سعدوندی: فرآیند انتصاب مدیران در شرکت های دولتی شفاف شود، خطر افزایش شدید پایه پولی در سال 1400

به گزارش وبلاگ مویک، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: فرآیند انتخاب اعضای هیئت مدیره شرکت ملی نفت برای عموم مردم شفاف نیست و به نظر روابط شخصی و جناحی در انتصاب مدیران حوزه نفت و گاز نقش برجسته ای را ایفا می کند.

سعدوندی: فرآیند انتصاب مدیران در شرکت های دولتی شفاف شود، خطر افزایش شدید پایه پولی در سال 1400

علی سعدوندی؛ اقتصاددان و کارشناس پولی و بانکی در گفت وگو با خبرنگار مالی وبلاگ مویک با اشاره به اهمیت تمرکز بر اخذ مالیات برای جبران کسری بودجه 1400 گفت: اگر مالیات بر ثروت، مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد اجرایی شود، قطعاً بخشی از کسری بودجه دولت جبران خواهد شد. متأسفانه مشکل کسری بودجه از گذشته تا به امروز وجود داشته و دلیل ظهور این مشکل پوشش درآمدهای نفتی برای جبران کسری بودجه است؛ حال آنکه باید فکری به حال این خلاء می شده و درآمدهای حاصل از فروش نفت منبع پایداری برای جبران کسری بودجه محسوب نمی شود.

وی افزود: اگر جدایی درآمدهای نفتی از تراز بودجه رخ دهد، تغییر و تکانه چندانی در شرایط کسری بودجه نظیر اوضاع سال های اخیر مشاهده نخواهد شد، اما در بودجه 1400 یک نوآوری اجرا شده که موجب صدمات بسیار جدی در کشور خواهد شد و به نظر می رسد مجلس و دولت نیز در این نوآوری همسو هستند!

این کارشناس مالی در خصوص جزئیات تصمیمات آسیب زای بودجه 1400 گفت: به جای این که بودجه ارزی کشور از درآمدهای ریالی دولت جدا شود، سعی شده با نرخ تسعیر بالاتر، ارز را وارد بودجه کنند و چون ارز نمی تواند وارد بودجه شود، می خواهند به میزان نرخ تسعیر ضرب در میزان ارز در اختیار، پایه پولی ایجاد کنند. این موضوع باعث خواهد شد که در صورت عدم دسترسی به منابع ارزی و ارزپاشی، رشد پایه پولی که در 40 سال اخیر حدود 30 درصد بوده، به یکباره تا بیش از 100 درصد در سال آینده افزایش پیدا کند.

ریخت وپاش در شرکت های دولتی

این کارشناس مالی با اشاره به ریخت وپاش های مستمر در شرکت های دولتی و عدم نظارت بر آن ها نیز گفت: ما ناچاریم به سمت وسوی نظارت تخصصی، حاکمیت شرکتی و استفاده از افراد متخصص در شرکت های دولتی حرکت کنیم.

سعدوندی با تأکید بر نقش اعضای هیئت مدیره شرکت های دولتی در سامان دهی و انضباط مالی آن ها ادامه داد: باید فرآیند انتصابات در هیئت مدیره شرکت های دولتی شفاف شود، چرا که نظارت بر این شرکت ها بیش از هرنهاد یا دستگاهی بر عهده هیئت مدیره بوده و ضروری است تا افراد انتصابی، کاردان و پاکدست باشند.

وی در انتها وجود یک ساختار منسجم برای نظارت بر شرکت های دولتی خصوصاً شرکت ملی نفت را ضروری دانست و افزود: فرآیند انتخاب اعضای هیئت مدیره شرکت ملی نفت برای عموم مردم غیرشفاف است و به نظر روابط شخصی و جناحی در انتصاب مدیران حوزه نفت و گاز نقش برجسته ای را ایفا می کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "سعدوندی: فرآیند انتصاب مدیران در شرکت های دولتی شفاف شود، خطر افزایش شدید پایه پولی در سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سعدوندی: فرآیند انتصاب مدیران در شرکت های دولتی شفاف شود، خطر افزایش شدید پایه پولی در سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید