نمی توان در خانه نشست و یک رسانه موثر بود
به گزارش وبلاگ مویک، مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد تاکید نمود: اگر ما بپذیریم که کار مطبوعات هم یک صنعت است، باید الزاماتش هم رعایت گردد. نمی گردد شما از مزایای داشتن رسانه بهره ببرید ولی حداقل های لازم را برای فعالیت در آن حوزه فراهم نکنید.

علیرضا بختیاری ـ مدیر مسئول روزنامه جهانی اقتصاد ـ درباره بحث ساماندهی رسانه ها به وسیله الزام بر ثبت کد کارگاهی و بیمه کردن نیروهای مشغول به کار، به وبلاگ مویک گفت: بحث ساماندهی رسانه ها از چندین سال قبل شروع شده بود اما ناقص اجرا شد و خیلی پیروز نبود. همه جای جهان برای هر صنعتی، شرایطی وجود دارد. اگر ما بپذیریم که کار مطبوعات هم یک صنعت است، باید الزاماتش هم رعایت گردد. به نظرم کاری که اخیرا معاونت مطبوعاتی شروع نموده و از ثبت کد کارگاهی شروع شده، حداقل شرایطی است که کسانی که می خواهند در این حوزه کار نمایند، باید این شرایط را داشته باشند.
بختیاری توضیح داد: امروزه شما نمی توانید روزنامه داشته باشید ولی این روزنامه حداقل 10 نفر را مشغول ننموده باشد، کد کارگاهی نداشته باشد و مکانی که چند نفر در آن فعالیت داشته باشند، نداشته باشد. معاونت مطبوعاتی این حداقل ها را مطرح نموده است. بنابراین این کار، کار درست و حرفه ای است. طبیعی است که اگر همه فعالان این حوزه به صورت بلند مدت به این کار نگاه نمایند، این اقدام به نفع همه خواهد بود.
این مدیر رسانه ای با بیان اینکه، نمی گردد بگویید من رسانه هستم، مطبوعه هستم ولی فراوری محتوا نمی کنم، ادامه داد: فراوری محتوا هم به نیرو احتیاج دارد و باید ساز و کارهای تامین اقتصادی فعالان رسانه ای را در نظر بگیرید. نمی گردد 10 نفر برای فراوری محتوا نداشته باشی و بعد مطبوعه هم باشی. این ها با هم قابل جمع نیست؛ بنابراین، حرکتی که معاونت مطبوعاتی در این حوزه شروع نموده قابل تقدیر و تشکر است. این کار می تواند مجموع فعالان رسانه ای را در این حوزه ساماندهی کند.
بختیاری به این پرسش که آیا الزام اخیر معاونت مطبوعاتی می تواند جلودار بعضی از افراد سودجو باشد که به بهانه راه اندازی رسانه، اقدام به دریافت مجوز چندین سایت، به دور از فعالیت حرفه ای خبری و فقط جهت بهره مندی از یارانه و امتیازاتی می نمایند که به رسانه ها اعطا می گردد؟، پاسخ مثبت داد و گفت: فکر می کنم این اتفاق بیفتد. اگر این شرط را بگذارند که هر رسانه ای باید یک کد گارگاهی داشته باشد، این اتفاق می افتد. نمی گردد شما از مزایای داشتن رسانه بهره ببرید ولی حداقل های لازم را برای فعالان آن حوزه فراهم نکنید. نمی توان گفت این رسانه است و اثرگذار است اما چهار نفر با آن همکاری نمی نمایند. اگر معاونت مطبوعاتی این شرط را بگذارد، این امکان وجود ندارد که یک نفر 10 تا رسانه داشته باشد و هیچ نیروی بیمه شده ای هم نداشته باشد. با اقدام تازه معاونت مطبوعاتی، جلوی این کار تا حد زیادی گرفته می گردد.
او اضافه نمود: وقتی رسانه ای فعالیت می نماید و چند نفر هم برایش کار می نمایند، برای همان چند نفر باید حداقل ها را فراهم کند. شما مجوز هر کسب و کاری را که می گیرید، برایتان شرط می گذارند که باید جایی داشته باشید و حداقل هایی برای این کار فراهم کنید.
مدیر مسئول روزنامه جهانی اقتصاد در پاسخ به اینکه آیا می توان به رسانه به عنوان شغلی خانگی نگاه کرد که قابلیت اداره از خانه، بدون احتیاج به داشتن دفتر و مکانی معین و رسمی را دارد؟ گفت: کار حرفه ای خبری و فراوری محتوا کردن، فی نفسه یک حرکت ارزشمند و خوب است ولی اداره یک بنگاه و سازمان رسانه ای خودش یک بحث جدا است. هر کسی که می خواهد در این حوزه فعالیت داشته باشد باید بتواند حداقل امکانات را فراهم کند. نمی توان گفت من می روم در خانه می نشینم و یک رسانه موثر دارم. مگر در خانه این امکان را دارید که 10 نفر را بیاورید سر کار برایتان فراوری محتوا نمایند؟! نمی توانیم بگوییم نیروها دورکاری می نمایند. مگر می گردد یک رسانه را فقط با دورکاری اداره کرد؟ به هر حال رسانه صنعت است و اگر بخواهیم قبول کنیم که رسانه یک صنعت است باید الزاماتش هم فراهم گردد. نمی گردد شما مزایای صنعت را داشته باشید ولی هزینه هایش را پرداخت نکنید. رسانه ها، چه مطبوعه و چه سایت، همه باید به این سمت حرکت نمایند که یک ساماندهی در این شرایط شکل بگیرد.
بختیاری درباره تعداد زیاد رسانه های مجوزدار در کشور نیز گفت: هیچ جای جهان اینطور نیست که به نسبت جمعیت آنقدر مجوز رسانه داده شده باشد. حدود 13 هزار مجوز داده شده است. خیلی جاها هم اصلا مجوز احتیاج ندارد، می توانید بروید فعالیتتان را شروع کنید. هر فردی می خواهد شروع کند باید حداقل هایی که در هر کشوری رعایت می گردد را داشته باشد؛ مثل بیمه، داشتن آدرس معین و ثبت کد گارگاهی که جزو حداقل های وظایف فردی است که می خواهد رسانه داشته باشد.
او با اشاره به اینکه بهره مندی رسانه ها از امتیازات این حوزه باید شرطی گردد، عنوان نمود: مشکل کار در امتیازاتی است که به اصل مجوز داده می گردد. نباید به نفس مجوز امتیازی تعلق بگیرد. اگر یک سایت یا یک پایگاه خبری، فعالیت درستی انجام داد و موثر هم واقع شد آن وقت باید بتواند از امتیازات و امکانات موجود برای این صنعت استفاده کند. در کشورهای دیگر مجوز مفهوم ندارد و یا تعداد مجوز را آنقدر زیاد می نمایند که خود مجوز داشتن امتیاز محسوب نمی گردد. اما اینجا هم تعداد مجوزها زیاد شده و هم خیلی ها ممکن است با این نیتی که از امتیازاتی بهره مند شوند، در پی این کار بیایند. بنابراین آن جایی که باید غربالگری صورت بگیرد، این است که رسانه ای که موثر و شناسنامه دار است و حداقل ها را برای این کار فراهم نموده، باید از امتیازات بهره مند گردد.
بختیاری در خاتمه گفت: ما در این شرایط کشور نمی توانیم بگوییم مجوز بدهید یا ندهید اما وزارت ارشاد می تواند امتیازات را ساماندهی کند که اگر قرار است امتیازی هم داده گردد، به رسانه هایی داده گردد که حداقل ها را در این حوزه فراهم می نمایند.
منبع: خبرگزاری ایسنا