خاتمه طرح ساماندهی آموزش عالی چه شد؟ ، کاهش دانشگاه های دولتی به 60 مرکز

به گزارش وبلاگ مویک، طرح ساماندهی آموزش عالی از سال 96 در دستور کار قرار گرفته است، اما اکنون بعد از گذشت 3 سال و اتمام مدت پیش بینی شده هنوز به مرحله اجرا نرسیده است به طوری که نوید اجرای آن را به سال 99 داده اند.

خاتمه طرح ساماندهی آموزش عالی چه شد؟ ، کاهش دانشگاه های دولتی به 60 مرکز

گروه دانشگاه وبلاگ مویک، فرزانه کرمی- بیست و یکمین جلسه شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری عتف در سال 96 با ارائه طرحی با عنوان ساماندهی آموزش عالی در جهت ماموریت گرا شدن دانشگاه ها بر اساس مزیت منطقه ای، مهارت آموزی و افزایش کیفیت آموزشی، اصلاح رشد ناموزون آموزش عالی، افزایش بی رویه دانشگاه ها و آمار بالای جمعیت دانشجویی (معادل 5 برابر میانگین جهانی دانشجویان) تدوین شد.

تدوین طرح ساماندهی آموزش عالی به مذاق چه کسانی خوش نیامد!

تدوین طرح ساماندهی آموزش عالی در اوایل کار به مذاق خیلی ها خوش نیامد و صدای اعتراض آنها را بلند کرد. در همان زمان بود که یعقوب محمدی فر، رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان طی مصاحبه ای اظهار داشت: حالا که مسئولان می خواهند با ورود به این زمینه بعضی از دانشگاه های وابسته به دستگاه های دولتی و البته دانشگاه های غیردولتی که کارآیی لازم را ندارند، ساماندهی نمایند، بعضی از نمایندگان مجلس مقاومت می نمایند و همکاری لازم را انجام نمی دهند چرا که بعضا منافعشان به خطر می افتد. در حالی که باید منافع کلی کشور در نظر گرفته گردد.

طرح ساماندهی آموزش عالی سخن از چه می گوید

برای آشنایی با طرح ساماندهی آموزش عالی به سراغ سخنان وزیر علوم می رویم. منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره طرح ساماندهی آموزش عالی گفت: ماموریت وزارت خانه، سیاستگذاری و نظارت بر توسعه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی است بنابراین تغییر جدی در فرآیند آموزش عالی کشور امری مهم تلقی می گردد که کیفی سازی آموزش عالی را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در استان ها یک الی دو دانشگاه بزرگ به عنوان محور قرار می گیرند و سایر دانشگاه های استان ها، از نظر حمایتی و راهنمایی با موضوع این دانشگاه ها فعالیت خواهند کرد به همین منظور ماموریت های خاصی به دانشگاه ها داده می گردد.

وی ماموریت گرا شدن موسسات آموزش عالی را یکی از اهداف طرح ساماندهی آموزش عالی دانست و اظهار داشت: بعضی دانشگاه ها مدل دانشگاه جامع را با همه رشته ها می خواهند، ولی جهان به سمت تخصص گرایی می رود. مراکز مختلف باید با توجه به ظرفیت ها و توانمندی ها در رشته های تخصصی برای ماموریت های تخصصی آماده شوند.

غلامی با بیان اینکه در آموزش های مهارتی اولویت هایی را قائلیم و استانداردسازی آموزش های مهارتی را در این طرح پیگیر هستیم، افزود: باید از تجربه بعضی کشور ها برای تربیت نیروی ماهر استفاده و استاندارد هایی را تدوین کنیم که مهارت های آموزش داده شده هم در سراسر کشور به کارگیری گردد و هم در سطوح بین المللی کارایی لازم را داشته باشند.

64 درصد داوطلبان کنکور به سمت رشته های پزشکی می فرایند

وزیر علوم با بیان اینکه در راستای ساماندهی آموزش عالی به تقویت رشته های علوم پایه خواهیم پرداخت؛ افزود: بحث تقویت رشته ها در آموزش و پرورش و بحث راهنمایی تحصیلی باید مورد توجه قرار گیرد تا توازن در رشته های دانشگاهی برقرار شده و با انباشت دانشجویان فارغ التحصیل در یک رشته خاص روبرو نشویم. سال گذشته 64 درصد داوطلبان کنکور به سمت رشته های پزشکی گرایش پیدا کردند و در حالی که به دلیل ظرفیت های محدود این رشته ها، قبولی ها کمتر است، که این مساله ممکن از ناشی از راهنمایی بد خانواده ها به سمت این رشته ها باشد.

غلامی ادامه داد: این مساله باعث می گردد استعداد رشته های علوم پایه به سمت این بخش بفرایند و کمتر به سمت رشته های دانشگاه علوم پایه گرایش داشته باشند و ابتکارات و اختراعات و اکتشافات کمتر مورد توجه دانشجویان قرار گیرد. همچنین از دیگر اهداف ساماندهی آموزش عالی را می توانیم در حوزه اجتماعی و فرهنگی و ارتباط دانشگاه و صنعت بدانیم.

تقلیل دانشگاه های دولتی به 60 مرکز

تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی هم اکنون به 2 هزار و 563 رسیده است که به دلیل کاهش تعداد دانشجو این رقم، فرایند کاهشی به خودش گرفته و این درحالی است که با ادغام واحد های کوچک تر آموزش عالی ذیل مجموعه های بزرگ تر دانشگاهی، تعداد دانشگاه های دولتی به 60 تا 70 دانشگاه خواهد رسید.

پیگیری اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی ما را برآن داشت تا با ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی حرفه ای درباره اجرای این طرح به تبادل نظر بپردازیم؛ وی با بیان اینکه هنوز وزارت علوم به دانشگاه های سراسر کشور در راستای تحقق طرح ساماندهی آموزش عالی ابلاغیه ای نداده است؛ گفت: دانشگاه های کشور همچون دانشگاه فنی حرفه ای و علمی کاربردی متناسب با احتیاج کشور تغییراتی را در حوزه آموزش خود ایجاد نموده اند. اما هنوز وزارت علوم ابلاغیه ای درجهت اجرای این طرح برای ما ارسال ننموده است.

اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی به سال 99 موکول شد

اکنون که در سال 98 به سر می بریم و مهلت مقرر برای اجرای این طرح به اتمام رسیده است، وزیر علوم از آخرین شرایط طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی می گوید و اظهار می نماید: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کاملاً آماده اجرای این طرح است و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در ادامه پیگیری محقق شدن مصوبات مرتبط با این مسئله، پیگیری های لازم را انجام می دهد و سعی می گردد تا سال 99 این طرح را به اجرا برساند.

متاسفانه در حال حاضر با افزایش بی حد و حصر مراکز آموزش عالی در سراسر کشور روبرو هستیم که تبعاتی همچون کاهش کیفیت آموزش و مهارت دانشجویان را در بر دارد و به عدم اشتغال دانشجویان و بالا رفتن آمار بیکاری در جامعه منجر می گردد. امیدواریم با اجرای عادلانه و مدبرانه طرح ساماندهی آموزش عالی بیش از پیش مسائل این حوزه مرتفع گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "خاتمه طرح ساماندهی آموزش عالی چه شد؟ ، کاهش دانشگاه های دولتی به 60 مرکز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه طرح ساماندهی آموزش عالی چه شد؟ ، کاهش دانشگاه های دولتی به 60 مرکز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید