کرونا چقدر سلامت روان افراد را تحت تاثیر قرار داده است؟

به گزارش وبلاگ مویک، کرونا در دنیا همچنان توسعه پیدا میکند و هر روز افراد زیادی بر اثر این بیماری راهی بیمارستان های مملو از بیمار کرونایی می شوند. به همین علت شناخت نشانه های جدی کرونا برای مراجعه به پزشک اهمیت زیادی دارد. اقتصاد تقریبا در همه دنیا به حالت نیمه معلق درآمده است. افراد زیادی به طور روزانه شغل خود را از دست داده اند که طبق آمار ها در امریکا در این مدت 5 میلیون نفر شغل ثابت و دائم خود را از دست داده اند. وحشت بر بازار های اقتصادی حاکم است که این مسئله میتواند فراوری و تامین مایحتاج روزانه مردم را تهدید کند. بحران کووید 19 نیز مانند سایر بحران های حادث شده در طول تاریخ ایجاد وحشت نموده و پدیده های خاصی مخصوص به این بازه های زمانی دیده می گردد.

کرونا چقدر سلامت روان افراد را تحت تاثیر قرار داده است؟

متخصصان میگویند در طول تاریخ هیچ بحرانی نبوده که کل افراد حاضر در جهان را تهدید کند. طبیعت این بیماری بگونه ایست که همه چیز را در هاله ای از ابهام فروبرده و ممکن است هیچ قطعیتی وجود نداشته باشد. در این بین افرادی هم دنبال سو استفاده از وضیعیت کنونی هستند و میخواهند با تشویش اذهان عمومی به سختی شرایط بیفزایند. به همین علت ضروری است شایعاتی که درباره کرونا گفته میگردد را بشناسیم و باور نکنیم.! تا کنون 100 ها هزار نفر به این بیماری دچار شده که چند هزار نفر از آنها جان خود را نیز از دست داده اند؛ و زمان لازم برای ساخت واکسن این بیماری درست کم یک سال دیگر است. این استرس که به مدت نسبتا طولانی ای به افراد وارد می گردد می تواند آنها را در معرض علائم پس از برطرف بحران، یعنی زمانی که اپیدمی به انتها رسیده است، در افراد قابل مشاهده خواهد بود و گستردگی آن به طوریست که در تاریخ بی نظیر خواهد بود.

دکتر نریا(Yuval Neria) از دانشگاه کلمبیا می گوید که شدت و فراگیری تاثیر مخرب روانی ای که پاندمی کرونا ویروس تازه بر مردم جهان دارد؛ حتی از وقایعی مانند جنگ جهانی دوم و حوادث سال 2001 نیز وخیم تر است. زیرا این دو بحران بزرگ ساکنین و افراد حاضر در محدوده خاصی از جهان را تحت تاثیر قرار داده بودند. اما پاندمی کروناویروس فراگیرتر از هر بحرانی در طول تاریخ، سلامتی و زندگی تک تک افراد حاضر در جهان را مورد تهدید قرار می دهد. فلذا تاثیر روانی آن بخصوص به تمام افراد دیده خواهد شد. حدود نیم ملیون نفر در سراسر جهان دچار این بیماری شده اند و حدود 30 هزار نفر نیز جان خود را از دست داده اند. در روز چهار شنبه امریکا به کشوری با بیشترین تعداد مبتلا به کووید 19 معرفی گردید.

پاندمی اگر به همین صورت پیش رود، می تواند اقتصاد را متوقف کند؛ طبق امار رسمی تا کنون تنها در ایالات متحده آمریکا 5 میلیون نفر که دارای شغل ثابت بوده اند کار خود را از دست دادند. اثار زیانبار اقتصادیرا میتوان با تنظیم برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت به حالت نرمال برگرداند همانگونه که همواره در تاریخ اینطور بوده است. اما تاثیرات مخرب روانی بر میلیونها انسان برنامه ریزی مفصلی برای رسیدی احتیاج دارد. کسانی که در طی این پاندمی به هرطریق با بیماری روبرو شدند و یا نزدیکان و بستگان خود را از دست داده اند بیشتر از استرس و اضطراب ناشی از کرونا آسیب می بینند. افراد با توانایی های روانی مختلف وجود دارند و این میان کسانی که از ناراحتی های عصبی و روانی رنج می برند نیز جزو افرادی هستندکه این علائم در انها بیشتر بروز خواهد نمود.

دانشمندان در مطالعاتی که در باره همه گیری بیماری تنفسی سارس و علائم روانی پس از بحران انجام شد، به این نتیجه رسیدند که از هر 10 نفری که در روبروه مستقیم با این بیماری بودند و یا نزدیکان خود را از دست داده اند یک نفر دچار علائم دلشوره و نگرانی بعد از گذر اپیدمی شده است. علائم بالینی این دلهره بعد از برطرف بحران تعیین می شوند. مطالعات تازه تر نشان می دهد که حتی کسانی که در این شرایط روبرو با این بیماری نبوده اند نیز به دلایل مختلفی مستعد ابتلا به این اختلالات نگرانی و اضطراب هستند. تعیینا در باره پاندمی کرونا از روزی که اولین مورد ابتلا انسان به این بیماری در چین گزارش شد، بسیاری افراد ساعتها وقت خود را صرف جستجو در اخبار و مقالات در زمینه شیوع اپیدمی نموده اند و این روبروه روزانه به وسیله فضای اینترنت و مجازی نیز می تواند این دلهره و اضطراب و عواقب پس از بحران را ایجاد نماید. پزشکان معتقدند با وجود این پاندمی با این گستردگی که تک تک افراد جهان را مورد تهدید قرار داده است، به نظر میرسد میلیون ها نفر در سراسر جهان احتیاج به درمانهای روانپزشکی داشته باشند.

بسیاری از ایالات امریکا مانند نیویورک که بیشتری اسیب را دیده اند مراکز درمانی و مشاوره ای آنلاین در زمینه استرس و فشار های روحی و عصبی تاسیس شده اند که شهروندان این استان می توانند از این خدمات استفاده نمایند.

برای جمع بندی می توان گفت: بروز پاندمی در تاریخ بینظیر بوده است و اولین بار است که یک بحران واحد تمام افراد حاضر در جهان را تهدید می نماید. این روبروه روزمره در اینترنت و فضای مجازی و احیانا روبرو مستقیم افراد با این بیماری یا از دست دادن بستگان می تواند ایجاد دلهره و نگرانی دائمی در این مدت کند. پس از گذشت این بحران قطعا بسیاری از افراد دچار علائم اشکالات و اختلالات روانی مختلف مانند دلشوره و اضطراب یا افسردگی خواهند شد.

منیع: cnbc

منبع: اُکالا

به "کرونا چقدر سلامت روان افراد را تحت تاثیر قرار داده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا چقدر سلامت روان افراد را تحت تاثیر قرار داده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید