500 میلیارد تومان پول در استقلال؛ از ادعا تا واقعیت!
به گزارش وبلاگ مویک، باشگاه استقلال چند ساعت قبل از دیدار با هوادار رسما کارگزار تازه خود را معرفی کرد و خبر از قرارداد 500 میلیاردی با شرکت ایده پروران تبلیغ داد. مبلغی که باعث حیرت همگان شد و خوشحالی هواداران استقلال را در پی داشت. در بیانیه منتشرشده از سوی باشگاه استقلال آمده که کارگزار تازه کف تعهد کارگزار در فصل جاری 500 میلیارد تومان و در صورت افزایش درآمد کارگزار، باشگاه از این درآمد ها سهم بالایی خواهد برد.
نکته مهم در این قرارداد، تبلیغات محیطی در بازی های آبی پوشان است. در سال های گذشته معمولا درصدی پایین و جزئی آن هم به صورت هر چند وقت یکبار به باشگاه ها پرداخت می شد، اما در اطلاعیه رسمی آبی پوشان آمده که 150 میلیارد تومان از تعهد کارگزار مربوط به تبلیغات محیطی بازی های خانگی باشگاه استقلال است. این یعنی مدیریت نو باشگاه استقلال قصد دارد اختیار تبلیغات محیطی در بازی های خانگی خود را از سازمان لیگ بگیرد. اتفاقی که بعید است مسئولان سازمان لیگ به سادگی با آن موافقت کنند و جنگی بزرگ بین باشگاه استقلال و سازمان لیگ آغاز می شود که در این صورت ممکن است باعث شود دیگر تیم های لیگ برتری مانند سپاهان و پرسپولیس هم در کنار استقلال مقابل سازمان لیگ بایستند تا در ماجرای تبلیغات محیطی حق خود را فدراسیون فوتبال بگیرند. حقی که در چند سال اخیر به خوبی پرداخت نشده و حالا باشگاه استقلال در تلاش است تا آن را زنده کند.
دیروز هم سازمان لیگ اجازه ورود تبلیغات کارگزار استقلال به ورزشگاه آزادی را نداد و این نشان می دهد جنگ بین استقلال و فدراسیون فوتبال آغاز شده است.
از طرفی باشگاه استقلال زمانی می تواند با کارگزار قرارداد ببندد که قوانین سازمان لیگ را در آن رعایت کند، اما این اتفاق در این قرارداد رخ نداده است. در ماده 42 آیین نامه برگزاری لیگ برتر آمده تبلیغات محیطی در اختیار سازمان لیگ است و به همین دلیل استقلالی ها اول باید فدراسیون را راضی به تغییر این ماده می کردند و بعد قرارداد می بستند. موضوعی که خودش ابهامات درباره کارگزار نو و این مبلغ هنگفت را بیشتر می کند.
با این حال حتی در صورت عدم محاسبه تبلیغات محیطی باشگاه استقلال مبلغی 350 میلیاردی از کارگزارش دریافت خواهد کرد که عدد بسیار بزرگی است. این درحالی است که قرارداد سال گذشته استقلال با های وب 80 میلیارد بود و این شرکت مبلغی هم بیش از تعهداتش به آبی ها پرداخت کرد، ولی با حضور آجورلو قرارداد استقلال با های وب فسخ شد.
در چنین شرایطی طبیعی است که افزایش بیش از چهار برابری قرارداد استقلال با کارگزار سوالات بسیاری را به وجود آورد و از همین حالا تردید های زیادی درباره این قرارداد و عملیاتی شدن این تعهدات وجود دارد. اگر پرداختی 350 میلیاردی هم اتفاق بیفتد باشگاه استقلال در این فصل بدون دغدغه مالی کار خواهد کرد، اما اگر این شرکت در میانه راه نتواند به تعهداتش عمل کند آن موقع آبی ها با دردسر روبرو خواهند شد. در سال های اخیر افراد متمول زیادی وارد فوتبال ایران شده اند، ولی هیچ کدام از آن ها چنین تعهدی به باشگاه های لیگ برتری ندادند و همین موضوع تردید ها را افزایش می دهد.
در مورد مالکیت این شرکت هم سوالات بسیاری وجود دارد و نکته عجیب حضور علی لهراسبی، خواننده مطرح پاپ در هیات مدیره شرکت است. ایده پروران تبلیغ یک آژانس تبلیغاتی است که ساخت فیلم های تبلیغاتی برای تلویزیون و برگزاری کمپین های بازاریابی را بر عهده دارد و با شرکت های مختلفی، چون ایران خودرو، سایپا، کاله، پارس آنلاین و ... سابقه همکاری دارد.
دیگر نکته عجیب درباره این شرکت که به ابهامات پیرامون آن اضافه کرده آگهی چند روز قبل آن هاست که در آن به صراحت اعلام شد سرمایه شرکت ایده پروران تبلیغ از 6500000 ریال به 520000000 ریال افزایش یافته که به مراتب از مبلغ تعهد آن ها به باشگاه استقلال کمتر است.
منبع: فرارو