خطرات جدی نداشتن خواب کافی

به گزارش وبلاگ مویک، طبق گفته کارشناسان خواب، ما باید هرشب حداقل 7 ساعت خواب مفید داشته باشیم. اما بسیاری از افراد به طور روتین در روز خوابی کمتر از 6 ساعت دارند. این فرایند می تواند پیامدهای جدی به همراه داشته باشد.

خطرات جدی نداشتن خواب کافی

داشتن خواب ضعیف تنها در یک شب می تواند در فرد احساس بدخلقی و بد انگیزگی بوجود آورد. بعد از خواب ناکافی، ممکن است شما برای انجام کاری به طور موثر، ورزش کردن و حتی خوردن غذا بسیار خسته باشید. در طول زمان ادامه دادن به خواب ناکافی و محروم ماندن از خواب درست ریسک بسیاری از مسائل مزمن سلامتی را بالا می برد. این مسائل می توانند شامل چاقی، دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی باشند. خواب ناکافی علاوه بر مشکلت فیزیکی، موجب مسائل روحی روانی مانند افسردگی و اضطراب نیز می گردد. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خواب ناکافی بدن را ضعیف می نماید و اگر فرد در معرض ویروس سرماخوردگی قرار بگیرد، بسیار راحت تر به آن مبتلا می گردد.

در موارد نادر، خواب ناکافی می تواند بسیار جدی و خطرناک تر باشد. کمبود خواب می تواند موجب خواب آلودگی روزانه و میکرو اسلیپ یا خواب کوتاه گردد. میکرو اسلیپ، خوابی کوتاه در حد چند ثانیه است و زمانی اتفاق می افتد که شما شدیدا خسته باشید و دیگر نتوانید خود را بیدار نگه دارید. این نوع خواب معمولا تنها چند ثانیه به طول می انجامد ولی گاهی اوقات می تواند تا 10 الی 15 ثانیه ادامه داشته باشد و در صورت رانندگی خطر جدی برای فرد راننده ایجاد کند.

در حین میکرو اسلیپ یا خواب کوتاه، مغز شما آنقدر خسته است که به صدا، منطقه ها حساس بدن و اتفاقاتی که در اطراف شما می افتد هیچ واکنشی نشان نمی دهد. برای مثال گزارش شده است که بسیاری از تصادفات رانندگان جاده به علت کمبود خواب آنها و رفتن به خواب کوتاه بوده است. برای مثال در استان متحده هر سال به علت خواب آلودگی رانندگان، حدود 1550 نفر کشته و 40 هزار نفر زخمی می شوند.

پس چگونه با خواب نادرست مبارزه کنیم؟ برترین راه چاره این است که ببینید در روز چند ساعت خواب برای شما مناسب است و بر روی آن بمانید و آن را کم و زیاد نکنید، حتی در آخر هفته ها و تعطیلات. بعلاوه تغییرات عادات بد در شیوه زندگی نیز می تواند یاری کننده باشد. برای مثال ورزش کردن، اجتناب از مصرف زیاد کافئین و … روش هایی هستند که می توانند برای شما خوابی خوب و مفید را به ارمغان آورند.

منبع: فوت و فن / health.harvard.edu

به "خطرات جدی نداشتن خواب کافی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطرات جدی نداشتن خواب کافی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید