاب، مفاهیم بسیاری از جمله محبت، مهربانی، همدلی کردن، دوستی و... را به بچه ها آموزش می دهد و درباره اینکه با مهربانی می توان تمام زخم ها را درمان کرد، صحبت می نماید.

کتاب مهربان باش در 32 صفحه و به بهای 49هزار تومان راهی بازار نشر شده است.

کودک مهربان؛ انتشارات سروش

کتاب کودک مهربان به قلم مایکلین ماندی، با بیانی زیبا و دلنشین به بچه ها می آموزد که مهربان باشند، با دیگران رفتار درستی داشته باشند و در نهایت دنیا را به جای زیباتر و بهتری تبدیل نمایند.

کتاب کودک مهربان چهارمین جلد از مجموعه مهارت های زندگی است و با بیانی قابل فهم و روان بچه ها را مطلع می نماید که زندگی آن ها تا چه مقدار می تواند دنیا را عوض کند و هر یک از ما به این دنیا آمده ایم تا به بهتر شدن آن یاری کنیم.

مایکلین ماندی که یک مشاور در اجتماع و مدرسه است، این کتاب را با روایتی خواندنی و دوست داشتنی برای بچه ها دبستانی به رشته تحریر در آورده است. بعلاوه این کتاب می خواهد الهام بخش بزرگ ترها برای انتقال خصلت های پسندیده درونشان به بچه ها باشد؛ محاسنی که چه بسا آنها را به دست فراموشی سپرده اند.

کتاب کودک مهربان در 36 صفحه و به بهای 60هزار تومان راهی بازار کتاب شده است.

فردا می خواهم مهربان باشم؛ انتشارات زرافه

کتاب فردا می خواهم مهربان باشم نوشته جسیکا هیش است. این کتاب شعر با همت رضی هیرمندی ترجمه شده و اسداله شعبانی آن را به شعر برگردانده است.

این کتاب به خوانندگان یادآوری می نماید، فردا روز دیگری است، پر از فرصت های بی خاتمه، تنها کاری که باید انجام دهند این است که تصمیم بگیرند آن روز را متعلق به خود نمایند. بر این اساس این کتاب کوشش دارد تا به مخاطبان خود بگوید به آینده امید داشته باشند و بدانند فردایی نیز وجود دارد تا بتوانند بهتر از روز قبل شان باشند. این کتاب که از پرفروش ترین آثار نیویورک تایمز است، بچه ها را تشویق می نماید تا قول دهند فردا کارهای جدیدی را امتحان و کوشش نمایند تا شجاع و مهربان باشند.

کتاب فردا می خواهم مهربان باشم در 36 صفحه و به بهای 52هزار تومان راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "تو مهربانی کن، یک شهر مهربان می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تو مهربانی کن، یک شهر مهربان می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید