حمل و نقل عمومی در بلگراد؛ صربستان

به گزارش وبلاگ مویک، سیستم حمل و نقل عمومی شهر بلگراد شامل اتوبوس، تراموا، اتوبوس برقی و قطار می گردد؛ اما از حمل و نقل سریع نظیر مترو در اینجا خبری نیست که در نوع خود جالب است.

حمل و نقل عمومی در بلگراد؛ صربستان

بلگراد یکی از معدود مرکز ها در جمع کشورهای اروپایی است که با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر، فاقد سیستم مترو یا هر نوع سیستم حمل و نقل سریع است. از آنجا که شرکت های حمل و نقل به سیستم تعرفه یکپارچه (ITS) متصل هستند، به راحتی می توان از یک نوع بلیت برای دیگر وسایل نقلیه استفاده کرد و برای تهیه آن باید به کیوسک های مربوطه مراجعه کرد یا از خود راننده خرید.

در گذشته سیستم حمل و نقل عمومی شهر بلگراد، قدیمی، شلوغ و نامطمئن بود؛ اما طی چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته و گردشگران می توانند با خیال راحت، سریع و مقرون به صرفه در شهر بگردند. بخش اعظم این سیستم شامل اتوبوس های قدیمی است، هر چند بیشتر نقاط گردشگری دارای خطوط تراموا و اتوبوس برقی هستند.

دو نوع بلیت در این شهر وجود دارد: بلیت زمان دار و بلیت روزانه. با بلیت زمان دار می توانید به مدت 90 دقیقه از وسایل حمل و نقل عمومی بهره ببرید. قیمت این بلیت ها 3 هزار تومان است و کل شهر را پوشش می دهد. بلیت های روزانه شامل بلیط یک، سه یا پنج روزه است که قیمت آن ها به ترتیب 10، 28 و 40 هزار تومان است.

حمل و نقل درون شهری

تراموا

اولین خط تراموا در سال 1892 راه اندازی شد. به طور کلی شبکه جهتهای فعلی از سال 1988 تا به امروز تغییری نکرده، هرچند تعدادی از جهتها با تغییر همراه بوده است. 11 خط تراموا در شهر فعالیت دارند و خط 2 به صورت مدور در مرکز شهر بلگراد حرکت می نماید.

اتوبوس

176 خط اتوبوس در بلگراد تردد می نمایند که زمان انتظار برای عبور آن ها بین 3 تا 30 دقیقه است. 27 خط اتوبوس نیز در شب فعالیت می نمایند که از ترکیب تعدادی از خطوط روزانه تشکیل شده اند و در شهر و حومه تردد دارند. زمان حرکت آن ها از میدان جمهوری، اسلاویجا (Slavija) یا شهرداری بلگراد تازه، هر 30 تا 60 دقیقه است. این اتوبوس ها زیر نظر شرکت های خصوصی فعالیت می نمایند.

اولین خط اتوبوس برقی در سال 1947 افتتاح شد و هدف از آن جایگزین شدن به جای تراموا بود. جهت خطوط آن نیز از دهه 1980 بدون تغییر به کار خود ادامه داده است. در حال حاضر اتوبوس برقی با 7 خط فعالیت می نماید.

6 خط مینی بوس در آوریل 2007 در بلگراد آغاز به کار کردند. کوچک تر از اتوبوس بوده و مجهز به کولر هستند. از آنجا که در همه ایستگاه ها توقف ندارند، با سرعت بیشتری مسافران را جابه جا می نمایند. البته در روزهای تعطیل، یکشنبه ها و در طول شب خدماتی ارائه نمی دهند. بلیت را باید از راننده تهیه کنید که کمی گران تر از بلیت سایر وسایل حمل و نقل عمومی است.

مترو

بلگراد فاقد سیستم مترو بوده و آغاز ساخت آن نیز با تاخیر روبرو شده است. این پروژه سومین پروژه مهم کشوری محسوب می گردد.

تاکسی

طبق استانداردهای بیشتر شهرهای غربی، استفاده از تاکسی های بلگراد نسبتا مقرون به صرفه است و کرایه ها از 5 هزار تومان آغاز می گردد. تا حد ممکن از تاکسی هایی که در نزدیکی مراکز توریستی هستند، استفاده نکنید؛ چراکه بعضی رانندگان، تاکسی متر ندارند و به این ترتیب هزینه مسافر خیلی گران تمام می گردد یا از گردشگران سوء استفاده می نمایند؛ پس بهتر است با تاکسی های عبوری تردد کنید. با این حال کرایه ها از 10 شب تا 6 صبح، روزهای یکشنبه و تعطیلات عمومی بیشتر است.

دزدی به وسیله تاکسی در بلگراد رایج است، پس بهتر است با تلفن درخواست تاکسی دهید زیرا در پایگاه داده ها ثبت می گردد. اگر هم مجبور شدید در خیابان تاکسی بگیرید، مطمئن شوید که علامت تاکسی و شرکت متعلق به آن روی سقف خودرو باشد. کرایه تاکسی از 4 هزار تومان آغاز شده و برای هر کیلومتر 3500 تومان به آن افزوده می گردد و برای هر دقیقه انتظار 400 تومان دیگر باید بپردازید.

دوچرخه

منطقه قدیمی بلگراد روی تپه قرار گرفته و به همین علت دوچرخه کاربرد چندانی ندارد؛ اما منطقه تازه بلگراد و زمون (Zemun) نسبتا مسطح هستند و فضای کافی برای دوچرخه سواری وجود دارد. به این ترتیب گردشگران می توانند از بیش از 50 جهت دوچرخه سواری در کل شهر استفاده نمایند. در خیابان های بزرگ و دارای چند جهت عبور، از دوچرخه سواری صرف نظر کنید که خطرناک است. برای اجاره دوچرخه می توانید به بیشتر مراکز تفریحی نظیر اسکله زون یا Ciganlija مراجعه کنید. کرایه به طور میانه ساعتی 5 هزار تومان و روزی 13 هزار تومان است.

حمل و نقل برون شهری

قطار

شبکه راه آهن بلگراد در حال بازسازی است. بلگراد به طور مستقیم به وسیله شبکه ریلی به بسیاری از شهرهای اروپایی (سالونیکا، استانبول، صوفیه، بخارست، بوداپست، وین، کیف، مسکو) متصل می گردد.

اتوبوس

بلگراد به خطوط اتوبوسرانی بین شهری با سایر شهرهای بزرگ صربستان متصل است، با این حال در تابستان و زمستان که فصل گردشگری است، خطوط فصلی خاص نیر اضافه می گردد. اتوبوس های بین المللی نیز عمدتا به کشورهای اروپای غربی نظیر آلمان، اتریش، سوئیس و فرانسه تردد می نمایند. بخش اعظم سیستم اتوبوسرانی برون شهری زیر نظر شرکت SP Lasta فعالیت می نماید. شبکه خطوط حومه ای از بلگراد به مراکز شهرهای دیگر پیشرفته است و به این ترتیب می توان از بلگراد به شهرهای کوچک تر سفر کرد.

ایستگاه اتوبوس بلگراد معروف به BAS درست در کنار ایستگاه مرکزی قطار واقع شده است و اتوبوس ها به مقاصد بین المللی و داخلی تردد می نمایند. در جریان باشید که بابت چمدان های خود باید پول بپردازید و بیشتر راننده ها به زبان انگلیسی یا زبان خارجی دیگر مسلط نیستند. اتوبوس هایی که به کشورهای اروپای غربی می فرایند، اغلب مدرن و تمیز هستند؛ ولی این موضوع برای اتوبوس هایی که راهی کشورهای یوگسلاوی سابق می شوند، صدق نمی نماید. در سفرهای طولانی هر دو ساعت، 15 دقیقه توقف می نمایند، هر چند شاید این موضوع هم رعایت نگردد. با این حال در صورت توقف اتوبوس، وسایل خود را رها نکنید و به همراه خود ببرید.

هواپیما

فرودگاه بین المللی بلگراد نیکولا تسلا در 18 کیلومتری غرب بلگراد واقع شده است و شلوغ ترین فرودگاه صربستان محسوب می گردد. به وسیله خط اتوبوس 72 و A1 می توان از فرودگاه به مرکز شهر رفت. پروازهای فرودگاه به شهرهای اروپا، آسیا و آفریقا صورت می گیرد که حدود 50 پرواز می گردد. فرودگاه اخیرا مورد بازسازی قرار گرفته و امکانات تازهی به آن اضافه شده است.

این فرودگاه در سال 2015 پیروز به جابه جایی حدود 5 میلیون نفر شد که در مقایسه با سال قبل با 3 درصد رشد همراه بود. دو ترمینال این محل در کنار هم قرار گرفته و به هم مرتبط هستند. از امکانات فرودگاه می توان به رستوران ها و مغازه ها، سالن های تجاری، وای فا، بانک ها، دفاتر و دستگاه های تبدیل ارز، دستگاه های خودپرداز و غیره اشاره نمود. برای رفتن به شهر نیز می توانید از اتوبوس، تاکسی، کرایه خودرو بهره ببرید.

راه آبی

بلگراد در محل تلاقی رودخانه های ساوا و دانوب قرار گرفته و کشتی های مسافرتی به شما امکان می دهند با سهولت از جاذبه های گردشگری متعدد در امتداد دانوب تماشا کنید؛ اگر کشتی را برای سفر خود انتخاب کردید، باید بدانید که سفری آهسته و تقریبا گرانی خواهید داشت. بندر تجاری بلگراد به عنوان بندر گردشگری نیز استفاده می گردد و کشتی های تفریحی متعددی از سراسر اروپا به این بندر رفت و آمد می نمایند.

قایق های کوچکی که از Ada Ciganlija به Novi Beograds Block تردد می نمایند، تنها نوع حمل و نقل عمومی برای عبور از روی رودخانه به شمار می رود. البته با قایق های توریستی نیز می توان در طول روز یا شب روی رودخانه دانوب و ساوا قایق سواری کرد.

منبع: کجارو / domovina.com / belgrade-airport.com / en.wikipedia.org / tripadvisor.com / wikitravel.org

به "حمل و نقل عمومی در بلگراد؛ صربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمل و نقل عمومی در بلگراد؛ صربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید