لذت پیاده روی روی تنها پل آجری مرکز

به گزارش وبلاگ مویک، پل های قدیمی غرب تهران از جمله آثار مهم تاریخی است که نقش مهمی در تعاملات بین روستاها و رونق مالی آن ها داشته است. مسیر ارتباطی که این پل های تاریخی ایجاد می کردند تعاملات فرهنگی و کسب وکار روستاهای غرب تهران را تسهیل می بخشید.

لذت پیاده روی روی تنها پل آجری مرکز

وبلاگ مویک سمیرا باباجانپور: در بخش کن 2 پل تاریخی به نام پل حاج محمدعلی و پل قجری وجود داشت که از این بین تنها پل آجری حاج محمدعلی کنی به جای مانده است و پل قجری از بین رفته است.

پل آجری حاج محمدعلی کنی جزء قدیمی ترین پل های آجری تهران به شمار می رود. این پل در سال 1312 به وسیله مردی به نام حاج محمدعلی بنا شد تا روستاییانی که برای فروش محصولاتشان به شهر می رفتند مسیر رودخانه را به راحتی پشت سر بگذارند.

پل آجری حاج محمد علی بعد از بازسازی نهایی

قصه های تهران را اینجا دنبال کنید

اهالی روستاهای سولقان، کشار، رندان، سنگان، امامزاده داود (ع) و کیگا با عبور از مسیر کوهستانی و سخت خودشان را به این پل می رساندند و بعد از عبور از باغ ها در بافت مسکونی روستای کن استراحت می کردند و روز بعد مسیر خود را به سمت شهر ادامه می دادند.

عکسی قدیمی از پل آجری

پلی که به گفته تهران شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی تنها پل قدیمی تهران است که سازه آجری دارد. پل حاج محمدعلی کنی با نمای آجری یکی از بناهای به جای مانده از بافت تاریخی روستای کن است که در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

تخریب پل بعد از سیل 1398

نوروز پرباران سال 1398 و سیل ناشی از آن باعث شد تا پل تاریخی کن دچار آسیب جدی گردد. طبق گزارش سازمان میراث فرهنگی بیش از 30 درصد پل تخریب شد و آب پایه های اصلی آن را از بین برد.

اگرچه حاج محمدعلی برای نگه داری از پل باغ هایی را وقف کرد تا عایدی حاصل از آن ها برای نگه داری پل صرف گردد ولی خسارت واردشده به پل آن قدر زیاد بود که این موقوفات کافی نبود. پس از پیگیری اهالی و تأکید شورای شهر، شهرداری منطقه 5 به یاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران عملیات بازسازی پل آجری را در دستور کار خود قرارداد و سال 1400 پل آجری کن به طور کامل بازسازی شد.

این پل با توجه به قدمت تاریخی و موقعیت مکانی که قرارگرفته است یکی از جاذبه های دیدنی مرکز محسوب می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "لذت پیاده روی روی تنها پل آجری مرکز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لذت پیاده روی روی تنها پل آجری مرکز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید